AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Skrevet 3. mars 2024 Hei. Jeg er for tiden sykemeldt 100% pga en konflikt i min familie. Denne konflikten som førte til hat mellom familiemedlemmer var det som fikk begeret til å flyte over for min del da oppveksten min har vært en del av en kristen sekt som har ødelagt meg som person (fikk ikke være med andre i klassen f.eks på fritiden, fysisk vold i form av "ris på rumpa" med beltet).Jeg står på venteliste for å få hjelp av rask psykisk helse i kommunen men har foreløpig ikke fått hjelp da det er litt ventetid. Jeg går på antidepressiva for å få sove, og har bivirkninger i form av at jeg sover på dagtid/er veldig trøtt på dagtid, dårlig matlyst, irritabel, har ikke motivasjon til å gjøre ting jeg liker lenger, er glad/trist om hverandre. Pga alt dette og at jeg sliter med søvn/går på medisiner får jeg 100% sykemelding av en Lege som forstår meg. Kan jeg ha noe håp om at det løser seg på kort tid for meg så jeg blir meg selv igjen? Samtaler med kommunen, løser det mine problemer eller må jeg ta tiden til hjelp og mulig være borte fra jobb over lengre tid? Håper på fine tilbakemeldinger fra dere hilsen ung dame på 31. Anonymkode: 599f2...9f8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #2 Skrevet 3. mars 2024 Har du vært deprimert og sykemeldt lenge? Selv var jeg deprimert i ca 1 år før det letnet. Når depresjonen ga seg, så tok angsten over. Jeg gikk i behandling på DPS, og hadde bl.a traumebehandling. Jeg ble ikke bedre å endte opp som ufør. Men jeg var i slutten av 50 årene da. Har lest at man kan bli bedre, men at det kan ta noen år, å det var det ikke håp om at jeg ville bli i min yrkesaktive alder. Vi er alle forskjellige, noen blir frisk fort mens andre igjen aldri blir det. Det kan jo virke som at du har bagasje helt fra barndommen som bør bearbeides, så dette kan ta tid. Men mulig du kan begynne å jobbe gradert om en stund. Anonymkode: 16cac...5d1 1
sgrenland96 Skrevet 3. mars 2024 #3 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du vært deprimert og sykemeldt lenge? Selv var jeg deprimert i ca 1 år før det letnet. Når depresjonen ga seg, så tok angsten over. Jeg gikk i behandling på DPS, og hadde bl.a traumebehandling. Jeg ble ikke bedre å endte opp som ufør. Men jeg var i slutten av 50 årene da. Har lest at man kan bli bedre, men at det kan ta noen år, å det var det ikke håp om at jeg ville bli i min yrkesaktive alder. Vi er alle forskjellige, noen blir frisk fort mens andre igjen aldri blir det. Det kan jo virke som at du har bagasje helt fra barndommen som bør bearbeides, så dette kan ta tid. Men mulig du kan begynne å jobbe gradert om en stund. Anonymkode: 16cac...5d1 Det ble spesielt ille rundt juletider siden julen ikke ble som før, jobbet fram til 9 januar og har vært sykemeldt 100% siden da. Fram til jeg får hjelp og det begynner å bedre seg håper jeg legen hjelper meg med sykemelding for jobb sånn som jeg har det nå er overhodet ikke en mulighet da jeg sover/er trøtt døgnet rundt..
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #4 Skrevet 3. mars 2024 sgrenland96 skrev (1 minutt siden): Det ble spesielt ille rundt juletider siden julen ikke ble som før, jobbet fram til 9 januar og har vært sykemeldt 100% siden da. Fram til jeg får hjelp og det begynner å bedre seg håper jeg legen hjelper meg med sykemelding for jobb sånn som jeg har det nå er overhodet ikke en mulighet da jeg sover/er trøtt døgnet rundt.. Du får nok sykemelding så lenge du trenger det. Å være deprimert er utmattende og man er veldig ustabil, så man har ikke arbeidsevne. Jeg kunne plutselig begynne å gråte, søvnrytmen min var veldig ustabil, jeg var veldig nedstemt nesten hele tiden. Det tar tid å komme seg, og jeg synes du skal ta den tiden som trengs før du begynner å jobbe igjen. Det er ingen vits i å presse seg tilbake til jobb før du er frisk nok til det. I fylket jeg bor i så har vi noe som heter "Arbeid og helse". Jeg meldte meg opp på et slags kurs der, men klarte bare å delta der i 1 1/2 dag før jeg måtte si ifra at jeg ikke var klar for det. Fikk også samtaler der med en psykolog, og hun skjønte fort at problemene mine var for store til at jeg kunne hjelpes der. Hun søkte meg inn på DPS, og jeg hadde min første time der 14 dager etter at jeg ble søkt dit. Anonymkode: 16cac...5d1
Gjest Nasty Skrevet 4. mars 2024 #5 Skrevet 4. mars 2024 (endret) Depresjon er komplekst og det kan ta tid før man kommer seg ut av det. Om det går over av seg selv er vanskelig å si, men som oftest må man jobbe litt for å få det bedre etter/under en depresjon. Det er bra at du skal ha samtale med noen i rask psykisk helsehjelp, jeg tenker de kan lytte og komme med gode råd som kan lette situasjonen din, forbeholdt at du gjør det du blir rådet til. Det er litt av kompleksiteten med depresjon; man orker ingenting, man ser ingen vei ut, alt føles meningsløst, men man må likevel gjøre noe for å komme seg ut av det. Jeg tenker at du burde ikke stresse med å bli bedre raskt. Ta imot samtalene du får, prøv så godt du kan å være ærlig om hvordan du har det. Om du syns det er vanskelig å snakke om det kan du skrive det ned og ta det med til behandleren din. Kommunikasjon er svært viktig, jo bedre du kommuniserer dine vansker, jo enklere er det for behandleren å forstå og kunne veilede og hjelpe deg. Hvor lenge du blir borte fra jobb avhenger helt av hvor lenge du føler deg ute av stand til å jobbe. Det skal sies at ved mild til moderat depresjon er det anbefalt å ikke være for lenge borte fra jobb, da det kan gå utover mestringsfølelsen, samt føre til funksjonssvikt og vegring mot å begynne på jobb igjen - men legen vurderer selvsagt hver tilstand individuelt. Jeg klarer ikke gi noen gode råd nå, da jeg selv er sykemeldt på grunn av depresjon og sliter en del for tiden. Klarer ikke hjelpe meg selv, da blir det vanskelig å hjelpe andre. Jeg tenker at du vil nok få god hjelp av kommunen, men jeg vil gjerne anbefale et par bøker. De er lærerike og inneholder gode råd. Lykketyvene Rett vei ut av depresjon Endret 4. mars 2024 av Nasty
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #6 Skrevet 4. mars 2024 De sier det hjelper å jobbe. Om man har en god arbeidsplass med gode kolleger kan det hjelpe. Anonymkode: 2a832...6ea 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #7 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De sier det hjelper å jobbe. Om man har en god arbeidsplass med gode kolleger kan det hjelpe. Anonymkode: 2a832...6ea For noen så hjelper det å jobbe litt, men ikke for alle. Noen er rett og slett for syke til å jobbe på en stund. Det må bare ta den tiden det tar. Anonymkode: 16cac...5d1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #8 Skrevet 4. mars 2024 Slik du beskriver det, er det ikke grunnlag for at dette skal ta kort tid. Om du er så deprimert som du skriver, så kan dette ta tid. Men depresjon er komplekst. Vi kan ikke uttale oss med det lille du beskriver. Anonymkode: 57bfd...371
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #9 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slik du beskriver det, er det ikke grunnlag for at dette skal ta kort tid. Om du er så deprimert som du skriver, så kan dette ta tid. Men depresjon er komplekst. Vi kan ikke uttale oss med det lille du beskriver. Anonymkode: 57bfd...371 Enig. Det har ingenting for seg og presse seg tilbake til jobb for tidlig. Det må ta den tiden det tar. Anonymkode: 16cac...5d1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #10 Skrevet 4. mars 2024 Jeg har ikke så mye gode tips, da jeg føler meg langt nede selv. Føler jeg har nådd bunnen. Høres grusomt ut det du har erfart, veldig lei for å høre om hva du opplevde. Sånt burde ikke skje. Glad du har en god fastlege, og sender deg styrke og varme tanker! ❤️ Anonymkode: 364cd...bbc
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #11 Skrevet 4. mars 2024 Jeg tror ikke det har har noe for seg å bruke energi på bekymringer rundt jobb der du er nå ts. Prøv å legge bort det du kan av bekymringer og bruk tiden på søvn, ro og en tur i frisk luft hver dag. Anonymkode: b1cdd...bdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå