Gå til innhold

Surdeigsstarter som mugger, hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har laget surdeigstarter ved hjelp av oppskriften under, men på dag 6 har det dukket opp mugg. Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke, og deigen har vært oppbevart på kjøkkenbenken. Hva skyldes muggen og hvordan kan jeg forhindre det til neste forsøk? 

https://trinesmatblogg.no/recipe/lag-din-egen-surdeigstarter/

Anonymkode: 66195...b63

AnonymBruker
Skrevet

Bakterier? Er alt sterilt?

Anonymkode: 81d8a...b6a

AnonymBruker
Skrevet

For kjørlig.  

Mine muggner alltid om de ikke står varmt frem til de kan lagres i kjøleskap.  

Eventuelt ikke ren krukke du har det i. 

Anonymkode: 4da95...581

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bakterier? Er alt sterilt?

Anonymkode: 81d8a...b6a

Ikke sterilt, men gaflene jeg bruker til å blande inn vann og mel er nyvasket før bruk. Bør det være sterilt og vasker du det evt. noe antibakterielt før bruk? 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

For kjørlig.  

Mine muggner alltid om de ikke står varmt frem til de kan lagres i kjøleskap.  

Eventuelt ikke ren krukke du har det i. 

Hmm, det er ca. 20-22 grader på kjøkkenet. Krukken var ren første dag, men den ble jo litt grisete oppetter kantene når jeg rørte inn mer mel og vann..

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt forskjellige oppskrifter og råd bortigjennom. Det jeg har lagt merke til, er at mange anbefaler å ikke la noe av metall komme i berøring med surdeigen/starteren. Ikke for å unngå mugg, men fordi det visstnok kan hemme den naturlige gjær- og bakteriefloraen. Jeg vet ikke om det har hatt noe å si her, men de gode bakteriene skal få "overtaket", og det bør legges til rette for dem.

Sterilt behøver det ikke være - man ønsker jo å dyrke bakterier. Bare de riktige bakteriene.

De fleste anbefaler derimot sterkt at alt av utstyr er skylt for absolutt alt av såperester. Antibac går imot alle prinsipper.

Det er noe du har gjort eller ikke gjort som ikke har kommet fram. Surdeig er nærmest latterlig enkelt.

Er du, forresten, helt sikker på at det er mugg og ikke bare tørre partier? Hvordan lukter det?

Anonymkode: 9ea6a...030

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er litt forskjellige oppskrifter og råd bortigjennom. Det jeg har lagt merke til, er at mange anbefaler å ikke la noe av metall komme i berøring med surdeigen/starteren. Ikke for å unngå mugg, men fordi det visstnok kan hemme den naturlige gjær- og bakteriefloraen. Jeg vet ikke om det har hatt noe å si her, men de gode bakteriene skal få "overtaket", og det bør legges til rette for dem.

Sterilt behøver det ikke være - man ønsker jo å dyrke bakterier. Bare de riktige bakteriene.

De fleste anbefaler derimot sterkt at alt av utstyr er skylt for absolutt alt av såperester. Antibac går imot alle prinsipper.

Det er noe du har gjort eller ikke gjort som ikke har kommet fram. Surdeig er nærmest latterlig enkelt.

Er du, forresten, helt sikker på at det er mugg og ikke bare tørre partier? Hvordan lukter det?

Anonymkode: 9ea6a...030

Da tar jeg det nesten som et kompliment at jeg har klart å få den til å mugne 😂 Tusen takk for godt svar, forresten! Selve deigen hadde fått en mørk væske med mørkere flekker på overflaten, men den var lys under. Mugget var på plastboksens vegg, der det var rester etter deigen fra jeg har rødt inn økologisk hvetemel og vann. Det var en hvit pelsball, så jeg er ganske sikker på at det var mugg. Lukt husker jeg ikke nå..

Jeg har ikke unnlatt å si noe. Jeg har fulgt oppskriften, bruker en gjennomsiktig plastboks og rører med en ren gaffel av metall. Lot deigen stå på kjøkkenbenken med lokket delvis på, med en liten lufteluke. 

Jeg har veldig lyst til å mestre dette og skal forsøke igjen, da med tresleiv og glasskrukke fremfor plastikkboks. Anbefaler du å bytte glasskrukke ofte, evt hvor ofte?

Igjen, tusen takk for hjelp 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk plast men glass for å oppbevare og lage starter.  

20 grader er for kaldt. Min står på badegulvet.  Varmekabler

Her mugner det fort om jeg prøver å lage andre steder i huset, spesielt på vinteren. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke bruk plast men glass for å oppbevare og lage starter.  

20 grader er for kaldt. Min står på badegulvet.  Varmekabler

Her mugner det fort om jeg prøver å lage andre steder i huset, spesielt på vinteren. 

Ok, takk! Men hvis 20 grader er for kaldt, hvorfor er det da valgfritt om jeg vil oppbevare den på benken og mate den daglig, eller oppbevare den i kjøleskap og mate den hver 7. eller 14. dag (som det står i oppskriften)? 🤔

AnonymBruker
Skrevet

er du sikker på det ikke er kamgjær?  

Anonymkode: dfacd...a74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...