Gå til innhold

Hvordan leve godt med IBS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hatt IBS i mange år. Plutselig løs avføring, uvel, luft i magen.. urolig mage, mye mat jeg ikke tåler. Plutselig slår magen seg vrang uten noen grunn egentlig. Jeg kan spise ting jeg vanligvis tåler, men Plutselig blir jeg dårlig av det.. 

Som i dag, spiste mat jeg aldri har reagert på før, følte egentlig ikke jeg måtte av avføring, men gikk på do for å tisse. Så Plutselig buldrende mage, og løs avføring. Kom liksom en stor løs klump, vanskelig å forklare.. samme skjedde her om dagen, hadde egentlig ikke vondt i magen, da hadde jeg heller ikke spist noe, Plutselig løs i magen 2- 3 ganger. 

Dette gjør meg veldig bekymra.. skal snart til frankrike på ferie, og hvis magen er sånn blir jeg veldig redd for å gå ut å spise.. 

Andre som sliter med det samme? Hva gjør dere for å takle det? Hva hjelper deg?

Anonymkode: f3c69...e17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme, har bare blitt verre med årene, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre.
Jeg kan plutselig bli dårlig en dag av ting jeg har spist før, men som jeg i dette tilfellet kanskje spiser med noe annet, som til sammen blir en slags eksplosiv blanding... Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hva som skjer med denne magen. Men helt bananas går den stadig vekk. Sovner også ofte med fin mage og våkner med et udyr.

Anonymkode: b4092...72a

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, det var ikke til så mye hjelp. Men du er ikke alene!

Anonymkode: b4092...72a

Skrevet

Det eneste jeg kommer på er hvis du kanskje er stresset/nervøs/engstelig osv. Dette kan i hvert fall påvirke min mage veldig. Noen ganger er jeg ikke engang klar over at jeg er stresset eller engstelig fordi det ligger så ubevisst... Kjenner jeg sliter veldig med å følge FODMAP-dietten når jeg noen ganger ikke reagerer på noe, mens andre ganger reagerer jeg på det, bare fordi psyken min kan blande seg inn i det 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har IBS-C, og det blir bare verre med alderen. Trodde jeg kunne vokse det av meg, men nei da. Nå nærmer jeg meg 50, og det er like ille nå som da jeg var 20. Kronisk hard mage og forstoppet. Begrenser livet mitt ganske mye, spesielt mtp på reise på lengre ferier. Må alltid ha enerom når jeg reiser med venner og er sjelden lenger borte en 3-4 netter. Da må jeg hjem å få "ordnet" meg. Mye mulig det er psykisk også, men siden jeg ikke har andre psykiske plager, så har jeg aldri sjekket det ut noe mer. Har sjekket alt annet og jeg er heldigvis frisk, men det er slitsomt å leve med. 

Anonymkode: 4b434...34f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...