Gå til innhold

Hjelp for milde alkoholproblemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser om alkoholikere så er det gjerne personer som har kjørt livet sitt i grus. 

Livet mitt er "på stell", men jeg har et høyt alkoholforbruk. Jeg blir ikke dritings, men jeg drikker litt omtrent på daglig basis. Hvis det går mange dager eller en hel uke uten alkohol føler jeg meg veldig flink ❤️

Likevel truer ikke alkoholkonsumet jobben eller familielivet. Jeg rører ikke alkohol før barnet er lagt seg, og drikker ikke nok til at det har innvirkning på jobben dagen etterpå. 

Jeg kunne ønske jeg ikke følte jeg måtte ha alkohol for å virkelig slappe av i kropp og sinn. Jeg vet ikke om det er mulig?

Jeg vet ikke helt hvordan hjelp man kan få offentlig for disse her type problemer. Bekjente jeg vet om som har hatt andre rusproblemer forteller om lavt utbytte og stor inngripen i deres liv med tanke på tap av førerkort, innvirkning på jobb og involvering av barnevernet. Jeg føler meg ikke sikker på om det er trygt for meg å be om hjelp, men klarer samtidig ikke denne kampen alene. 

Anonymkode: a94ab...b6f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye drikker du da? Pr dag, og pr uke, så konkret som mulig? Det har litt innvirkning på hvilken hjelp som er mest aktuell.

Anonymkode: 79a51...946

AnonymBruker
Skrevet

Loggfør hvor mye du drikker. Ærlig! 
Prøv å kutte litt i forbruket. Se etter mønstre mv. Hva trigger deg? 
skaff deg en pulsklokke som viser stress. Det gav noen aha-opplevelser. Ikke bare at drikking stresser kroppen, men det gav innsikt i hva som stresser og ikke. 
Det er sikkert ikke likt for alle, men for meg virker det å løfte vekter. Jeg får det samme ut av det som å drikke. Ikke rus, men blir rolig og balansert. Finn din greie? 

Anonymkode: b45dc...d4b

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor mye drikker du da? Pr dag, og pr uke, så konkret som mulig? Det har litt innvirkning på hvilken hjelp som er mest aktuell.

Kanskje 2-3 øl hver kveld i ukedagene og 1 flaske vin fredag og lørdag kveld +/-

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje 2-3 øl hver kveld i ukedagene og 1 flaske vin fredag og lørdag kveld +/-

TS

Da drikker du ca 26 enheter i uk, noe som jo er relativt høyt. Over 14 pr uke regnes som rødsonedrikking for kvinner. Det er bra du fordeler det litt utover. Jeg vil i første omgang utfordre deg til å ta en litt lengre pause, helt uten. Du vil da få ned toleransen. Når du nå drikker daglig trenger du jo litt mer for å effekt. Ellers utover det kan du kontakte fastlege for henvisning til ruspoliklinikk. Du vil få hjelp der med denne mengden. Førerkort vurderes og barnevern kan kobles på, men ikke alltid. Det handler jo om forsvarlighet. Det er nok litt usannsynlig at du ikke overhodet preges av dette alkoholinntaket, men hvordan du preges er selvsagt umulig å vite. Fastlegen kan ta pethprøver for å måle verdier. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS

Vil tro det er for lite til å få noen profesjonell hjelp. Det er nok knapt nok noe helsevesenet vil kalle "skadelig bruk" og i alle fall ikke alkoholisme. Ville prøvd ut lavterskeltilbud i første omgang.

Anonymkode: ff488...e00

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil tro det er for lite til å få noen profesjonell hjelp. Det er nok knapt nok noe helsevesenet vil kalle "skadelig bruk" og i alle fall ikke alkoholisme. Ville prøvd ut lavterskeltilbud i første omgang.

Helt uenig, det er både skadelig bruk og alkoholisme når hun må ha det.

Anonymkode: e42dc...688

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Anonymt på nett: Tilbake til livet har et opplegg som kalles lavterskel og et mer omfattende opplegg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, du får hjelp med et såpass høyt alkoholkonsum. Snakk med fastlegen. Det som er skummelt med dette er at du ikke vet hva folk rundt deg merker. På jobben etc. såpass mye alkohol påvirker deg helt klart. Og andre merker det helt sikkert. Leverer du i barnehage feks?
De aller fleste alkoholikere mener selv at de har kontroll, helt til det rakner. Det er også stor risiko for sykdom ved et så jøyt alkoholforbruk.
https://avogtil.no/fakta/hvor-mye-alkohol-er-skadelig/

Det er bra du vil ta tak i det.
Prøv å ikke ha noe alkohol i huset og la være å drikke en hel måned. Da får du testet deg skikkelig.

❤️

Anonymkode: c3821...a7a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er helt feil. Nesten 30 enheter i uken er skyhøyt og med forhøyet risiko for svært alvorlig helseskade.

Anonymkode: c3821...a7a

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Husk at de som har kjørt livet sitt i grus, det har gjerne vært en periode på veldig mange år der de har hatt kontroll. Men før eller siden mister de kontrollen, og problemene bare baller på seg. Min mor ble gradvis mer og mer alkoholisert over en 15-20 års periode, men mistet kontrollen etterhvert. Hun mistet jobben sin, førerkortet og på slutten vendte nesten jeg og mine søsken henne ryggen. Heldigvis valgte hun avrusning og et alkoholfritt liv videre, nå har hun fått orden på livet sitt igjen. 

Hva er rotårsaken for at du behøver alkohol for å slappe av? Stressende jobb? Vonde tanker? Rømmer du vekk fra noe? Jeg ville heller tatt tak i dette. For meg er avslapning på kvelden en god bok, serier på sofaen eller å prate sammen med mannen. Jeg behøver på ingen måte alkohol for å senke skuldrene. Men jeg kan relatere meg til at det er fristende med ett glass vin etter en hektisk dag, men det er et mønster jeg absolutt ikke vil inn i. Jeg er svært bevisst på eget alkoholforbruk siden min mor har strevet med avhengighet, jeg vil tro jeg også er disponibel for det. 

Nå vet ikke jeg hvor avhengig du er, dersom du får abstinenser så må du se bort fra mine råd. Men hvorfor ikke bare starte brått og brutalt med 1-2 hvite måneder. Ingen alkohol i det hele tatt. 

Anonymkode: a0b3e...3b0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er dessverre ikke et mildt alkoholproblem, så den må du erkjenne.

Men - du trenger ikke være redd for å oppsøke hjelp.

En start kan være å kontakte AA :) 

Det kan også være du trenger en nedtrapping med hjelp av lege - så du må bare legge kortene på bordet. 

BV tar ikke over omsorg sålenge du samarbeider med lege og ellers fungerer OK nok. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En kollega av meg var nok som deg i mange år. 

For ca 7 år siden la jeg merke til at hun virket litt mer ustelt (hun var veldig opptatt av utseendet). Ikke påfallende, men nok til at jeg la merke til det. Hun ble også litt overvektig. Kunne jo være alderen tenkte jeg. 

For 2 år siden ble hun sykemeldt i perioder. Hun hadde sykdom i familien så vi tenkte det spilte inn. 

Jeg traff henne på butikken før jul. Hun så skikkelig sliten ut. Sliten på en måte kun rusmisbrukere ser ut. 

Har fått vite i ettertid at hun strever skikkelig med alkohol nå. Og at det har vedvart i nesten 15 år.. Triste greier 

Anonymkode: 95541...fae

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skam deg og ikke krisemaksimer. (Ikke kontakt AA som noen foreslo her). 

Last ned en app der du teller enheter. Prøv å drikk litt mindre hver dag. Test ut alkoholfrie viner og «sprit».  Snakk med legen din. Bli enige om å ta en blodprøve en gang i måneden. Det finnes også medisiner som gjør at man ikke har lyst på alkohol.

Finn en annen måte å kose deg på/slappe av på. Strikke, ringe en venninne, varmt bad, mørk sjokolade, nøtter?
Ta vitamin B6, det skal redusere alkohol-cravings, sammen med omega3.  Johannesurt og Kudzu kan også være verdt å prøve.

Vet ikke hvordan vekten din er, men Wegovy skal visstnok også minske lysten på alkohol.

Anonymkode: 3d299...205

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS

Egentlig ikke så mye, det er det som går under "kontinentalt drikkemønster".
Om du selv føler det er et problem bør du kanskje gjøre noe, men det er ikke krise.

Anonymkode: af2da...f5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Last ned en app der du teller enheter. Prøv å drikk litt mindre hver dag. Test ut alkoholfrie viner og «sprit».  Snakk med legen din. Bli enige om å ta en blodprøve en gang i måneden. Det finnes også medisiner som gjør at man ikke har lyst på alkohol.

Finn en annen måte å kose deg på/slappe av på. Strikke, ringe en venninne, varmt bad, mørk sjokolade, nøtter?
Ta vitamin B6, det skal redusere alkohol-cravings, sammen med omega3.  Johannesurt og Kudzu kan også være verdt å prøve.

Vet ikke hvordan vekten din er, men Wegovy skal visstnok også minske lysten på alkohol.

Hvorfor skal hun ikke kontakte AA?

Anonymkode: 70dec...ef2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke jeg som skrev det, men hvorfor sier du "ikke kontakt AA"?

Jeg synes du gir mange pussige råd her. Å anbefale å bytte ut alkoholholdig drikke med alkoholfrie erstatninger høres ikke lurt ut. Og hvorfor skal TS ta en blodprøve i måneden? Å anbefale medisiner som gjør at man mister lysten på alkohol, fremstår heller ikke klokt. Og Wegovy?! Som et første steg synes det virker mer fornuftig å forsøke å finne rotårsaken til at TS drikker såpass mye alkohol, ikke alt dette andre.

Anonymkode: 82a1f...246

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt opp en plan på "tillatte" enheter. Det du selv synes er akseptabelt, ikke det de superkonservative avoldsfantastene her på kg mener. 

Hvis du selv synes en 0,5 øl og to normale vinglass fredag og ei flaske vin lørdag og andre dager ingenting, er ok konsum, hold deg til din tilmålte kvote og se hvordan det går.

Går det dårlig og du har unnskyldninger for å drikke mer (sliten, fint vær etc) gå for hvit måned og tilmålt "kvote" etter det.

Jeg tror ikke du er alkoholmisbruker, du har er ønske om å redusere forbruket og da må viljestyrke til akkurat som ved røykeslutt.

Anonymkode: e08b5...e6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt lik deg. Har funnet ut at beroligende te er en fin erstatning ihvertfall mandager. Så klarer jeg det innimellom tirsdager også, og så venter jeg så lenge som mulig før onsdagen så jeg nesten ikke rekker mer enn ett glass:) utsette og hvite mandager er bedre enn ingenting:) hadde også en semi hvit januar hvor jeg kun fikk drikke noen glass vin fredag og lørdag:) begynn med små grep og for hvert glass du får ned er det jo bra!

Anonymkode: 0b229...fae

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo, du får hjelp med et såpass høyt alkoholkonsum. Snakk med fastlegen. Det som er skummelt med dette er at du ikke vet hva folk rundt deg merker. På jobben etc. såpass mye alkohol påvirker deg helt klart. Og andre merker det helt sikkert. Leverer du i barnehage feks?

Da mister du lappen sannsynligvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...