AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Skrevet 3. mars 2024 Vi er en familie på 4, jeg føler vi bruker så mye penger på mat så her har vi startet å planlegge middager for hele uka. Bruke det vi har. Bruker også en del på nett shopping så det må jeg slutte med. Dere som er gode å spare hvordan får dere det til? Anonymkode: 8973c...e98
Hedda-78 Skrevet 3. mars 2024 #2 Skrevet 3. mars 2024 Mitt tips er å se på kiloprisen på det du handler, og kjøpe den varianten med lavest kilopris. Store forskjeller i kilopris på f.eks. filterkaffe og kyllingfilet. Det er jo ikke slik at noe er billig bare fordi det er på tilbud. Kaffe kan f.eks være på tilbud "2 for 60,-", mens en annen type koster 19 kroner på fullpris. Fort gjort å kjøpe det som er på tilbud, i den tro at det er billig. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #3 Skrevet 3. mars 2024 Hedda-78 skrev (Akkurat nå): Mitt tips er å se på kiloprisen på det du handler, og kjøpe den varianten med lavest kilopris. Store forskjeller i kilopris på f.eks. filterkaffe og kyllingfilet. Det er jo ikke slik at noe er billig bare fordi det er på tilbud. Kaffe kan f.eks være på tilbud "2 for 60,-", mens en annen type koster 19 kroner på fullpris. Fort gjort å kjøpe det som er på tilbud, i den tro at det er billig. Syns det fort blir klødder av slikt. Anonymkode: 7ddb9...249
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #4 Skrevet 3. mars 2024 Se i kjøleskapet hva dere virkelig trenger. Jeg har mikro sparing. For hver gang jeg bruker kortet så trekkes det opp til nærmeste 50. Blir en del for hver mnd det ser jeg. Noen ganger så er jeg nesten opp i 1000. Og det er bra når jeg ikke merker der sånn sett. Skal jeg handle noe så tenker jeg. Trenger jeg det. Har jeg noe som ligner. Kjøper jeg dette så må noe annet ut av huset. Og jeg trekker med en gang jeg får lønn. Så «merker» jeg ikke den sparingen heller. Jeg har faste trekk hver mnd. Så jeg vet hva jeg har å forholde meg til med tanke på mat. Anonymkode: dcd3e...774
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #5 Skrevet 3. mars 2024 For hver gang jeg har fått lønnsøkning så har jeg økt sparettrekket tilsvarende lønnsøkning. På den måten har ikke forbruket vokst ubemerket. Anonymkode: 899e8...649 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #6 Skrevet 3. mars 2024 Spør meg alltid "er det verdt det". Aldri "har jeg råd". Sagt på en annen måte; pengene brenner ikke i lomma. Jeg kjøper det jeg trenger, sjeldent mer. Med mindre det er snakk om å hente sushi en fredags kveld der begge er utslitt. Eller en iskaffe en glovarm dag. Men aldri bare fordi jeg har "lyst og råd". Anonymkode: 75cde...c2a 3 1
Schmuhu Skrevet 3. mars 2024 #7 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): (...) Dere som er gode å spare hvordan får dere det til? Anonymkode: 8973c...e98 1) Lag deg et budsjett som er realistisk 2) Hold deg til budsjettet og juster ved behov 3) Sett sparingen på autopilot, dvs. autotrekk når lønnkommer inn på kontoen. Verre er det ikke. Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #8 Skrevet 3. mars 2024 Schmuhu skrev (8 minutter siden): 1) Lag deg et budsjett som er realistisk 2) Hold deg til budsjettet og juster ved behov 3) Sett sparingen på autopilot, dvs. autotrekk når lønnkommer inn på kontoen. Verre er det ikke. Schmuhu Ja okej. Føler der dukker opp alltid noe som jeg må bruke penger på. Var kanskje mer ute etter å spare på mat. Anonymkode: 8973c...e98
Dried Mangoliano Skrevet 3. mars 2024 #9 Skrevet 3. mars 2024 Viktigste er kanskje å være bevisst på hvorfor man sparer. Og kommer langt med å ikke kjøpe ny (eller gammel, men dyr) bil. 🙂 Aldri gå i butikker eller nettbutikker hvis du ikke må. Shopping er ikke noen skikkelig hobby. Avmeld alle nyhetsbrev fra nettbutikker. Få inspirasjon fra økonomipodcaster.
imagineme Skrevet 3. mars 2024 #10 Skrevet 3. mars 2024 Det er mye penger spart på å handle èn gang i uken. VELDIG mye penger spart. Dersom dere har en større fryser går dette helt fint 🙂 1
Schmuhu Skrevet 3. mars 2024 #11 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja okej. Føler der dukker opp alltid noe som jeg må bruke penger på. Var kanskje mer ute etter å spare på mat. Anonymkode: 8973c...e98 Hvordan er det mulig når alt er korrekt budsjettert? Om ikke dere har et voldsomt overforbruk på mat, så hadde jeg spart her sist. God mat er viktig for sjelen. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #12 Skrevet 3. mars 2024 Vi sparer mye, og mitt beste tips er regnskap. Det er veldig interessant å se hvor pengene går, og det blir lett å lage budsjett. Vi fikk leilighet, bil og barn mens vi enda var studenter, så da vi fikk jobb hadde vi allerede vendt oss til å leve økonomisk. Vi bruker stadig litt mer penger, men det at begge to har full oversikt gjør det veldig enkelt å ikke sløse penger. Når det gjelder å spare penger på mat vil jeg kanskje si; kjøp nesten alt dere spiser på dagligvarebutikk (ikke café, restaurant, bensinstasjon...) og ikke kast mat. Hvis dere ikke kan kaste mat, kan dere ikke kjøpe mer enn dere spiser. Det går selvfølgelig an å ikke alltid velge dyreste alternativ og. Anonymkode: 48852...7a2
Dried Mangoliano Skrevet 3. mars 2024 #13 Skrevet 3. mars 2024 (endret) imagineme skrev (6 timer siden): Det er mye penger spart på å handle èn gang i uken. VELDIG mye penger spart. Hvorfor det? Man får jo ikke kvantumsrabatt. Egentlig burde det være omvendt. Handler man ofte, så kan man handle mer fra 50%-disken. Edit: Av og til er det jo 3 for 2, forresten. Og lavere kilopris for store pakninger. Men likevel.. Tipset får bli handleliste, så man bare kjøper akkurat det man trenger. Endret 3. mars 2024 av Dried Mangoliano 1 1
imagineme Skrevet 4. mars 2024 #14 Skrevet 4. mars 2024 Dried Mangoliano skrev (9 timer siden): Hvorfor det? Man får jo ikke kvantumsrabatt. Egentlig burde det være omvendt. Handler man ofte, så kan man handle mer fra 50%-disken. Edit: Av og til er det jo 3 for 2, forresten. Og lavere kilopris for store pakninger. Men likevel.. Tipset får bli handleliste, så man bare kjøper akkurat det man trenger. Det er mye penger å spare fordi man da unngår impulskjøp. Om du handler 1 gang i uken så handler du alt du trenger til den uken. Det er da de pengene du bruker den uken. Om du skal handle flere ganger er sjansen stor for at du tar med en ekstra pakke med noe du ikke trenger. Det er derfor sjokkere (de varene som står foran kassene) står der, nettopp for at du skal ta med noe ekstra.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #15 Skrevet 4. mars 2024 Takk for tips alle sammen. Det er mat og nett shopping som vi bruker mest penger på. Skal starte med budsjett da får mer ovesikt . Anonymkode: 8973c...e98
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #16 Skrevet 4. mars 2024 Månedshandler alt av ost, kjøtt etc i Sverige. Koster nesten ingenting med elbil. Og kjøper lokalt viltkjøtt i Norge hver høst. Anonymkode: 5bd91...aae
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #17 Skrevet 4. mars 2024 imagineme skrev (17 timer siden): Det er mye penger spart på å handle èn gang i uken. VELDIG mye penger spart. Dersom dere har en større fryser går dette helt fint 🙂 Overhodet ikke. Jeg kjøper det jeg trenger ila en uke, uavhengig om jeg handler 1 eller 7 ganger. Summen er den samme. Anonymkode: 7ddb9...249 3
Pringle Skrevet 4. mars 2024 #18 Skrevet 4. mars 2024 imagineme skrev (1 time siden): Det er mye penger å spare fordi man da unngår impulskjøp. Om du handler 1 gang i uken så handler du alt du trenger til den uken. Det er da de pengene du bruker den uken. Om du skal handle flere ganger er sjansen stor for at du tar med en ekstra pakke med noe du ikke trenger. Det er derfor sjokkere (de varene som står foran kassene) står der, nettopp for at du skal ta med noe ekstra. Som allerede nevnt, man går glipp av mange nedprisede varer. Det er bare penger å spare HVIS man da unngår impulskjøp. Ikke "fordi". Jeg synes tankegangen er så tafatt. Sjansen er stor? Er du et løv i vinden? Bestemmer du ikke selv? 2
Pringle Skrevet 4. mars 2024 #19 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi er en familie på 4, jeg føler vi bruker så mye penger på mat så her har vi startet å planlegge middager for hele uka. Bruke det vi har. Bruker også en del på nett shopping så det må jeg slutte med. Dere som er gode å spare hvordan får dere det til? Anonymkode: 8973c...e98 Ja, du må slutte å føle, og starte å føre regnskap. Planlegg ALLE måltider. Se på kilopris og næringsinnhold. Vurder smak og konsistens.
imagineme Skrevet 4. mars 2024 #20 Skrevet 4. mars 2024 Pringle skrev (2 minutter siden): Som allerede nevnt, man går glipp av mange nedprisede varer. Det er bare penger å spare HVIS man da unngår impulskjøp. Ikke "fordi". Jeg synes tankegangen er så tafatt. Sjansen er stor? Er du et løv i vinden? Bestemmer du ikke selv? Da skal ihvertfall du ha skryt for å kun handle det du trenger dersom du er innom butikken flere ganger i løpet av en uke! Kjempeflink er du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå