AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Del Skrevet 3. mars 2024 Hvilket fond sparer dere i? Hilsen en ung dame som har null peiling på slikt.... Anonymkode: ac44c...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 3. mars 2024 #2 Del Skrevet 3. mars 2024 Begynn å lese deg opp på globale indeksfond og hvordan de funker. Schmuhu 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #3 Del Skrevet 4. mars 2024 Du må vurdere hva som er rett for deg, og hvilken risiko du vil ta. Selv har jeg valgt en miks. Jeg sparer mest i Globalt indeksfond som er tungt vektet i USA, deretter en god andel i fremvoksende markeder som har høy vekting i Asia. I tillegg sparer jeg et mindre beløp i to mer spissede fond som er aktivt forvaltet, men med større risiko. Nå har jeg 20+ år igjen til pensjonsalder. Når det nærmer seg vil jeg i god tid flytte penger ut av høyrisikofond, og beholde diversifiserte indeksfond. Litt avhengig av hvordan verden ser ut da vil jeg nok også overføre en del til høyrentekonto for å ikke være eksponert for store svingninger fra ett år til et annet. Anonymkode: f15b3...8dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #4 Del Skrevet 4. mars 2024 Schmuhu skrev (8 timer siden): Begynn å lese deg opp på globale indeksfond og hvordan de funker. Schmuhu Du trenger ikke lese så forferdelig mye heller. Basiskunnskap om hvordan det fungerer er nok. En ferdig diversifisert pakke med aksjer, med lav administrasjonskostnad. Se til investeringsportaler som Kron og Nordnet. Styr unna "lokalbanken" din, er som regel dyrere. Sett litt penger inn hver måned og la det godgjøre seg til du er pensjonist. Anonymkode: b5548...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #5 Del Skrevet 4. mars 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvilket fond sparer dere i? Hilsen en ung dame som har null peiling på slikt.... Anonymkode: ac44c...aac Støtter de over her. Spesielt om du ikke har veldig god greie på aksjer og fond, og ikke har lyst til å måtte følge med og aktivt gjøre investeringsvalg hele tiden. Da er globale indeksfond trygt og godt, forutsatt litt tidshorisont. Men jeg går ut fra at det er noen år igjen til du skal pensjoneres enda. Anonymkode: ced2a...4b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #6 Del Skrevet 4. mars 2024 Betal ned på lånet ditt istedet TS!! Beste pensjonssparing du kan forstå deg nå til dags og totalt uten risiko. Du kan jo regne litt på hvor mye du sparer på å korte ned lånetiden. Anonymkode: 99d98...954 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #7 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Betal ned på lånet ditt istedet TS!! Beste pensjonssparing du kan forstå deg nå til dags og totalt uten risiko. Du kan jo regne litt på hvor mye du sparer på å korte ned lånetiden. Anonymkode: 99d98...954 Fond har kastet av seg 15-30% i året for meg. Samtidig som lånerenten har vært 2-3%. Jeg er enig om man har veldig høyt lån, og er eksponert for rentesvingninger. Men nå når jeg har en belåningsgrad som jeg handterer uansett om renta skulle bli 10-15%, så velger jeg selvfølgelig det som kaster mest av seg - Fond. Anonymkode: f15b3...8dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #8 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fond har kastet av seg 15-30% i året for meg. Samtidig som lånerenten har vært 2-3%. Jeg er enig om man har veldig høyt lån, og er eksponert for rentesvingninger. Men nå når jeg har en belåningsgrad som jeg handterer uansett om renta skulle bli 10-15%, så velger jeg selvfølgelig det som kaster mest av seg - Fond. Anonymkode: f15b3...8dd HAR betyr ikke det samme som SKAL!! Klarer ikke du å se at verdensbildet er totalt forandret de siste årene kontra de siste 30?? Anonymkode: 99d98...954 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #9 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): HAR betyr ikke det samme som SKAL!! Klarer ikke du å se at verdensbildet er totalt forandret de siste årene kontra de siste 30?? Anonymkode: 99d98...954 Om du ser på utvikling grafisk over de siste 50 årene, er selv de største krisene kun en liten dupp på 2-5 år, før verdien igjen skyter i været. Det man "tapte" da korona traff, er allerede langt over det som det var før epidemien. Jeg skal spare til pensjon i 30 år til. Og tåler fint at det peker nedover et-par ganger. Det er dyrt å være lettskremt når det gjelder denne type ting. Men dropp å gi dårlige lån når du ikke har økonomisk innsikt. Anonymkode: f15b3...8dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 4. mars 2024 #10 Del Skrevet 4. mars 2024 Jeg så litt på oversikten som E24 publiserte i forrige uke og går for globalt indeksfond, men det er jo egentlig ikke til pensjonisttilværelsen. Det er ikke når man er gammel man skal leve livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #11 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om du ser på utvikling grafisk over de siste 50 årene, er selv de største krisene kun en liten dupp på 2-5 år, før verdien igjen skyter i været. Det man "tapte" da korona traff, er allerede langt over det som det var før epidemien. Jeg skal spare til pensjon i 30 år til. Og tåler fint at det peker nedover et-par ganger. Det er dyrt å være lettskremt når det gjelder denne type ting. Men dropp å gi dårlige lån når du ikke har økonomisk innsikt. Anonymkode: f15b3...8dd Er det DU som bestemmer hva som er ett godt og ett dårlig råd??🤣 Det må jo nesten være opp til TS å avgjøre!! Ha troen på ditt 50års perspektiv du, så skal jeg ha mitt!! Svaret på hvem som har rett av oss får vi nok lenge før den tid😉 Jeg gjentar nedbetaling av gjeld!! Renten er tross alt leien du betaler for å låne penger som ikke er dine. Ett fond er en forhåpning om videre vekst i verden!!🤷🤷 Anonymkode: 99d98...954 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 4. mars 2024 #12 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Betal ned på lånet ditt istedet TS!! Beste pensjonssparing du kan forstå deg nå til dags og totalt uten risiko. Du kan jo regne litt på hvor mye du sparer på å korte ned lånetiden. Anonymkode: 99d98...954 I tillegg må det sies at bolig også har risiko. Risikoen med bolig er faktisk så stor at de fleste velger å betale for en forsikring i tillegg. Hvordan kan det da være "uten risiko" som du sier? Det er veldig få som forsikrer indeksfondene sine for å si det sånn. AnonymBruker skrev (3 timer siden): HAR betyr ikke det samme som SKAL!! Klarer ikke du å se at verdensbildet er totalt forandret de siste årene kontra de siste 30?? Anonymkode: 99d98...954 Markedet priser fremtiden. Å inngå et veddemål mot markedet om fremtiden er ganske tøff. De fleste taper mot markedet. Til og med profesjonelle. Hvorfor skiller du deg ut? Og om du er så sikker, hvorfor anbefaler du ikke da å shorte markedet? Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå