AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Skrevet 3. mars 2024 Har en 18-årig lærling som bor hjemme under lærlingtiden. Han tjener penger som lærling, men betaler ikke husleie og andre kostnader knyttet til husholdningen samt mat foruten om hvis han ønsker noe annet enn det vi har til middag eller i skap/kjøleskap. Jeg betaler telefonabonnementet hans også som har stått på meg i årevis. Utover det betaler han klær og andre ting han vil ha selv og spør sjelden om penger. Tenker det er greit når det er de eneste utgifter han har. Men så har han en biologisk far som han aldri har hatt kontakt med etter fars eget valg, men som jeg har mottatt bidrag fra i 18 år. Nå er det sånn at nå når han er under videregående opplæring så har han rett på bidrag fra oss begge. Jeg bidrar jo med mitt, men han har også rett til bidrag fra far. Sønnen synes det er kleint og ubehagelig å gjøre det, det fordi han aldri har hatt kontakt med faren og at han ikke kjenner han. Det sitter langt inne for han og han får ikke fingeren ut til å sende søknaden avgårde til NAV. Jeg mener det er gode penger han kan spare, jeg gir han jo også mulighet til å spare med tanke på at jeg betaler for kost og losji i lærlingtiden. Hva gjør jeg? Pushe på for å få søknaden i land eller å la det gå? Anonymkode: bd2e7...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #3 Skrevet 3. mars 2024 Jeg skjønner utmerket godt at en 18 åring ikke har er komfortabel med å søke hos NAV selv om man har rett på penger fra barnefar. Anonymkode: c3b41...a60 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #4 Skrevet 3. mars 2024 Det er en dum ordning som gjør at sikkert mange fedre slipper å betale. Jeg fikk meg heller aldri til å kreve penger fra min pappa, var i samme situasjon som sønnen din, lærling og bodde hjemme. Så da krevde min mamma 1000 kr i husleie av meg, tror det var for gi meg motivasjon til å kreve penger av min far, men jeg gjorde altså aldri det ( er over 15 år siden). Og hadde dermed ikke mye å spare da. Men skulle jo gjort det, kunne ønske mamma satt meg ned å sa: nå gjør vi det sammen, forklart at det ikke er kleint å kreve, men helt naturlig og en rettighet som er der for å brukes. Da hadde jeg nok gjort det. Kan du foreslå at dere gjør det sammen? At det på en måte er du som sender søknaden, men at det må være via han siden han er myndig. Skulle gått automatisk når en var elev på videregående, at det var i et register og bidragene ble forlenget eller noe... Anonymkode: dac05...c13 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #5 Skrevet 3. mars 2024 Han har jo krav på pengene fra faren. Minst like mye krav på de pengene som på stipendet fra Lånekassen. Anonymkode: ba58a...cd5 1
Tradegy Skrevet 3. mars 2024 #6 Skrevet 3. mars 2024 Håpløst når ansvaret faller så tungt på en ung voksen. Burde vært en ordning som gikk mer på automatikk og hvor Nav var innkrever. Håper dere finner en løsning sammen 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå