AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Skrevet 3. mars 2024 Jeg skal på jobbintervju som lærervikar på voksenopplæring. Hvis de spør meg om svake sider, bør jeg komme med noen. Jeg har en drøss med svake sider. Jeg er utrolig urganisert rundt ting, glemmer hvilke elever som nettopp har lest. føre oppmøtelister knoter jeg veldig mye med . Jeg tar ikke mange nok kopier til elevene ut fra antallet. Jeg er flink faglig, så det kompenserer for min rotete ADHD-hjerne. Hadde jeg søkt jobb som helsesekretær på legekontor hadde vel dette vært et eksklusjonsgrunn vil jeg tro. Hva svarer du på dette spørsmålet? Og hva jobber du med? Anonymkode: d2e22...3a1
Gjest Blåmonster Skrevet 3. mars 2024 #2 Skrevet 3. mars 2024 Kan være litt sjenert men går over fort sier jeg.
Gjest Blåmonster Skrevet 3. mars 2024 #3 Skrevet 3. mars 2024 (endret) Styrker selvstendig, men har lært meg viktigheten av å jobbe godt sammen i team. Jeg er positiv , lojal arbeidsom, og effektiv Bruker ikke ord som perfeksjonist da jeg selv ser dette som et negativt trekk. (Det siste tenker jeg bare , sier det så klart ikke) Endret 3. mars 2024 av Blåmonster
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #4 Skrevet 3. mars 2024 Sist jeg fikk jobb etter intervju sa jeg at jeg kan bli stresset og har en tendens til å forvente for mye av meg selv, men at jeg er obs og forsøker å jobbe med det. Kom også med et ærlig eksempel. Anonymkode: 3af7c...38e
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #5 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skal på jobbintervju som lærervikar på voksenopplæring. Hvis de spør meg om svake sider, bør jeg komme med noen. Jeg har en drøss med svake sider. Jeg er utrolig urganisert rundt ting, glemmer hvilke elever som nettopp har lest. føre oppmøtelister knoter jeg veldig mye med . Jeg tar ikke mange nok kopier til elevene ut fra antallet. Jeg er flink faglig, så det kompenserer for min rotete ADHD-hjerne. Hadde jeg søkt jobb som helsesekretær på legekontor hadde vel dette vært et eksklusjonsgrunn vil jeg tro. Hva svarer du på dette spørsmålet? Og hva jobber du med? Anonymkode: d2e22...3a1 Svakheten din da blir at du har dårlig korttidshukommelse. Du kompenserer for det med gode rutiner, men må innimellom be noen om å vente til du er ferdig med det du holder på med. Min svakhet er at jeg faktisk jobber dårligere under press. Altså, jeg kan jobbe under press, men merker at jobben jeg gjør blir mer unøyaktig og jeg misliker når det ikke er tid til å finne bedre måter å løse oppgaver på. Derimot elsker jeg når det er bedre tid til arbeidsoppgavene mine, jeg har tid til å snakke med kunder/kollegaer å finne gode løsninger og jobber jevnt selv om det kunne vært tid til uendelige kaffepauser. Anonymkode: 9c3f3...251 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #6 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Svakheten din da blir at du har dårlig korttidshukommelse. Du kompenserer for det med gode rutiner, men må innimellom be noen om å vente til du er ferdig med det du holder på med. Min svakhet er at jeg faktisk jobber dårligere under press. Altså, jeg kan jobbe under press, men merker at jobben jeg gjør blir mer unøyaktig og jeg misliker når det ikke er tid til å finne bedre måter å løse oppgaver på. Derimot elsker jeg når det er bedre tid til arbeidsoppgavene mine, jeg har tid til å snakke med kunder/kollegaer å finne gode løsninger og jobber jevnt selv om det kunne vært tid til uendelige kaffepauser. Anonymkode: 9c3f3...251 Hva slags jobb har du? Anonymkode: d2e22...3a1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #7 Skrevet 3. mars 2024 Blåmonster skrev (13 minutter siden): Styrker selvstendig, men har lært meg viktigheten av å jobbe godt sammen i team. Jeg er positiv , lojal arbeidsom, og effektiv Bruker ikke ord som perfeksjonist da jeg selv ser dette som et negativt trekk. (Det siste tenker jeg bare , sier det så klart ikke) Hva jobber du med? Anonymkode: d2e22...3a1
Gjest Blåmonster Skrevet 3. mars 2024 #8 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva jobber du med? Anonymkode: d2e22...3a1 Industri / lager
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #9 Skrevet 3. mars 2024 Jeg skjønner ikke hvorfor vi må drive sånn teater og bløffe på intervju. Det er jo bare tull, ingen er perfekte. De aller fleste har en mye verre side enn de gir seg ut til. Min svake side for eksempel: Jeg har ptsd og kan overreagerer. Blir lett lei i meg. Men er det noe å fortelle en arbeidsgiver? Nei sier at jeg kan være lettberørt, eller annet tull. Anonymkode: d3913...4a5 6
Bombasi Skrevet 3. mars 2024 #10 Skrevet 3. mars 2024 (endret) Mine svake sider er at jeg takler ikke slike tullete møkkaspørsmål "hva er dine svake sider?" i jobbsituasjoner, og jeg blir provosert av det. For det har ingen hensikt, og kan mislede en ansettelsesprosess siden alle svar er arrangerte. Sier jeg det? Nei. 95% av svarene på et slikt spørsmål er klisjèer fordi svarene er a) arrangerte og b) at klisjèene er vanlige. "Jeg er perfeksjonist, har kontrollbehov, er ustrukturert, er sjenert, har høye forventninger til meg selv, sliter med å legge fra meg oppgavene jeg har startet på, sliter å legge ifra meg jobben når jeg kommer hjem, liker ikke høyt press, er følsom eller er konfliktsky OSV, men jeg er klar over det og jobber med meg selv hver dag for å håndtere det" bla bla bla. Bare plukk deg ut et par såkalte svake sider som ikke setter deg i et dårlig lys i den jobben du søker på, og svar at du er bevisst på det. Det trenger ikke engang være sant. Og svaret trenger ikke handle om å komme godt ut av spørsmålet, for det klarer du neppe uansett siden spørsmålet er så dårlig. Det handler om å overleve spørsmålet der du ikke skiller deg ut negativt. Endret 3. mars 2024 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #11 Skrevet 3. mars 2024 Bombasi skrev (4 minutter siden): Mine svake sider er at jeg takler ikke slike tullete møkkaspørsmål "hva er dine svake sider?" i jobbsituasjoner, og jeg blir provosert av det. For det har ingen hensikt, og kan mislede en ansettelsesprosess siden alle svar er arrangerte. Sier jeg det? Nei. 95% av svarene på et slikt spørsmål er klisjèer fordi svarene er a) arrangerte og b) at klisjèene er vanlige. "Jeg er perfeksjonist, har kontrollbehov, er ustrukturert, er sjenert, har høye forventninger til meg selv, sliter med å legge fra meg oppgavene jeg har startet på, sliter å legge ifra meg jobben når jeg kommer hjem, liker ikke høyt press, er følsom eller er konfliktsky OSV, men jeg er klar over det og jobber med meg selv hver dag for å håndtere det" bla bla bla. Bare plukk deg ut et par såkalte svake sider som ikke setter deg i et dårlig lys i den jobben du søker på, og svar at du er bevisst på det. Det trenger ikke engang være sant. Enig med deg, og 4a5 som kaller det et spill. Det er mange år siden jeg kalte jobbintervjuer for skuespill. Har flere venner som har vært veldig nervøse for jobbintervjuer. Da har jeg forklart dem hvordan dette bare er et skuespill fra alle sider slik det er blitt. Man kan si nesten hva som helst som man tror potensiell arbeidsgiver ønsker at du skal si. Det er en dans med spørsmål og svar, som ofte ikke kan tas på alvor. Jeg var i andregangsintervju en gang, visste det stod mellom meg og en annen. Fant ut at om jeg gikk med på å spille den forventede rollen, så ville jeg mest trolig ikke få jobben. Så jeg gikk til andreintervjuet, fortalte dem alle grunner for hvorfor de ville gjøre et veldig godt valg om de valgte den andre personen, og ramset opp personens virkelig gode sider. Og så fortsatte jeg med å fortelle hvorfor jeg antok at de, til tross for at jeg var kalt inn til andregangsintervju, trolig mente at jeg var dårligste kandidat - bekreftet at hvis de så på dette ut fra xyx, så hadde de helt rett. Men at jeg mente at jeg var den beste kandidaten nettopp pga. xyx, ramset opp alle fordeler det er nettopp med å ha erfaring med xyx, hva det har lært meg og at det ga meg en unik erfaring mtp. jobben jeg ev. skulle gjøre for dem. Kort sagt, jeg fikk jobben, og de bekreftet at grunnen var at jeg var så direkte, at jeg i måten jeg gjorde det på fratok dem alt "skyts", det hadde ingen hensikt for dem å stille mer kritiske spørsmål, for jeg hadde avklart alt. I tillegg fikk jeg stort pluss fordi jeg også flere ganger hadde nevnt at hvis de valgte den andre kandidaten, så ville de gjøre et godt valg. Lignende har jeg opplevd en gang til, også da fikk jeg jobben. Jeg gidder ikke det skuespillet både mange arbeidsgivere og arbeidssøkere driver med! Anonymkode: e6e4c...c19 1
Bombasi Skrevet 3. mars 2024 #12 Skrevet 3. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Enig med deg, og 4a5 som kaller det et spill. Det er mange år siden jeg kalte jobbintervjuer for skuespill. Har flere venner som har vært veldig nervøse for jobbintervjuer. Da har jeg forklart dem hvordan dette bare er et skuespill fra alle sider slik det er blitt. Man kan si nesten hva som helst som man tror potensiell arbeidsgiver ønsker at du skal si. Det er en dans med spørsmål og svar, som ofte ikke kan tas på alvor. Jeg var i andregangsintervju en gang, visste det stod mellom meg og en annen. Fant ut at om jeg gikk med på å spille den forventede rollen, så ville jeg mest trolig ikke få jobben. Så jeg gikk til andreintervjuet, fortalte dem alle grunner for hvorfor de ville gjøre et veldig godt valg om de valgte den andre personen, og ramset opp personens virkelig gode sider. Og så fortsatte jeg med å fortelle hvorfor jeg antok at de, til tross for at jeg var kalt inn til andregangsintervju, trolig mente at jeg var dårligste kandidat - bekreftet at hvis de så på dette ut fra xyx, så hadde de helt rett. Men at jeg mente at jeg var den beste kandidaten nettopp pga. xyx, ramset opp alle fordeler det er nettopp med å ha erfaring med xyx, hva det har lært meg og at det ga meg en unik erfaring mtp. jobben jeg ev. skulle gjøre for dem. Kort sagt, jeg fikk jobben, og de bekreftet at grunnen var at jeg var så direkte, at jeg i måten jeg gjorde det på fratok dem alt "skyts", det hadde ingen hensikt for dem å stille mer kritiske spørsmål, for jeg hadde avklart alt. I tillegg fikk jeg stort pluss fordi jeg også flere ganger hadde nevnt at hvis de valgte den andre kandidaten, så ville de gjøre et godt valg. Lignende har jeg opplevd en gang til, også da fikk jeg jobben. Jeg gidder ikke det skuespillet både mange arbeidsgivere og arbeidssøkere driver med! Anonymkode: e6e4c...c19 Så klart er det et skuespill. Ingen er seg selv på et grilleintervju, og intervjuerne overdriver sine evner til å lese kandidatene. Spørsmålsgrilling på intervju er helt imot sin hensikt. De som er ærlige og oppriktige faller imellom spørsmålene, mens haiene står igjen. Spørsmålene er lagt opp til det. Derfor er jeg tilhenger av samtaleintervjuene. Intervjuer som stiller få, men store spørsmål, og som legger opp til mer utbroderende svar med tilhørende dialog der intervjuerne også svarer på spørsmålene. Da får man iallfall sett mer av mennesket man intervjuer, og mindre av arrangert skuespill. Endret 3. mars 2024 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #13 Skrevet 3. mars 2024 Jeg er for ærlig og jeg er anti-feminist. Dårlig kombinasjon hvis man skal jobbe i det norske arbeidslivet Anonymkode: 1f0b6...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #14 Skrevet 3. mars 2024 Jeg tar på meg for mye, jeg sliter med å si nei til oppgaver. Anonymkode: 5b210...f51
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #15 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tar på meg for mye, jeg sliter med å si nei til oppgaver. Anonymkode: 5b210...f51 det trenger ikke å være noen dårlig egenskap. Med mindre du går på en smell og blir sykemeldt da Anonymkode: d2e22...3a1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #16 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): det trenger ikke å være noen dårlig egenskap. Med mindre du går på en smell og blir sykemeldt da Anonymkode: d2e22...3a1 Tja, det er nok mest en dårlig egenskap. Har ikke blitt sykmeldt ennå, men kan fort bli det. Man risikerer også at jobb med de ulike oppgavene blir fragmentert. Det er ikke en «god side kamuflert som en dårlig side» altså, som er så vanlig på jobbintervjuer. 🤣 Anonymkode: 5b210...f51 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #17 Skrevet 3. mars 2024 I et intervju jeg hadde denne uka svarte jeg: "Utålmodig, selvkritisk og kan overanalysere ting. Men jeg jobber med å forbedre meg". Tro meg, det er bare floskler som alle sier. Velg 3 som kan tolkes både positivt og negativt. Ikke gjør som en bekjent som bare svarer "Jeg vet ikke hva jeg skal si". Hun SUGER på jobbintervju og fucker opp hver gang. Du kan også si at du lett blir nervøs i nye situasjoner, kan slite med å ha fullt overblikk og lett forventer for mye av deg selv. Viktig at du øver inn hvertfall 2 svake sider og kommer med gode eksempler. "fordelen er at jeg da forbedrer meg neste gang jeg må håndtere samme situasjon, så føler at jeg har forbedret meg." Bare noen ideer Anonymkode: f0d19...cd1 1
c_buk Skrevet 4. mars 2024 #18 Skrevet 4. mars 2024 En arbeidsgiver som stiller det spørsmålet har virkelig ikke orket å forberede seg godt nok til intervjuet. Så jeg blir umiddelbart skeptisk til om det er en jobb jeg faktisk vil ha, når det er nivået de legger seg på. Men, det hender jo at det skjer. En av tingene de sjekker ut ved et jobbintervju er hvordan kandidaten forbereder seg til å prate med andre. Hvordan opptrer for eksempel kandidaten i møter med eksterne. Å være forberedt på vanskelige/dumme spørsmål, fremstå oppriktig og holde en rød tråd fra søknad til intervju er viktig. Noe spesifikt svar på dette har jeg ikke, da jeg ikke kjenner deg. Men én god start er å være ærlig, uten å spenne bein på seg selv. I tillegg tenker jeg det vil være lurt å snikskytter gjennom å f.eks si "jeg er perfeksjonist" eller å so at man har en dårlig side etterfulgt av ",men jeg....". Hadde jeg vært perfeksjonist kunne jeg f.eks heller sagt at jeg har vanskeligheter med å ferdigstille oppgaver, at jeg kunne vært bedre på å prioritere eller noe slikt.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #19 Skrevet 4. mars 2024 c_buk skrev (37 minutter siden): En arbeidsgiver som stiller det spørsmålet har virkelig ikke orket å forberede seg godt nok til intervjuet. Så jeg blir umiddelbart skeptisk til om det er en jobb jeg faktisk vil ha, når det er nivået de legger seg på. Men, det hender jo at det skjer. En av tingene de sjekker ut ved et jobbintervju er hvordan kandidaten forbereder seg til å prate med andre. Hvordan opptrer for eksempel kandidaten i møter med eksterne. Å være forberedt på vanskelige/dumme spørsmål, fremstå oppriktig og holde en rød tråd fra søknad til intervju er viktig. Noe spesifikt svar på dette har jeg ikke, da jeg ikke kjenner deg. Men én god start er å være ærlig, uten å spenne bein på seg selv. I tillegg tenker jeg det vil være lurt å snikskytter gjennom å f.eks si "jeg er perfeksjonist" eller å so at man har en dårlig side etterfulgt av ",men jeg....". Hadde jeg vært perfeksjonist kunne jeg f.eks heller sagt at jeg har vanskeligheter med å ferdigstille oppgaver, at jeg kunne vært bedre på å prioritere eller noe slikt. Kanskje jeg også får spørsmål om hva jeg gjør om fem år? Eller hva jeg ville gjøre på en jobb en dag hvis alle var borte? Anonymkode: d2e22...3a1
Gjest issoras Skrevet 4. mars 2024 #20 Skrevet 4. mars 2024 Det spørsmålet har jeg ikke opplevd på kjempelenge, er ikke særlig vanlig å stille det spørsmålet lengre. I et godt intervju kan man komme borti temaet gjennom andre spørsmål, men uten at man fremhever det som svake sider. Ingen er jo perfekte, og en svak side motsvares gjerne av en styrke på noe annet. Mine svake sider er for eksempel: Jeg er litt stille og tar ikke stor plass i diskusjonene, og kan derfor oppfattes som at jeg ikke bryr meg eller har en mening om ting. Men dette medfører at jeg lytter godt og får med meg mange detaljer som andre ikke oppfatter. Jeg rydder derfor vekk en del misforståelser mellom andre i etterkant. Jeg kjeder meg fort og jobber ikke særlig effektivt under rolige perioder. Motsatsen er at jeg jobber svært godt under press og stortrives i slike situasjoner. Konsekvensen er at jeg trenger en jobb der det ofte er høyt tempo. Jeg kan være litt "treg" med å sette meg inn i noen mer komplekse ting (nå for tiden er det for eksempel Power BI), men når jeg først er inne i det har jeg ofte fått med meg en del nyanser og lure triks som andre ikke har oppfattet. Jeg er konfliktsky, men er derfor også god til å bygge relasjoner og en mange finner tillit til. "Hva er dine negative sider" er et spørsmål som viser at spørsmålsstiller ikke helt forstår mennesker. Vi er ikke så flate som spørsmålet legger opp til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå