Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er kommet i et stort dilemma. Jeg har en pappa som er syk og som trolig har svært kort tid igjen å leve. Han bor i utlandet. Han har ikke ønsket at noen skal vite at han er syk - han ønsker ikke at noen skal bekymre seg og det er ikke behandling han kan få. Nå har jeg likevel via en tredjeperson fått vite om det. Pappa vet ikke at jeg vet.

Ingen av søsknene mine vet om det. Mitt dilemma er om jeg likevel skal si det til dem nå, på tross av pappas ønsker. Er redd for å gå mot hans ønsker, spesielt om søsknene mine (forståelig nok) vil ringe til han og snakke med han om det. Jeg vet ikke om alle søsknene mine vil «forstå» og respektere at pappa ikke ønsket at vi ikke skulle vite om det. Pappa er nok der nå snart at han ikke vil være i en tilstand der han kan snakke i telefonen. Vi er alle 30+. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: ac2fa...114

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt og tatt det opp med han, eventuelt bare dratt på besøk til han. Når en tredjeperson har fått vite er det ingen hemmelighet mer.

Dere bør få velge selv hvordan dere forholder dere til hans sykdom. Dere er voksne, ikke umyndige småbarn som må beskyttes for livets realiteter.

Anonymkode: f8b7e...fd2

• Liker 2
Skrevet

Som AB over + poengtere for faren din at det ikke blir noe særlig for søsknene dine hvis de også får vite det av en tredjepart...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Reis for å besøke han hvis du har mulighet. Bor han i ett land med bra utbygd helsevesen? Er forholdet godt til dine søsken? 

Anonymkode: 2a680...73a

AnonymBruker
Skrevet

Er enig med de andre ; snakk med faren din om det. FOrtell at du fikk vite det av en 3.person.  Jeg er FOR å respektere folk sine ønsker om å ikke fortelle. Og selv om det kan være jævlig å ikke ha noen å dele det med, så står det å holde slik for meg selv høyere. 

Anonymkode: ef396...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns faktisk at du skal respektere fin fars ønske om at ingen skal vite. Han kan ha gode grunner for det. Du kan la han få vite at du vet, men mer enn det syns jeg du bør holde deg for god til.

Hadde mine spredd for vinden at jeg var syk og lå for døden så hadde jeg blitt rimelig forbannet. Jeg har mine grunner til at jeg ikke vil noe skal vite jeg også. Hvorfor skal hensynet til søsken og andre gå foran hans ønsker? Har de rett på å vite dette? Nei, det har de ikke.

Anonymkode: 9fb4a...41b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns faktisk at du skal respektere fin fars ønske om at ingen skal vite. Han kan ha gode grunner for det. Du kan la han få vite at du vet, men mer enn det syns jeg du bør holde deg for god til.

Hadde mine spredd for vinden at jeg var syk og lå for døden så hadde jeg blitt rimelig forbannet. Jeg har mine grunner til at jeg ikke vil noe skal vite jeg også. Hvorfor skal hensynet til søsken og andre gå foran hans ønsker? Har de rett på å vite dette? Nei, det har de ikke.

Anonymkode: 9fb4a...41b

Spredd for vinden? Det er snakk om barna hans. Hadde blitt knust om min far døde uten at jeg fikk varsel om at han var dødssyk, særlig om et av mine søsken visste det! 😭

Anonymkode: 83340...d9e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt dette til søsknene dine. Når du vet dette, bør de også få vite. Han har faktisk sagt dette til tredjeperson. 

Anonymkode: 21fa5...0ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt og fortalt at jeg vet, og hørt om det var greit at du sa det til søsken. Og så hadde jeg reist til han. Typisk at folk ikke vil være til bry, men det er sikkert godt for alle å få reist ned og tatt farvel, dersom dere får lov :) Men respekter hans ønsker, spør om lov. Det er jo ikke din feil at en tredjeperson har fortalt deg, men ikke gjør det vondt verre.

Anonymkode: 87f62...0a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt ofte og tatt opp kontakten. 

Kansje sagt at xx ringte og sa han var syk. Og spørre om du kan si til sine søsken fordi du synes det er tungt å vite det alene. Feks. 

Anonymkode: 546dd...608

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...