AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Skrevet 3. mars 2024 Hvordan gjøre dette på en enklest og mest rettferdig måte, både hytter, hus og vei til åker. Pluss at flere faktisk bor på hytta fast. Fordelingsnøkler anyone? Anonymkode: f1102...478
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #2 Skrevet 3. mars 2024 Per boenhet/nummer. Anonymkode: 55b74...3ab
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #3 Skrevet 3. mars 2024 Dette er jo ofte vanskelig og grobunn for konflikter. Men ja, som personen over, så tenker jeg per boenhet/nummer. Men veldig vanskelig dersom den med kortest vei til kommunal vei nekter å bli med på avtalen, for de kommer jo uansett til å få veien brøytet og strødd frem til seg pga de som bor innerst... Man må jo bare håpe på at folk eier anstendighet og moral... Anonymkode: 54ce7...bca
A new man Skrevet 3. mars 2024 #4 Skrevet 3. mars 2024 Hvor langt er et tau? «Alle» resultater kan vel forsvares? Lik andel er kanskje et utgangspunkt?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #5 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo ofte vanskelig og grobunn for konflikter. Men ja, som personen over, så tenker jeg per boenhet/nummer. Men veldig vanskelig dersom den med kortest vei til kommunal vei nekter å bli med på avtalen, for de kommer jo uansett til å få veien brøytet og strødd frem til seg pga de som bor innerst... Man må jo bare håpe på at folk eier anstendighet og moral... Anonymkode: 54ce7...bca Det er dessverre ikke alltid tilfelle. Jeg bor ved en privat vei, hvor jeg er blant de som har korteste del av denne veien. Jeg og mine nærmeste naboer betaler, men ikke alle av de som bor innerst betaler. Vurderer sterkt å be de vi har engasjert til brøyting til å stoppe å brøyte etter oss, så kan de som bor innerst få måke selv. Bare så synd den ene av de som bor innerst betaler, så der går jo ikke av hensyn til den familien Anonymkode: ef6fa...1ed
Mt3 Skrevet 3. mars 2024 #6 Skrevet 3. mars 2024 De fastboende og de som bor fast på hytta bør jo betale størst andel, så betaler de med kun helg og ferie hytte en lavere andel. De som bruker veien som tilkomst til åker sliter jo sikkert mest på veien, men de er heller ikke avhengig av like god standard og er muligens også de som kan gjøre vedlikeholdet rimeligere enn om det skal leies inn entreprenør, så hvor stor andel de bør inn med kommer jo an på mange flere variabler. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #7 Skrevet 3. mars 2024 Summen deles på antall boenheter som skal ha tilgang om vinteren. Uansett om man bor 2 meter inn eller 2 km inn. Anonymkode: 442ef...a35 2
enkefru Skrevet 3. mars 2024 #8 Skrevet 3. mars 2024 (endret) Hos oss deles det opp i 2, hvor sommergjestene (som meg) betaler mindre enn helårsbeboere, ellers ingen forskjell i hvor langt inn i veien man bor Endret 3. mars 2024 av Fjugur
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #9 Skrevet 3. mars 2024 Fjugur skrev (3 timer siden): Hos oss deles det opp i 2, hvor sommergjestene (som meg) betaler mindre enn helårsbeboere, eller ingen forskjell i hvor langt inn i veien man bor Anonymkode: f1102...478
petterm Skrevet 3. mars 2024 #10 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan gjøre dette på en enklest og mest rettferdig måte, både hytter, hus og vei til åker. Pluss at flere faktisk bor på hytta fast. Fordelingsnøkler anyone? Anonymkode: f1102...478 Dere bør ta utgangspunkt i vegloven. Den sier noe om problemet deres. Evt. kan dere vurdere bom der bare de som betaler får nøkkel. Vegloven sier noe om betaling i forhold til hvor stor del av veien (hvor mange meter) man bruker. Hvis veien ikke er mange km lang så tror jeg det er vanlig å dele pr eiendom. Om hyttene skal betale mindre må dere vurdere hva som er "rettferdig". Siden noen av hyttene brukes hele årer er det sikkert rettferdig at alle betaler likt. Alle hyttene har jo interesse av at veien er kjørbar på vinteren. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #11 Skrevet 3. mars 2024 petterm skrev (34 minutter siden): Dere bør ta utgangspunkt i vegloven. Den sier noe om problemet deres. Evt. kan dere vurdere bom der bare de som betaler får nøkkel. Vegloven sier noe om betaling i forhold til hvor stor del av veien (hvor mange meter) man bruker. Hvis veien ikke er mange km lang så tror jeg det er vanlig å dele pr eiendom. Om hyttene skal betale mindre må dere vurdere hva som er "rettferdig". Siden noen av hyttene brukes hele årer er det sikkert rettferdig at alle betaler likt. Alle hyttene har jo interesse av at veien er kjørbar på vinteren. kjipern for meg da som har hytte som brukes som hytte innerst og bruker den minst og ikke om vintern Anonymkode: f1102...478
petterm Skrevet 3. mars 2024 #12 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): kjipern for meg da som har hytte som brukes som hytte innerst og bruker den minst og ikke om vintern Anonymkode: f1102...478 Men du har også interesse av at veien er farbar hvis det skjer noe med hytta. Evt må dere sette opp en bom og betale bompenger, men en bom er også en kostnad.. Tror ikke vegloven skiller på hytter og fastboende.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #13 Skrevet 4. mars 2024 Mt3 skrev (14 timer siden): De fastboende og de som bor fast på hytta bør jo betale størst andel, så betaler de med kun helg og ferie hytte en lavere andel. De som bruker veien som tilkomst til åker sliter jo sikkert mest på veien, men de er heller ikke avhengig av like god standard og er muligens også de som kan gjøre vedlikeholdet rimeligere enn om det skal leies inn entreprenør, så hvor stor andel de bør inn med kommer jo an på mange flere variabler. Det blir jo bare tullete å begynne slik, jeg er veldig spent på hvordan denne tabellen din ville sett ut. Hva om noen leier ut hytta på AirBnB, eller har mye familie som låner. Da kan trafikken raskt bli mye større enn for fastboende, enslige Guri som ikke har bil, og knapt er ute. Eller vi som har Range Rover og egentlig kan si at vi ikke trenger måking og strøing i det hele tatt. Anonymkode: 55b74...3ab
Mt3 Skrevet 4. mars 2024 #14 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det blir jo bare tullete å begynne slik, jeg er veldig spent på hvordan denne tabellen din ville sett ut. Hva om noen leier ut hytta på AirBnB, eller har mye familie som låner. Da kan trafikken raskt bli mye større enn for fastboende, enslige Guri som ikke har bil, og knapt er ute. Eller vi som har Range Rover og egentlig kan si at vi ikke trenger måking og strøing i det hele tatt. Anonymkode: 55b74...3ab Det er jo bare et forslag, så må jo de som bruker veien til og fra eiendommene selv bli enige om de vil at alle skal betale helt likt eller om noen skal betale mer enn andre fordi de har større nytte av at veien er i bra stand. Om en leier ut hytta på AirBnB eller har familie som låner hytta så skal det alikevell mye til for at det blir like mye kjøring som hos familien Aak som kjører til og fra jobb, også skal barna på trening/øvelse, så kommer besteforeldre/øvrig slekt/venner på besøk eller en må en ekstra tur fordi en glemte noe på butikken.... Om det er oldemor Magda som bor der så er kanskje hun minst like avhengig av en godt vedlikeholdt vei for at hjemmehjelp/drosje/matutlevering skal komme seg frem, som en familie som har egen bil. Og selv om en har 4x4 så kan det være greit at veien er vedlikeholdt så en slipper at isen på veien ligger til uti mai og at en slipper å kjøre nedi ørten huller i veien hele året.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #15 Skrevet 4. mars 2024 Mt3 skrev (22 minutter siden): Det er jo bare et forslag, så må jo de som bruker veien til og fra eiendommene selv bli enige om de vil at alle skal betale helt likt eller om noen skal betale mer enn andre fordi de har større nytte av at veien er i bra stand. Om en leier ut hytta på AirBnB eller har familie som låner hytta så skal det alikevell mye til for at det blir like mye kjøring som hos familien Aak som kjører til og fra jobb, også skal barna på trening/øvelse, så kommer besteforeldre/øvrig slekt/venner på besøk eller en må en ekstra tur fordi en glemte noe på butikken.... Om det er oldemor Magda som bor der så er kanskje hun minst like avhengig av en godt vedlikeholdt vei for at hjemmehjelp/drosje/matutlevering skal komme seg frem, som en familie som har egen bil. Og selv om en har 4x4 så kan det være greit at veien er vedlikeholdt så en slipper at isen på veien ligger til uti mai og at en slipper å kjøre nedi ørten huller i veien hele året. Høres ut som oppskriften på tidenes nabokrangel om millimeterrettferdighet. "Jeg har firehjulstrekk", "du har barn", "svigers besøker det hver søndag", "vi reiser to uker til Syden hver høst". Anonymkode: 55b74...3ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå