Gå til innhold

Far etterlignet en handicap foran barnet. Overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noe som er veldig viktig for meg som forelder, er at barnet mitt vokser opp til å bli et respektfullt menneske - også mot de som er litt annerledes.

Her kommer min fortvilelse overfor far inn.

I går var vi ute og fikk forbi en mann som hadde en spesiell gange grunnet en sykdom/et syndrom (antar jeg). Far ser på barnet for å se om barnet får det med seg. Barnet virker ikke til å være oppmerksom på det, og far sier da «se på han» og påpeker at han går annerledes, for så å begynne og etterligne hvordan mannen går.

Jeg ser strengt på far for å få han til og slutte. Da ler han og sier at han bare tuller. Når jeg etterpå blir alene med far, sier jeg at jeg ikke synes noe om oppførselen hans og at han skal gå frem som et godt eksempel for barnet. Han sier til slutt unnskyld, og at det ikke skal gjenta seg.

Overreagerer jeg?

Er flere ganger jeg har lagt merke til at far skal påpeke for barnet om noen er syk/annerledes, men hendelsen i går ble jeg forbannet over. Har i ettertid lurt på hvem det er jeg har fått barn med…

Barnet er 4 år.

Anonymkode: a4a17...00b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Overreagerer jeg?

Nei. Lykke til med den videre oppdragelsen, jeg tror du kommer til å trenge det. Blir ofte vanskeligere når de har bikket 35. 

Anonymkode: 790cb...a7d

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Herre min hatt, for en tosk. 🤦🏻‍♀️

Nei, du overreagerer ikke.

Endret av MariaIsabel
  • Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet er 4 år.

Du skrev feil. Du mente å skrive:

Mannen er 4 år. 

Anonymkode: 507e0...e1d

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville sagt ifra med en gang.. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du overreagerer absolutt ikke. Skjønner godt at du lurer på hvem du har fått barn med. 

Han sa tross alt unnskyld. Men om dette fortsetter ...

Jeg tror uansett jeg ville tatt det opp med ham enda en gang, spurt han hva han tenker når han holder på sånn, forklart hvor viktig det er for deg. Jeg tenker det burde være innlysende, samtidig så vokser folk opp med så mangt. Jeg har faktisk en venninne som lager sånne "stemmer" og tror det er morsomt, hun er fullt ut oppegående på alt annet. Og selv om jeg har sagt tydelig fra at "dette er ikke morsomt" så hender det hun glemmer seg fordi dette er noe hun har hatt som "vane". Vet ikke hvor hun har plukket det opp. 

Om mannen ikke forstår hvorfor dette er problematisk hadde jeg vurdert å splitte familien. Det virker jo som en bagatell, men jeg hadde bare ikke greidd å ha et samliv med en person som syntes det der er OK selv etter en reflekterende samtale rundt det. 

Anonymkode: 17586...f5b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Var vel et forsøk på humor? Er vel ikke så innafor, men om det fikk barnet til å le er det godt for noe?

Anonymkode: dc158...aa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette fikk jeg helt vondt i hjertet av. Har selv en gutt med cerebral parese som går litt annerledes. Cerebral parese (som dette høres ut som) er for øvrig ikke verken sykdom eller syndrom, det er en medfødt skade, og man går gjerne annerledes fordi man har stramme muskler. Mange sliter med smerter, må trene masse, operere, ta masse sprøyter og er generelt sykehusbarn. De må stå i så utrolig mye tøft. Hvilke personer vil gjøre narr av noen som må gå gjennom sånt? Tenk så heldig man er som slipper å ha noe å slite med!

Gutten min er flink på skolen og verdens snilleste unge. Han har mange venner og er med på alt som skjer. Det tenker jeg er fordi de i klassen hans heldigvis ikke har sånne pappaer. 

Anonymkode: d1ffd...77b

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har du rett.

Men samtidig så tenker jeg at det må bære innafor å være litt «feil» også av og til. Hele verden kan ikke bare være dønn seriøs hele tidrn heller. 

Lær mannen din forskjell på hva vi gjør/ sier i offentlighet, og hva som holdes innenfor husets fire vegger, så tenker jeg dette går helt fint. 

Du bør kanskje gå en runde med deg selv også, på hvor korrekt alt skal være rundt barnet ditt. 

Anonymkode: 8c9d7...d6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Huff, dette fikk jeg helt vondt i hjertet av. Har selv en gutt med cerebral parese som går litt annerledes. Cerebral parese (som dette høres ut som) er for øvrig ikke verken sykdom eller syndrom, det er en medfødt skade, og man går gjerne annerledes fordi man har stramme muskler. Mange sliter med smerter, må trene masse, operere, ta masse sprøyter og er generelt sykehusbarn. De må stå i så utrolig mye tøft. Hvilke personer vil gjøre narr av noen som må gå gjennom sånt? Tenk så heldig man er som slipper å ha noe å slite med!

Gutten min er flink på skolen og verdens snilleste unge. Han har mange venner og er med på alt som skjer. Det tenker jeg er fordi de i klassen hans heldigvis ikke har sånne pappaer. 

Ok, beklager, da tok jeg feil.

Poenget mitt var hvertfall at han fremfor barnet mobbet noen som var annerledes, noe jeg overhodet ikke mener er greit. Andre kan ikke noe for hvordan de er (og som du sier, er vi heldige som slipper å ha noe sånt og slite med), og skal behandles like fint og respektfullt som alle andre.

Derfor ble jeg så skuffet over at samboers oppførsel her. Jeg prøvde å forklare samboer at det er jo slike ting som får barn til å mobbe, men da mente han at jeg overdrev veldig, og forsikret meg om at han aldri har vært en mobber.

Det gjør meg glad å høre at barnet ditt slipper å oppleve sånt.

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (21 minutter siden):

Jeg ville sagt ifra med en gang.. 

Har ved et par anledninger hatt samtaler med barnet om at noen er annerledes, og at alle er like mye verdt uansett. Håper det er denne type ting som streifer igjennom hos barnet.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Var vel et forsøk på humor? Er vel ikke så innafor, men om det fikk barnet til å le er det godt for noe?

Vel, barnet lo ikke. Og er det greit å le på bekostning av andre?

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei. Du overreagerer absolutt ikke. Skjønner godt at du lurer på hvem du har fått barn med. 

Han sa tross alt unnskyld. Men om dette fortsetter ...

Jeg tror uansett jeg ville tatt det opp med ham enda en gang, spurt han hva han tenker når han holder på sånn, forklart hvor viktig det er for deg. Jeg tenker det burde være innlysende, samtidig så vokser folk opp med så mangt. Jeg har faktisk en venninne som lager sånne "stemmer" og tror det er morsomt, hun er fullt ut oppegående på alt annet. Og selv om jeg har sagt tydelig fra at "dette er ikke morsomt" så hender det hun glemmer seg fordi dette er noe hun har hatt som "vane". Vet ikke hvor hun har plukket det opp. 

Om mannen ikke forstår hvorfor dette er problematisk hadde jeg vurdert å splitte familien. Det virker jo som en bagatell, men jeg hadde bare ikke greidd å ha et samliv med en person som syntes det der er OK selv etter en reflekterende samtale rundt det. 

Anonymkode: 17586...f5b

Jeg må innrømme at denne type oppførsel gjør at jeg mister litt respekten for han. Jeg føler ofte at jeg ikke bare må oppdra barnet, men også mannen på visse punkter.

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har du rett.

Men samtidig så tenker jeg at det må bære innafor å være litt «feil» også av og til. Hele verden kan ikke bare være dønn seriøs hele tidrn heller. 

Lær mannen din forskjell på hva vi gjør/ sier i offentlighet, og hva som holdes innenfor husets fire vegger, så tenker jeg dette går helt fint. 

Du bør kanskje gå en runde med deg selv også, på hvor korrekt alt skal være rundt barnet ditt. 

Men det vi sier hjemme, plukker ungene også opp. Vi ler og tøyser mye her hjemme. Kan absolutt ikke kalle oss dønn seriøse. Men det er ikke mobbing av andre. Å sparke nedover har vi aldri fått noe ut av. Er det noe jeg ikke vil at ungene skal bli, så er det mobbere. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har du rett.

Min samboer vil nok være helt enig med deg, og jeg er ganske opptatt av at vi foreldre setter gode eksempler for barnet. Kanskje setter jeg for høye krav, men jeg mener det er vår oppgave å oppdra barna til å bli snille, respektfulle mennesker.

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Noe som er veldig viktig for meg som forelder, er at barnet mitt vokser opp til å bli et respektfullt menneske - også mot de som er litt annerledes.

Her kommer min fortvilelse overfor far inn.

I går var vi ute og fikk forbi en mann som hadde en spesiell gange grunnet en sykdom/et syndrom (antar jeg). Far ser på barnet for å se om barnet får det med seg. Barnet virker ikke til å være oppmerksom på det, og far sier da «se på han» og påpeker at han går annerledes, for så å begynne og etterligne hvordan mannen går.

Jeg ser strengt på far for å få han til og slutte. Da ler han og sier at han bare tuller. Når jeg etterpå blir alene med far, sier jeg at jeg ikke synes noe om oppførselen hans og at han skal gå frem som et godt eksempel for barnet. Han sier til slutt unnskyld, og at det ikke skal gjenta seg.

Overreagerer jeg?

Er flere ganger jeg har lagt merke til at far skal påpeke for barnet om noen er syk/annerledes, men hendelsen i går ble jeg forbannet over. Har i ettertid lurt på hvem det er jeg har fått barn med…

Barnet er 4 år.

Nei du overreagerer ikke. Bra du satte han på plass. Hva faen tenkte han på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Godt for noe å få barnet til å le av folk som har sykdommer eller funksjonsutfordringer?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, barnet lo ikke. Og er det greit å le på bekostning av andre?

Ts

God leveregel er at vi ler med andre og ikke av. Det å "være morsom" på bekostning av andre som har et handicap eller sykdom er like mye klasse som å bruke mongo som en nedsettende term eller same. Jeg lurer på hva mannen til TaS beklaget for i etterkant? Pga det ble dårlig stemning eller fordi han faktisk skjønte at han har skjemt seg ut med elendige holdninger?  Jeg vet ikke men har en teori.

Anonymkode: a0fab...f9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg ser absolutt ingenting godt i å lære et barn å le av mennesker som skiller seg ut pga. sykdom, skader, nedsatt funksjon etc. 

Anonymkode: c1c7e...c45

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Oh herregud for en idiot. Han lærer jo barnet til å mobbe... Snakk om å ødelegge for sitt eget barn 

Anonymkode: 26523...1f2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...