Gå til innhold

Er de mindre sykdom på store barnsavdelinger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært syk kontinuerlig siden 1 åringen startet i august og jeg orker virkelig ikke mer. Føler meg helt ødelagt og klarer ikke ta med barnet på noe.

Ettersom barnet blir 2,5 i høst har det fått tilbud om å starte pås storebarnsavdeling fra august. Jeg vurderer å takke ja utelukkende pga jeg ikke orker mer sykdom nå.

Er det mindre sykdom det som ikke alle ettåringene krabber og sikler rundt?

Anonymkode: be8ea...6d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke på generelt grunnlag. Er avdelingene fysisk helt adskilt? 

Jeg jobber i en ganske stor barnehage (110 plasser) og ungene leker jo på tvers av avdelingene hver dag.

Skjønner deg godt, det er noe drit å jobbe i konstant sykdom også. 

Anonymkode: 23ff4...05f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil tippe det går for det samme. I vår bhg (400 plasser) leker de små og de store ofte sammen og de har masse fellesareal de bruker som musikkrom, gymsal etc.

Skjønner at du er lei, men de sier jo ofte at det første året er verst. Dere bygger immunforsvar begge to ❤️

Anonymkode: b9f13...cc7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke men første året pleier å være verst. 

Anonymkode: 81d6d...72b

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at barnet er mye syk første året i barnehage. Det er kanskje mindre sykdom på ei storbarns- avdeling siden de eldste barna har bygd opp immunforsvaret men barnet ditt vil sikkert være like mye syk allikevel.

Ikke bruk det som begrunnelse til å bytte avdeling, blir barnet desidert yngst så ville jeg heller holdt igjen.

Anonymkode: cf396...a49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er helt normalt at barnet er mye syk første året i barnehage. Det er kanskje mindre sykdom på ei storbarns- avdeling siden de eldste barna har bygd opp immunforsvaret men barnet ditt vil sikkert være like mye syk allikevel.

Ikke bruk det som begrunnelse til å bytte avdeling, blir barnet desidert yngst så ville jeg heller holdt igjen.

Anonymkode: cf396...a49

Det er ikke barnet som er mye sykt, det er kun jeg som blir syk her😅😅😅

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært syk kontinuerlig siden 1 åringen startet i august og jeg orker virkelig ikke mer. Føler meg helt ødelagt og klarer ikke ta med barnet på noe.

Ettersom barnet blir 2,5 i høst har det fått tilbud om å starte pås storebarnsavdeling fra august. Jeg vurderer å takke ja utelukkende pga jeg ikke orker mer sykdom nå.

Ja, det er mindre sykdom blant store barn. Det er stor forskjell bare mellom ettåringer og toåringer: ettåringene har ikke fått bygget seg opp noe særlig immunsystem og blir syke av alt mulig, så selv i en gruppe hvor ettåringer og toåringer er blandet, vil ettåringene være mer syke enn toåringene, nettopp fordi toåringene har sterkere immunsystem. 

Har du et barn på 2,5 år, ville jeg uansett ha valgt storbarnsavd foran småbarnsavd, da det kan bli kjedelig for han på småbarnsavd hvis han skal gå der til han er 3,5. Det er helt vanlig å begynne på storbarnsavd når en er 2,5, og det er bedre å ha litt å strekke seg etter utviklingsmessig enn at det blir for lett og kjedelig.

AnonymBruker
Skrevet

Så små barn bør selvfølgelig være hjemme hos mor.

Anonymkode: 4c49f...cc8

AnonymBruker
Skrevet

Hadde mest sykdom i overgangene. Første året på småbarn og første år på storbarn var verst. 

Anonymkode: 6f78c...10e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tja, det er litt mindre sykdom, kanskje, men ikke i starten. Nå har vi siste vinter i bhg og nå synes jeg det har vært litt mindre. Antagelig mest fordi immunforsvaret bare må rustes først. Det er nettopp ditt type barn, som gjør mi yngste syk...ser 3-årngene snørrer og hoster verre, og unngåelig at noe av det også rammen 6-åringen. Men slik må det være, sykdom styrker immunforsvaret sakte men sikkert, det må læres opp. 

Men, det betyr ikke at du blir syk hver gang etterhvert. Men husker for egen del også at kroppens møte med barnehagevirus den aldri hadde sett før  var dramatisk. Fikk også "alt" de første sesongene selv. Så ble det jo bedre for egen del. Mitt immunforsvsar måtte også trenes opp. De små som er så ubeskyttet håndterer jo ikke den minste ting, så virus vi ellers ikke blir utsatt for blant voksne og større barn fordi vårt immunforsvar bare håndterer det før det blir symptomer og særlig spredning, de får jo tak om de minste, og da spres det skikkelig til foreldrene. 

Som du sier har jeg også opplevd det jeg innbiller meg er å faktisk FÅ virus bra bhg selv når eget barn ikke er sykt. Noen ganger har jeg sett på inngangsdøra der og lurt på om jeg kan bare sende barnet inn og slippe å gå inn... nesten sikker på at jeg har blitt smittet bare av  å være inne i barnehagen. Gøy...

I år har jeg vært mye friskere, begynte å ta en bedspektret probiotika, og har knapt vært forkjøla i vinter selv om ungene har hatt noen runder. Så kan hende mitt immunforsvar ikke har vært på topp...  

Anonymkode: 558d1...435

AnonymBruker
Skrevet

Synes alle årene i barnehagen var like ille med tanke på sykdom🙈

Anonymkode: 69dd7...392

Skrevet

Vår var iallefall mye mer syk første to årene på barnehagen enn nå etter at hun har startet på storebarn. Er fortsatt sykdom, men hun blir sjeldnere syk, og ikke like ille syk. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel mindre sykdom hos barna på storbarnsavdeling. Men hvor mye av det som skyldes at barna ikke blir smittet og har med seg smitte hjem i det hele tatt, og hvor mye som skyldes at de ikke blir så syke av virus de blir smittet av, vet jeg ikke. 

Jeg jobbet først et år i storbarnsavdeling da jeg begynte å jobbe i barnehage, og mannen min var syk hele tiden. Først ble jeg småforkjølet, og så fikk han feber og ble slått ut. Nå har vi både meg i en småbarnsavdeling og to barn i en storbarnsavdeling, og blir ikke så veldig mye syke noen av oss. Men i 2022 var det helt ekstremt, vi hadde ALT hele tiden hele gjengen. 

Anonymkode: afc79...f7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, det er litt mindre sykdom, kanskje, men ikke i starten. Nå har vi siste vinter i bhg og nå synes jeg det har vært litt mindre. Antagelig mest fordi immunforsvaret bare må rustes først. Det er nettopp ditt type barn, som gjør mi yngste syk...ser 3-årngene snørrer og hoster verre, og unngåelig at noe av det også rammen 6-åringen. Men slik må det være, sykdom styrker immunforsvaret sakte men sikkert, det må læres opp. 

Men, det betyr ikke at du blir syk hver gang etterhvert. Men husker for egen del også at kroppens møte med barnehagevirus den aldri hadde sett før  var dramatisk. Fikk også "alt" de første sesongene selv. Så ble det jo bedre for egen del. Mitt immunforsvsar måtte også trenes opp. De små som er så ubeskyttet håndterer jo ikke den minste ting, så virus vi ellers ikke blir utsatt for blant voksne og større barn fordi vårt immunforsvar bare håndterer det før det blir symptomer og særlig spredning, de får jo tak om de minste, og da spres det skikkelig til foreldrene. 

Som du sier har jeg også opplevd det jeg innbiller meg er å faktisk FÅ virus bra bhg selv når eget barn ikke er sykt. Noen ganger har jeg sett på inngangsdøra der og lurt på om jeg kan bare sende barnet inn og slippe å gå inn... nesten sikker på at jeg har blitt smittet bare av  å være inne i barnehagen. Gøy...

I år har jeg vært mye friskere, begynte å ta en bedspektret probiotika, og har knapt vært forkjøla i vinter selv om ungene har hatt noen runder. Så kan hende mitt immunforsvar ikke har vært på topp...  

Anonymkode: 558d1...435

Kan du vise til hva de tar av probiotika?

Kanskje det ville fungert på meg også.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er storebarn og småbarn fysisk adskilt, også ute. Men det er mange søsken i barnehagen og det bidrar naturligvis til at sykdom spres mellom avdelingene likevel.

Anonymkode: 81134...936

AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte stort barn på liten avdeling enn lite barn på stor avdeling. Eldste begynner på stor avdeling til høsten, 3,5år, og hun har hatt det veldig fint som stort på liten avdeling. 

Det første året er brutalt, så blir det bedre med sykdom. I de aller fleste barnehager leker de på tvers av avdelinger.

Anonymkode: bf9f2...131

AnonymBruker
Skrevet

Tenke også siden de gjerne er mer ute på storebarn også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så små barn bør selvfølgelig være hjemme hos mor.

Anonymkode: 4c49f...cc8

Såklart...

Her ble jeg nesten fullstendig økonomisk ruinert for å kunne ha ungen hjemme til hun var 1,5 år (og nei, vi lever IKKE i luksus og sløser ikke penger). Skulle gjerne hatt henne hjemme til hun var 2, men da hadde vi vært hjemløse nå.

Hva er vitsen med sånne kommentarer? De fleste har vel barna hjemme så lenge de har mulighet. Det er dyrtid.

Anonymkode: 6d759...b48

AnonymBruker
Skrevet

Ja, her hjalp det mye. De sikler og snørrer ikke over alt hele tiden, og avdelingene er relativt adskilte. 

Anonymkode: 4d475...4fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...