AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Skrevet 3. mars 2024 Hva er "normen" i dag angående dette? Forstår at det er store forskjeller, men dersom mange svarer får vi kanskje likevel et lite inntrykk. Betaler ungdommen selv, hjelper dere til, betaler dere alt? Dere som gir i 18 årsgave, hva med om de skal starte med kjøreopplæringen før dette? Hvordan fungerer dette i de tusen hjem? Anonymkode: cdfb4...71d
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #2 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er "normen" i dag angående dette? Forstår at det er store forskjeller, men dersom mange svarer får vi kanskje likevel et lite inntrykk. Betaler ungdommen selv, hjelper dere til, betaler dere alt? Dere som gir i 18 årsgave, hva med om de skal starte med kjøreopplæringen før dette? Hvordan fungerer dette i de tusen hjem? Anonymkode: cdfb4...71d Jeg fikk grunnkurset i spleis under konfirmasjonsgave, resten må jeg jo betale selv. Får lov å kjøre med foreldre et par ganger før oppkjøring da. Anonymkode: 41e0d...e50
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #3 Skrevet 3. mars 2024 Vi hadde betalt hvis noen av våre barn hadde tatt førerkort. Foreløpig har ingen, av tre, vært interessert. De klarer seg med sykkel.og kollektiv. Tilbudet om at vi betaler står nok til de er vel etablerte. Anonymkode: 53250...67d 1
Kaffebjørn Skrevet 3. mars 2024 #4 Skrevet 3. mars 2024 Jeg kommer fra en søskenflokk på 5. Her betalte foreldrene våre for førerkort og grunnkurs til alle barna. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #5 Skrevet 3. mars 2024 Her tenker vi å dekke det for våre barn, men at ikke alle har den muligheten forstår jeg godt. I så tilfelle kan det være lurt at konfirmasjonspengene brukes til sertifikatet spesielt siden det er noe man får nytte av resten av livet. Anonymkode: a3467...cdf 1
Gjest Bromance Skrevet 3. mars 2024 #6 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er "normen" i dag angående dette? Forstår at det er store forskjeller, men dersom mange svarer får vi kanskje likevel et lite inntrykk. Betaler ungdommen selv, hjelper dere til, betaler dere alt? Dere som gir i 18 årsgave, hva med om de skal starte med kjøreopplæringen før dette? Hvordan fungerer dette i de tusen hjem? Anonymkode: cdfb4...71d Man kan jo begynne å betale regninger tidligere hvis man velger å gi i 18 årsgave. Vi har begynt med kjøreopplæring helt fra de fylte 16, altså at hver gang vi skulle noe sted så var det ungdommen(e) som kjørte. Dette har ført til at de kun trengte det obligatoriske på kjøreskolen, ikke kjøretimer utenom. Det reduserer prisen endel. Så ja, de har fått det i gave når de fyller 18.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #7 Skrevet 3. mars 2024 Jeg fikk trafikalt grunnkurs gratis gjennom skolen (hadde trafikk som valgfag i 10.). Kjøretimene betalte foreldrene mine for. Hadde de ikke gjort det, hadde det tatt lang tid før jeg hadde kunnet fått tatt lappen. Men så var det en fordel for foreldrene mine også da - for da slapp de å kjøre meg på trening flere ganger i uka. Mitt inntrykk er at de fleste som tar lappen som 18-åringer har hatt foreldre som har betalt alt eller i hvert fall store deler av summen. Det tar ofte lenger tid før de som må betale selv får gjort det. Anonymkode: a7881...788
Mt3 Skrevet 3. mars 2024 #8 Skrevet 3. mars 2024 16år så får de førerkort av oss foreldre, 18år så betaler de det meste selv (i hvertfall så lenge de tjener penger selv og bor gratis hjemme) Om de var avhengige av førerkort på bil for å få jobb så ville vi vel strekt oss lenger.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #9 Skrevet 3. mars 2024 Bromance skrev (2 minutter siden): Man kan jo begynne å betale regninger tidligere hvis man velger å gi i 18 årsgave. Vi har begynt med kjøreopplæring helt fra de fylte 16, altså at hver gang vi skulle noe sted så var det ungdommen(e) som kjørte. Dette har ført til at de kun trengte det obligatoriske på kjøreskolen, ikke kjøretimer utenom. Det reduserer prisen endel. Så ja, de har fått det i gave når de fyller 18. Lurt! Fullførte de det obligatoriske før de fylte 18? Fikk de da 18 årsgaven på forhånd, eller fikk de tilbake pengene, hvordan løste dere dette? Anonymkode: cdfb4...71d
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #10 Skrevet 3. mars 2024 Bromance skrev (2 minutter siden): Man kan jo begynne å betale regninger tidligere hvis man velger å gi i 18 årsgave. Vi har begynt med kjøreopplæring helt fra de fylte 16, altså at hver gang vi skulle noe sted så var det ungdommen(e) som kjørte. Dette har ført til at de kun trengte det obligatoriske på kjøreskolen, ikke kjøretimer utenom. Det reduserer prisen endel. Så ja, de har fått det i gave når de fyller 18. Det jeg lurer på her er, hvordan kan kjørelæreren vite at eleven mestrer alt som skal gjennomgås på trinn 1,2 og 3 når de ikke har kjøretimer? Anonymkode: 111a6...f4a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #11 Skrevet 3. mars 2024 Har ei på 15 så neste år begynner hun å øvelseskjøre, men vi har ikke råd til å sponse alle våre 4 barn med førerkort så det må de betale selv. Anonymkode: da659...86a
Arkana Skrevet 3. mars 2024 #12 Skrevet 3. mars 2024 Vår eldste fyller 16 i år og skal begynne øvelseskjøring så fort han kan. Planen er at førerkortet blir 18-årsgave, selv om den da for det meste er betalt før han faktisk har fylt 18. 1
Gjest Bromance Skrevet 3. mars 2024 #13 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg lurer på her er, hvordan kan kjørelæreren vite at eleven mestrer alt som skal gjennomgås på trinn 1,2 og 3 når de ikke har kjøretimer? Anonymkode: 111a6...f4a De tar jo den vurderingen første timen når de ser hvor mye eleven kan. Altså at de går rett på trinnvurderingen og godkjenning av denne på samme tid. Kanskje det er forskjellig praksis på dette fra kjøreskole til kjøreskole?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #14 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det jeg lurer på her er, hvordan kan kjørelæreren vite at eleven mestrer alt som skal gjennomgås på trinn 1,2 og 3 når de ikke har kjøretimer? Anonymkode: 111a6...f4a Det er tull, det er forskjellige trinn de skal gjennom om dette er i morderne tid, alt fra langkjøring, bykjøring etc, sikkerhetskurs osv. Det går under kjøretimer Det er trinnvurderinger idag for å kunne ta førerkort Anonymkode: f4bfe...9a7 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #15 Skrevet 3. mars 2024 Jeg syns foreldrene skal betale dette eller iallefall bidra til det. Jeg fikk ikke dette fra foreldrene, det fikk mine halvbrødre. Jeg tok ikke førerkort før jeg var 40. Fordi jeg aldri hadde hverken tid eller penger.. Min søster og mine brødre hadde fra de var 18.. Syns det ble et stort handicap til tider å ikke ha muligheten til å kjøre, spesielt når barn skulle på ulike arrangementer. Har betalt en del mot førerkortet, men om barna har valgt å bruke de pengene på sndre ting har jeg ikke oversikt over. De har iallefall kommet i gang med trafikalt og noe prøvekjøring. Anonymkode: 0a84f...469 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #16 Skrevet 3. mars 2024 Min gutt fikk lappen 21 år gammel, han betalte det meste selv. Hjalp til med ekstra penger til oppkjøring, landevei, bane og kart kjøring, i tillegg hjalp jeg til med noen tusenlapper i måneden. Anonymkode: bcd51...b2a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #17 Skrevet 3. mars 2024 Vi betaler det for dem. Anonymkode: 3a373...727
Arkana Skrevet 3. mars 2024 #18 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns foreldrene skal betale dette eller iallefall bidra til det. Jeg fikk ikke dette fra foreldrene, det fikk mine halvbrødre. Anonymkode: 0a84f...469 Det første er jeg helt uenig med deg i. Det er en stor utgift som man ikke på noen måte kan forvente at foreldre har råd (eller lyst) til å dekke. Det andre synes jeg derimot er feil. Hvis man først skal betale hele eller deler av førerkortet så skal alle barna behandles likt. 4 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #19 Skrevet 3. mars 2024 Vi har betalt alt, men betaler ikke mye annet for dem. De betaler klær, kino, snacks osv. selv. De får låne bil etter de har fått lappen, men må betale bensin, og må gjøre tjenester som å handle eller hente småsøsken osv. når det trengs. Anonymkode: 3b641...51e 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #20 Skrevet 3. mars 2024 Ungene får 1000.- plassert i fond av onkel i bursdagsgave hvert år, øremerket sertifikat. Anonymkode: f2c6e...56a 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå