Gå til innhold

Når skal man evt gjøre noe med sår hals?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var forkjølet i et par uker, bl a med sår hals. ble bra igjen. Men våknet i går igjen med kjempesår hals. Ble bedre utover dagen. Våknet i dag igjen med enda sårere hals, helt rævva. Ble mye bedre utover dagen., men kjenner det sitter der. Ellers ikke forkjølesessymptomer, bare redusert allmenntilstand som følger halsvondten. ikke svelgevansker. Føler det ofte ikke er så mye vits å behandle sår hals. Men når ville dere går til legen med dette?

Anonymkode: 35ea9...23f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gått til lege med sår hals.

Med mindre det begynner å hovne opp og jeg ikke klarer svelge spytt eller drikke. 

Anonymkode: 778dd...55c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde ikke gått til lege med sår hals.

Med mindre det begynner å hovne opp og jeg ikke klarer svelge spytt eller drikke. 

Anonymkode: 778dd...55c

Nei, du sier noe. Er bare veldig rød baki der og helt øm i munnen. 

AnonymBruker
Skrevet

Kun dersom jeg har skyhøy og farlig feber i tillegg, eller er så dårlig at jeg mister jobb i 3+ dager og må ha legeerklæring.

Ellers hjelper det å suge på en isbit, og ellers ta en teskje honning for å smøre halsen. Fribol, og varm te.

Anonymkode: cd67a...3a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Halsbetennelse går vanligvis over innen 1 ukes tid. Dersom du har fått bakteriell halsbetennelse (antibiotikatrengende) vil du som oftest få feber, man kan kunne se tydelig hvite flekker i halsen, og generelt ha dårlig allmenntilstand.. ville tatt Paracet/Ibux for smerten, kald drikke og vent og se :)

Anonymkode: 3f31b...6c8

• Liker 1
Gjest Luksusbia
Skrevet

Iskaldt vann, eller kokt vann med sitron og ingefær kan lindre. Paracet 3 ganger i døgnet hvis du har feber( over 38) Ellers er ro og hvile best. Går an å ta kontakt med lege hvis det ikke gir seg. Hvis du har høy crp funker antibiotika godt

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man blir verre i stedet for bedre på fjerde dagen+ og man får feber i tillegg.

Da først gikk ihvertfall jeg til legen. Da hadde jeg ikke spist og drukket på to dager og klarte ikke svelge spyttet mitt. Legen ga meg antibiotika kapsler. Disse klarte jeg jo såvidt å svelge. Ble i tillegg skikkelig kvalm av dem og kastet opp med den dødens såre halsen min😣 Var alene med en liten baby i tillegg. Da samboer kom hjem dagen etter kjørte han meg tilbake til legevakten og derfra bar det videre til sykehuset. Viste seg at jeg hadde nesten 400 i crp og hadde begynnende sepsis. 

Anonymkode: 89b85...806

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Hadde halsvondt da jeg var forkjølet og så forsvant det for så å komme tilbake nå i helgen. Våknet med dritvond hals i dag igjen og ringte inn syk på jobb. 

Var til legen med vond hals en gang. Da hadde jeg gått over en uke og klarte knapt svelge. Likevel var det ikke utslag på bakterier og jeg måtte bare vente. 

Tror jeg ser det an fortsatt, går vel bra så lenge jeg ikke har feber i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dersom man blir verre i stedet for bedre på fjerde dagen+ og man får feber i tillegg.

Da først gikk ihvertfall jeg til legen. Da hadde jeg ikke spist og drukket på to dager og klarte ikke svelge spyttet mitt. Legen ga meg antibiotika kapsler. Disse klarte jeg jo såvidt å svelge. Ble i tillegg skikkelig kvalm av dem og kastet opp med den dødens såre halsen min😣 Var alene med en liten baby i tillegg. Da samboer kom hjem dagen etter kjørte han meg tilbake til legevakten og derfra bar det videre til sykehuset. Viste seg at jeg hadde nesten 400 i crp og hadde begynnende sepsis. 

Anonymkode: 89b85...806

Å kjære… Takk for advarsel. Hørtes forferdelig ut! Teller dager til evt forverring eller bedring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...