AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Skrevet 3. mars 2024 Hei! Jeg tok toget fra Oslo til en mindre by tidligere i uka. Er tydelig høygravid, og syns det er vanskelig å stå over lengre tid. Det var stappfullt på toget, men jeg rakk å ta et av de siste ledige setene, som var reservert for eldre og gravide. På flyplassen kom det på en voksen, tilsynelatende frisk mann på ca 45 år. Han sa han hadde reservert setet jeg satt på. Jeg ble usikker, men reiste meg opp og vagget (ja, jeg vagger nå) bortover. Fant ikke noe annet sete før det hadde gått ei stund, men hvorfor er det slik at en frisk mann kan ta setet fra en høygravid dame, når hun sitter på seter resvert for blant annet gravide? Har noen opplevd noe lignende? Anonymkode: 8fc65...647 1 11
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #2 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! Jeg tok toget fra Oslo til en mindre by tidligere i uka. Er tydelig høygravid, og syns det er vanskelig å stå over lengre tid. Det var stappfullt på toget, men jeg rakk å ta et av de siste ledige setene, som var reservert for eldre og gravide. På flyplassen kom det på en voksen, tilsynelatende frisk mann på ca 45 år. Han sa han hadde reservert setet jeg satt på. Jeg ble usikker, men reiste meg opp og vagget (ja, jeg vagger nå) bortover. Fant ikke noe annet sete før det hadde gått ei stund, men hvorfor er det slik at en frisk mann kan ta setet fra en høygravid dame, når hun sitter på seter resvert for blant annet gravide? Har noen opplevd noe lignende? Anonymkode: 8fc65...647 Jeg visste ikke at disse kunne reserveres.. Men hvordan vet du at han var frisk? Jeg skjønner jo at han vil sitte der om han har betalt for det. Uansett syns jeg kanskje at han burde latt deg sitte litt.. Men det var jo fint at du fikk deg et sete til slutt! Anonymkode: 8395f...5ac 6 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 Populært innlegg #3 Skrevet 3. mars 2024 Du må faktisk ta ansvar for egen helse og bestille og betale for sete selv. Du kan faktisk ikke forvente at andre skal betale for ditt sete, noe det nesten kan virke som du forventet at denne mannen skulle gjøre. Anonymkode: 0149e...822 41 17
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #4 Skrevet 3. mars 2024 Jeg er kronisk syk, og besvimer om jeg må stå i mer enn 15 min. Og jeg betaler da ekstra for å reservere sete på toget. Men aldri har det kommet opp at noen av de er for gravide, da jeg har reservert. Og jeg har takk og pris aldri endt opp med å reservere sete for gravide. For jeg hadde nok syntes det hadde vært vanskelig å be noen flytte seg. Jeg er 45 år, og ser bra og frisk ut. Anonymkode: 774ce...dea 13 3 9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #5 Skrevet 3. mars 2024 "Tilsynelatende frisk" er vel nøkkelen her. Du vet ingenting om hvorfor han ønsket eller hadde behov for å sitte. Dersom du ikke kan stå, må du selv ta ansvar, enten ved å reservere sete på forhånd eller høflig spørre om noen kunne tenke seg å gi fra seg sitteplassen sin. Anonymkode: 4ae89...a6b 16 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #6 Skrevet 3. mars 2024 Hvorfor ble du usikker? Han kunne vel vise billett med setenummer? Anonymkode: 0d5cc...cbb 10
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #7 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg visste ikke at disse kunne reserveres.. Men hvordan vet du at han var frisk? Jeg skjønner jo at han vil sitte der om han har betalt for det. Uansett syns jeg kanskje at han burde latt deg sitte litt.. Men det var jo fint at du fikk deg et sete til slutt! Anonymkode: 8395f...5ac Hvordan jeg kan vite at han var frisk? Det kan jeg ikke vite, derfor jeg skrev tilsynelatende, for han fremsto helt frisk og lett i steget, slang elegant opp kofferten sin over setet. Jeg ba ikke om å se billetten hans, regnet med han snakket sant. Ja, nærmere Hamar, var så sliten at jeg satt meg i den lille trappa. 😆 Anonymkode: 8fc65...647 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #8 Skrevet 3. mars 2024 Jeg har forresten aldri sett seter som kun er for eldre eller gravide. Anonymkode: 4ae89...a6b 14
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #9 Skrevet 3. mars 2024 På en del regionstog så kan man betale for å reservere sete. I så fall så står det i vognen og på setet: «Sitt gjerne ned, men setet kan være reservert». Når jeg betaler for å være sikret å få sitte, så vil jeg selvsagt sitte. Selv så ser jeg frisk ut, men kan ikke bli stående pga skadet bekken. Siden du er gravid og trenger å sitte, så bør du jo betale for reservert sete, du også. Anonymkode: ecbfd...ca1 25 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #10 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor ble du usikker? Han kunne vel vise billett med setenummer? Anonymkode: 0d5cc...cbb Nei, men han så på telefonen sin da han skulle sette seg, så regner med han bekreftet setenummer. Anonymkode: 8fc65...647
Gjest Blåmonster Skrevet 3. mars 2024 #11 Skrevet 3. mars 2024 Samfunnet stopper ikke opp for gravide
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #12 Skrevet 3. mars 2024 Det er rart at disse setene kan reserveres, men kanskje enda rarere at du ikke selv har bestilt plass når du ikke kan stå, TS. Anonymkode: 5c4a6...3e8 23 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #13 Skrevet 3. mars 2024 Herregud hvorfor reserverte du ikke sete da? Jeg reserverer ALLTID sete uansett hva da jeg reiser mye og orker ikke å stå eller krige for å finne plass. Jeg hadde ikke gitt fra meg plassen min til hverken gravide, eldre eller syke mennesker. Jeg har betalt, det kan dere gjøre også. Anonymkode: 26733...ec9 16 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #14 Skrevet 3. mars 2024 Ikke hør på surpompene. Hadde gladelig gitt deg mitt sete, skulle bare mangle. Jeg ble ogsåvoverrasket av å høre at hvem som helst kan bestille setene som tilsynelatende skal prioritere eldre og gravide. Anonymkode: 334b2...8e4 12 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #15 Skrevet 3. mars 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Du må faktisk ta ansvar for egen helse og bestille og betale for sete selv. Du kan faktisk ikke forvente at andre skal betale for ditt sete, noe det nesten kan virke som du forventet at denne mannen skulle gjøre. Anonymkode: 0149e...822 TS sa jo aldri noe om at andre skulle betale, så nå er du bare vemmelig. Anonymkode: 1a200...5dc 13
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #16 Skrevet 3. mars 2024 Reserverer og betaler jeg ekstra for sete så skal jeg selvsagt ha setet. At du velger å ikke reservere er ikke mitt problem Anonymkode: f1434...b3e 18 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #17 Skrevet 3. mars 2024 Er du også av typen som forventer å få første rad eller nødutgang på fly, fordi du trenger benplassen? De møter jeg mange av. Men de har jo akkurat samme muligheten til å betale ekstra for disse setene som meg. Så, nei, jeg har ingen dårlig samvittighet for at de (overvektige, menn på 2m+, folk med barn) får en veldig ubehagelig flytur. For da har de lært at neste gang så betaler det hva det koster for det de ønsker. Anonymkode: 7492b...56b 12 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #18 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS sa jo aldri noe om at andre skulle betale, så nå er du bare vemmelig. Anonymkode: 1a200...5dc Ikke direkte, men dersom TS forventer å få et sete noen andre har reservet, blir det i praksis at noen andre betaler. Anonymkode: 4ae89...a6b 8 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #19 Skrevet 3. mars 2024 Jeg tenker dette er et problem hos togselskapet, jeg. At folk kan reservere sete hvis de ønsker eller har behov, flott! At det er seter forbeholdt eldre og gravide, flott! Men da bør ikke førstnevnte gruppe kunne reservere setene for sistnevnte, da burde selvsagt de reserverte setene tas fra vanlige plasser, og ikke de som alt er øremerket folk med særskilte behov. Har full forståelse for at han ønsket setet han hadde betalt for, og kanskje hadde han reelt behov for det også, men samtidig bør jo folk som sliter med å stå kunne sitte uten å reservere sete. Anonymkode: 9eea1...66d 10 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #20 Skrevet 3. mars 2024 Skjønner at det er kjipt å måtte reise seg, men skjønner du ikke at du har vært dum som ikke har reservert plass selv? DU må selv ta ansvar for din egen helse og graviditet, ikke forvente at andre driver med veldedighet for deg. Saken hadde vært en helt annen om det ikke var mulig å reservere sete og ingen ville gi deg plassen sin, men her tenker jeg mannen tenkte at han ikke gadd å gi deg plassen sin fordi du ikke gadd å ta ansvar for å skaffe deg plass i utgangspunktet. Anonymkode: 70c4d...d1f 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå