AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Skrevet 3. mars 2024 Vi er kommet dithen at vi nå skal kjøpe oss noe eget etter å ha leid i mange år i slitte og dårlige hybler og kjellerleiligheter. Det er jeg som sitter med all egenkapitalen siden jeg var raskere med å starte studie og komme meg i jobb mens samboer "kastet" bort sine år på ikke fullført studie, friår uten særlig jobbing osv. Vi er begge enige om at vi skal starte med å få barn etter å ha kjøpt oss noe og jeg vil derfor ha enebolig med stor hage, flere soverom osv. Men samboer skal absolutt bare ha en helt vanlig, billig leilighet. Ikke så farlig at det er lite, ikke så mange soverom, hage osv osv. Jeg har sagt at siden det er jeg som har all EK så er det han som må bøye seg for mine ønsker, men han synes jeg kaster bort penger??? Hvem har rett Anonymkode: 9bece...da8 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 3. mars 2024 Sikker på at dere bør få barn sammen? Anonymkode: 5c18d...61e 58 4 21
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #3 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sikker på at dere bør få barn sammen? Anonymkode: 5c18d...61e Dette. Anonymkode: 8c16f...c41 17 3
Daria Skrevet 3. mars 2024 #4 Skrevet 3. mars 2024 (endret) En ting er egenkapital, men har dere tid, råd og kapasitet til å eie, drifte og vedlikeholde et stort hus? Det er ikke bare selve kjøpet som koster. Dere skal bygge et hjem, et liv og en familie sammen, da er første å bud å klare å bli enige om et felles utgangspunkt. Du har ikke mer rett til å trumfe gjennom din vilje i en så stor avgjørelse bare fordi du har pengene. Jeg har aldri ønsket å bo i hus, av så mange grunner. Hadde det vært viktig for en partner, er det mulig jeg kunne overbevises om at det var en god løsning for oss, men en partner som fullstendig overkjørte mine ønsker og synspunkter med henvisning til "jeg har pengene" ville jeg neppe ønsket å dele liv og barn med. Endret 3. mars 2024 av Daria 21 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #5 Skrevet 3. mars 2024 Om dere ikke kan bli enige om hvor og hvordan dere skal bo så er det ikke liv laga. At du lurer på hvem som har rett og mener EK gir deg hovedrettigheten til å avgjøre er et enormt varsel til dere begge to om at dere ikke er klare for denne typen avgjørelse sammen. Anonymkode: 67982...211 8 1
Carrot Skrevet 3. mars 2024 #6 Skrevet 3. mars 2024 Det er overhode ingen god ide å starte en familie ved å trumfe gjennom viljen sin... 6 2
Anonym90059005 Skrevet 3. mars 2024 #7 Skrevet 3. mars 2024 Tja, å si at du har mest penger i forholdet og derfor skal du bestemme, er nok ikke oppskriften på et fruktbart liv sammen. Skal det alltid være sånn, den med mest cash bestemmer? Dere må vel finne et kompromiss kanskje. Han er kanskje ikke typen som ønsker et stort hus med hage, som krever mye vedlikehold. 11 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #8 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har sagt at siden det er jeg som har all EK så er det han som må bøye seg for mine ønsker, men han synes jeg kaster bort penger??? Det koster MYE mer å eie et stort hus enn en billig leilighet. Hvordan tenker dere å løse det økonomiske? Hvordan eierbrøk og fordeling av utgifter? Anonymkode: 23922...3f3 6 5
Bumoa Skrevet 3. mars 2024 #9 Skrevet 3. mars 2024 (endret) Er du også klar for å male hus++, klippe hekk, klippe gress, rake løv, måke snø etc, eller har EK nok til å betale deg unna det? Eller er det det samboeren din vil unngå? Endret 3. mars 2024 av Bumoa 11 1
Tvist Skrevet 3. mars 2024 #10 Skrevet 3. mars 2024 Det finnes jo en del mellom liten leilighet og enebolig. In dere enes om noe? 9 1
exictence Skrevet 3. mars 2024 #11 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det koster MYE mer å eie et stort hus enn en billig leilighet. Både ja, men og kanskje nei over sikt. Fellesutgifter er ofte nokså dyre, og stiger ofte, uten å være enig i dette. Dette må betales ved å eie en leilighet. Med hus slipper du fellesutgiftene, men alt vedlikehold bestemmer du selv, eller du kan gjøre mye selv hvis du er litt handy. Selv ville jeg gjerne eie et lite hus, men kunne veldig godt tenke meg et utemiljø. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #12 Skrevet 3. mars 2024 «Du har pengene, så du bestemmer»? Starten på et godt samliv det der… Hvordan hadde du følt det om situasjonen var motsatt? Han tjente mest og bestemte hvor dere drar i alle ferier? Du blir sykemeldt, så du tar alt husarbeidet? Anonymkode: 6c013...e69 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #13 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi er kommet dithen at vi nå skal kjøpe oss noe eget etter å ha leid i mange år i slitte og dårlige hybler og kjellerleiligheter. Det er jeg som sitter med all egenkapitalen siden jeg var raskere med å starte studie og komme meg i jobb mens samboer "kastet" bort sine år på ikke fullført studie, friår uten særlig jobbing osv. Vi er begge enige om at vi skal starte med å få barn etter å ha kjøpt oss noe og jeg vil derfor ha enebolig med stor hage, flere soverom osv. Men samboer skal absolutt bare ha en helt vanlig, billig leilighet. Ikke så farlig at det er lite, ikke så mange soverom, hage osv osv. Jeg har sagt at siden det er jeg som har all EK så er det han som må bøye seg for mine ønsker, men han synes jeg kaster bort penger??? Hvem har rett Anonymkode: 9bece...da8 Kjøp en rimelig leilighet med 50/50 eierskap basert på lån. Sett din EK i indeksfond. Hvis dere ser at dere trenger mer plass så kan dere oppgradere. Hvis forholdet ryker så ha du en god kapital å starte på. Anonymkode: eea5d...8f0 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #14 Skrevet 3. mars 2024 Jeg(vi) bodde i leilighet de første årene med barn, men bor nå i stort hus. Var selvsagt forberedt på alt vedlikeholdet, men likevel. Skulle jeg valgt på nytt ville jeg valgt et mindre hus. Dvs, 4 soverom, 2 bad, kjøkken og stue i ett + en barnestue. Vaskerom, og to boder hvor den ene har plass til ekstra kjøleskap/fryser. Garasje med plass til ski og sykler og ved. Det vi har i vårt store hus som vi egentlig ikke hadde trengt er stor kjeller (samler masse skrot) og en ekstra stue + at barnestuen er uforholdsmessig stor. De barna vil ha er jo egen tv til gaming og det trenger man max 20kvm til. Så ikke stort hus, men et lite hus ville jeg gått for. I et trivelig nabolag med mange barnefamilier. De første årene i leilighet med barn var gull, fordi da hadde vi mer enn nok med småbarnsfasen og det var deilig å slippe alt vedlikehold med hus og hage i tillegg. Så en mellomløsning for dere ts, er jo å bo noen år i leilighet før dere kjøper hus. Anonymkode: df0b4...e41 3
tussi84 Skrevet 3. mars 2024 #15 Skrevet 3. mars 2024 Hvorfor ikke starte med en leilighet med 2 soverom og heller kjøpe seg et hus senere? 2 soverom vil være mer enn nok med 2 voksne og 1-2 barn de første årene. Små barn kan fint dele rom. En annen ting er at det koster mye mer å kjøpe hus enn leilighet, og det kan være lurt å ikke låne så mye penger i de tidene som er nå. Mange som har lånt maks, og som sliter nå med å betale pga de økte rentene. Et hus krever også mye mer å ivareta enn en leilighet. Alt ansvaret med et hus ligger på eieren 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #16 Skrevet 3. mars 2024 Vi kjøpte hus som første bolig. Men vi syntes det ble for mye å gjøre, så vi solgte og kjøpte oss helt nytt rekkehus. Og stortrives. Så kanskje dere kan se på en mellomting, og siden dere ikke har barn ennå, kan dere klare dere fint i rekkehus i flere år, før dere eventuelt må oppgradere. Anonymkode: 581ab...db1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #18 Skrevet 3. mars 2024 Motelvibes skrev (1 minutt siden): Møtes på midten - kjøp rekkehus. Dette! Anonymkode: 12e35...0bc 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #19 Skrevet 3. mars 2024 Finn en annen mann å få barn med... Anonymkode: 21916...17c 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #20 Skrevet 3. mars 2024 Har du tenkt på hvem som skal ta seg av all vedlikehold og reparasjoner og oppgraderinger av denne eneboligen du skal tvinge igjennom? Skal du stå for alt det siden DU vil ha enebolig med stor hage? Aner du hvor mye tid og energi det kreves for å vedlikeholde enebolig og hage? Hva med å møtes på midten? Jeg hadde ingen behov for enebolig, kunne klart meg med rekkehus/leilighet etc.. Men samboer skulle på død og liv ha enebolig. Han angrer bittert nå 6 år senere.. Anonymkode: ada2a...1c1 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå