AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Skrevet 3. mars 2024 Det er to ting jeg lurer på, har prøvd å google men finner litt ulike svar. 1. Er arv til livsarvinger absolutt? Dvs. er det umulig for noen å omgå denne, ved å gi arv til andre enn livsarvinger? 2. Om en barnløs onkel som er enkemann dør (foreldrene døde for mange år siden), hvem arver? Her leste jeg på noen kilder at i et sånt tilfelle kan personen lett testamentere alle verdier til en søster f.eks., eller en nevø han hadde et godt forhold til. Men dersom det ikke er testamente, hva skjer da? Hvem arver? Jeg synes det virker rart for øvrig, at det virker som at barnløs person kan velge fritt hvem som arver, mens en person med barn må gi arv til barna uansett hvilket forhold de har til barna? Er det slik? Anonymkode: f18aa...802
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #2 Skrevet 3. mars 2024 Den med barn kan testamentere bort alt unntatt pliktdelsarven. Hvis han/hun ikke ønsker at barna skal arve så kan vedkommende gi bort/bruke opp formuen sin mens han/hun er i live og ved sine fulle fem. i nr 2 er det onkelens søsken som arver. Hvis søsknene ikke er i live er det nieser/nevøer Anonymkode: 403dc...e1b 1 4
Gramma Skrevet 3. mars 2024 #3 Skrevet 3. mars 2024 Jeg synes ikke det er så rart at om man har satt barn til verden, så er det dem som først og fremst sørges for når du går bort. Det er jo heller ikke sånn at man må gi alt til barna sine. 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #4 Skrevet 3. mars 2024 Gramma skrev (6 minutter siden): Jeg synes ikke det er så rart at om man har satt barn til verden, så er det dem som først og fremst sørges for når du går bort. Det er jo heller ikke sånn at man må gi alt til barna sine. Jo,jeg ser jo tankene som ligger bak. Men er ikke alle barn som er glad i sine foreldre, eller vice versa. Men som hen over sier, så er det en mulighet å gi bort verdier fritt mens man lever. Synes som prinsipp at man bør få disponere og gi bort verdier man selv har opparbeidet seg gjennom et helt liv, til den/de man synes fortjener dem. Anonymkode: f18aa...802 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #5 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Den med barn kan testamentere bort alt unntatt pliktdelsarven. Hvis han/hun ikke ønsker at barna skal arve så kan vedkommende gi bort/bruke opp formuen sin mens han/hun er i live og ved sine fulle fem. i nr 2 er det onkelens søsken som arver. Hvis søsknene ikke er i live er det nieser/nevøer Anonymkode: 403dc...e1b Ok, takk for tydelig svar. Anonymkode: f18aa...802
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #6 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ok, takk for tydelig svar. Anonymkode: f18aa...802 Om ikke onkelen testamenterer til noen andre, han kan gjøre akkurat somn han vil. Der er det ingen som har rettigheter eller krav på arv dersom det finnes testamente Anonymkode: 321bc...f8e 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #7 Skrevet 3. mars 2024 1. Pliktdelsarven er absolutt. Eneste måten å gjøre barn "arveløse" på, er å bruke opp/gi bort alt man eier mens man lever. Men man passe på at det ikke blir ansett som en dødsdisposisjon, som kan omgjøres. 2. Det kommer an på om han, som du nevner er enkemann, sitter i uskifte eller ikke etter sin tidligere avdød ektefelle. Sitter han i uskifte med noen av hennes familie så arver de halvparten. Den andre halvparten går til hans familie. De som er arvinger etter han, som ikke har barn/barnebarn osv, er hans foreldre. Lever ikke foreldrene går de ned til de barn de måtte ha, altså avdødes søsken. Også går det nedover igjen om de heller ikke lever, det blir da hans nieser og nevøer, evt. grandnieser og grandnevøer. Har han heller ingen av disse, i andre arvegangsklasse, går arven til tredje arvegangsklasse som er avdødes besteforeldre -> tanter og onkler -> søskenbarn. Etter søskenbarn stopper det. Søskenbarns barn arver ikke. Anonymkode: 28f73...f79 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #8 Skrevet 3. mars 2024 Det finnes ett unntak fra pliktdelsarv, man kan fradømmes arveretten dersom man begår en kriminell handling som medfører arvelaters eller en annen arvings død og har blitt dømt til ubetinget fengsel som følge av dette. Sitat For at en arving skal kunne fradømmes arveretten, må arvingen for det første ha begått en straffbar handling mot arvelateren eller mot en person hvis død øker arvingens arvelodd. For det andre må den straffbare handlingen ha forårsaket arvelaterens eller personens død. For det tredje må arvingen være dømt til ubetinget fengsel for handlingen. Etter rettspraksis likestilles forvaring med ubetinget fengsel. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-107-l-20172018/id2604951/?ch=23 Anonymkode: ddeb6...9ce
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #9 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den med barn kan testamentere bort alt unntatt pliktdelsarven. Hvis han/hun ikke ønsker at barna skal arve så kan vedkommende gi bort/bruke opp formuen sin mens han/hun er i live og ved sine fulle fem. i nr 2 er det onkelens søsken som arver. Hvis søsknene ikke er i live er det nieser/nevøer Anonymkode: 403dc...e1b Dersom onkelen sitter i uskifte arver konas familie hennes halvdel. Han kan testamentere sin halvdel til hvem han vil. Hvis det ikke er testament, går arven til hans foreldre og deres livsarvinger. Anonymkode: 63c08...9de 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #10 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom onkelen sitter i uskifte arver konas familie hennes halvdel. Han kan testamentere sin halvdel til hvem han vil. Hvis det ikke er testament, går arven til hans foreldre og deres livsarvinger. Anonymkode: 63c08...9de Det var ikke testamente i HI, derav mitt svar. Ellers enig i det med uskifte, det glemte jeg å ta med. Anonymkode: 403dc...e1b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå