Gå til innhold

Samvær, finnes det en lov angående klær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Far og advokaten hans trykker mor ned. Med at hun ikke kan kreve at far tar kjøringen fordi det er for langt for han å kjøre.. Mye annet også som jeg ikke husker nå, vært så mye i disse årene. Far og mor hadde blitt enige om en avtale, rett etter ombestemmer far seg og da blir mor truet til å gå med på endringene far ønsker. 

Anonymkode: f2ec8...a3b

Hva sier mors advokater?

Avstanden er like langt for en mor med flere barn. 

Det man får beskjed om av dommer er å flytte nærmere eller ta kjøringen selv. Det er ikke så skummelt å havne i rettssak. Mor bør skaffe seg god advokat. Vet ikke hvor i verden dere holder til men advokat Rita Aase bor ringes. 

Anonymkode: 59c7c...d99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da kan ikke samværet være på dager det er skole om dette er et såpass stort problem for far. Ingen dommer kommer noen gang til å dømme slik at mor mister omsorg når far holder på slik. 

Mor har hatt høyest samvær med barnet lengst. Det eneste som er å "ta" mor på er at faren vil ha alt servert. Moren er ellers en god omsorgsperson (antar jeg.) 

Om far går til sak, hva kan skje da? Sakkyndige må hjem til hver av de, se an hvilke hjem som er best for barnet. De innhenter opplysninger som jobb, økonomi, helse. De ser at mor har jobb og inntekt, de ser at mor følger opp helse. De ser at far krangler på alt mulig.

De ser mors utgifter på klær og lor bør absolutt ta bilde av alt hun sender avgårde og hva hun får tilbake. Alle bilder tatt på tlf får dato og klokkeslett som vil si at ingen får lurt seg unna. All kommunikasjon mellom mor og far bør foregå skriftlig. Da syns det at far er kranglete. Mor bør bare holde seg bestemt om at nå kjører jeg til også henter du. Evt mor tok kjøring og henting sist så får far ta det denne gangen. 

Mor viser evne til å samarbeide, far saboterer. Uansett hvor mye far roper sabotasje så vil det syns at det er motsatt. 

Mor har alt på sitt tørre og far ønsker å kontrollere mor. 

Takk for gode tips! Det ser ut til at du har forstått det jeg har prøvd å skrive. Og tips med å ta bilde av ting var lurt. Mor og far kjører halvveis hver, møtes etter tre-fire timer og overleverer. Jeg mene rart far fint kunne tatt denne reisen. Han kan starte tidligere på dagen, ta noen timer med pause før turen ned igjen når barnet er ferdig på skolen før langhelg eller ferie. Mor må ta fri for å kjøre nedover eller gjøre det etter skole/sfo, da blir det fort sent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode tips! Det ser ut til at du har forstått det jeg har prøvd å skrive. Og tips med å ta bilde av ting var lurt. Mor og far kjører halvveis hver, møtes etter tre-fire timer og overleverer. Jeg mene rart far fint kunne tatt denne reisen. Han kan starte tidligere på dagen, ta noen timer med pause før turen ned igjen når barnet er ferdig på skolen før langhelg eller ferie. Mor må ta fri for å kjøre nedover eller gjøre det etter skole/sfo, da blir det fort sent.

Kan ikke barnet ta fly?

Anonymkode: 5b4a0...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva sier mors advokater?

Avstanden er like langt for en mor med flere barn. 

Det man får beskjed om av dommer er å flytte nærmere eller ta kjøringen selv. Det er ikke så skummelt å havne i rettssak. Mor bør skaffe seg god advokat. Vet ikke hvor i verden dere holder til men advokat Rita Aase bor ringes. 

Mor har vært litt uheldig med at advokaten har sluttet å jobbe pga sykdom, ellers var det en god advokat.
Skulle ønske far fikk beskjed om å flytte nærmere eller ta kjøringen selv, for han burde bli stilt litt krav til. 
Mor holder til i Buskerud. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke barnet ta fly?

Går ingen fly hverken fra der mor bor eller far bor. Da må mor fremdeles kjøre fire timer for å komme seg til flyplass. Og far må kjøre flere timer han også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg trodde det var slik at om samværsforelder betaler bidrag så må bostedsforelder sende med klær til samvær. Hvis det ikke er bidrag så må samværsforelder stå for egne klær i eget hjem. Evt må det lages en skriftlig avtale om fordelinger. 

Jeg er samværsforelder, boatedsforelder tjener mer enn det dobbelte av meg. Så vår avtale er at når barnet har samvær så må jeg ha eget utstyr og egne klær til barnet. Jeg tar også all transport av barnet siden bsotedsforelder valgte å flytte langt unna. 

Det er lagt opp slik da barnet fikk velge bosted og jeg er alene med flere. 

Man har avtalefrihet på området dersom det skrives skriftlig og begge parter samtykker, men etter lovverket er det hovedomsorgspersonen som har ansvaret for klær ved samvær - uavhengig av bidrag eller ikke. 

Man kan også avtale ang transport dersom det er store avstander/kostnader. 

Anonymkode: 7fe3d...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Far er sm , kanskje han ikke orker å kjøre så langt?

Far er ikke sykmeldt pga sykdom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man har avtalefrihet på området dersom det skrives skriftlig og begge parter samtykker, men etter lovverket er det hovedomsorgspersonen som har ansvaret for klær ved samvær - uavhengig av bidrag eller ikke. 

Man kan også avtale ang transport dersom det er store avstander/kostnader. 

Anonymkode: 7fe3d...2f7

Jeg har heldigvis i avtalen at far står for klær og alt barnet trenger hos han, nettopp fordi jeg ikke fikk igjen ting barnet trengte i barnehagen dagen etter, ting ble ødelagt pga spiker som stod ut fra lister på gulvet osv.. har også med i avtalen at far henter og leverer. 
har ikke vært vanskelig på å sende med ting hvis det har vært mangel på sko eller votter uansett, men at hovedregelen i avtalen har vært at han skal stå for det selv har vært veldig fin å ha

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mor har vært litt uheldig med at advokaten har sluttet å jobbe pga sykdom, ellers var det en god advokat.
Skulle ønske far fikk beskjed om å flytte nærmere eller ta kjøringen selv, for han burde bli stilt litt krav til. 
Mor holder til i Buskerud. 

Rita Aase er Tønsberg så det passer nok veldig bra å bruke henne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Rita Aase er Tønsberg så det passer nok veldig bra å bruke henne. 

Skal videreformidle dette ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går ingen fly hverken fra der mor bor eller far bor. Da må mor fremdeles kjøre fire timer for å komme seg til flyplass. Og far må kjøre flere timer han også. 

Tog? Buss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Far er ikke sykmeldt pga sykdom. 

Så su tenker du vet alt om fars sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tog? Buss?

Barnet er ikke gammelt nok til å skulle ta ansvar for skifte av tog eller buss på ruten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så su tenker du vet alt om fars sykdom?

Jeg vet hvorfor han ikke jobber og vet det ikke handler om sykdom

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig i at det ikke handler kun om klær, men akkurat nå handlet det egentlig om klær. Fordi jeg syns det er dårlig at far sitter å tror at det å ha barn er gratis. Mor har prøvd å si at samvær burde være på barnets hjemsted som er det beste for barnet. De la opp til at far kunne få gratis oppholdssted, men han ville ikke dette. 

Men da må hun si nei. Det er ikke bra for ungene å reise så langt, far klarer ikke ha ivareta de så lenge om gangen. Enten begynner man med kortere samvær der barna bor og trapper opp når man ser det funker, at barna har det bra og far klarer å ivareta de over tid. Om far ikke vil dette, så er det synd for han. Barnas beste skal være førende. 

Anonymkode: 85669...7c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

haha! Bitre mødre er det morsomste og mest patetiske jeg vet. Bruk fagfolk og prøv å megle eller la ting fortsette. Ingen kan dømme han til å adlyde eller gjøre noe som helst. Og å ta ungene med på aktiviteter er vel bare bra. Selv om de blir litt skitne. 

Høres ikke helt troverdig ut at hver helg er slik. 

Anonymkode: 0fbab...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

haha! Bitre mødre er det morsomste og mest patetiske jeg vet. Bruk fagfolk og prøv å megle eller la ting fortsette. Ingen kan dømme han til å adlyde eller gjøre noe som helst. Og å ta ungene med på aktiviteter er vel bare bra. Selv om de blir litt skitne. 

Høres ikke helt troverdig ut at hver helg er slik. 

Anonymkode: 0fbab...646

Nå er ikke det barnet hos far hver helg, men i langhelger og ferier. Og det er faktisk ofte noe som oppstår i forbindelse med samværet. Far stiller alltid sterkt så sant det ikke driver med fysisk mishandling. Annet teller ikke. Barnets beste teller ikke. Hva barnet ønsker teller ikke. 
Uansett så er det ikke mitt barn det er snakk om, jeg har bare mye informasjon og sett kommunikasjon mellom de. Vært med på levering og henting. Mor er ikke bitter i det hele tatt, hun har et bra liv med ny mann, barn, god jobb, eier hus og har orden på livet sitt. Far bor i «garasjen/boden» hos en av foreldrene sine. Mor har stått i dette i flere år nå, hjelper lite å blande inn Bv, fvk osv.. så lenge ikke far mishandler barnet. Vi har alle hørt om eksempler hvor fvk og Bv har gjort feilbedømming av å sende barnet til samværsforelder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet hvorfor han ikke jobber og vet det ikke handler om sykdom

Utrolig hva du vet om en som er sm og som virker til å ha dårlig samarbeid med mor.

er man sm er man syk eller skader 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet er ikke gammelt nok til å skulle ta ansvar for skifte av tog eller buss på ruten. 

Hvor gammelt er barnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet ?

Barnet er 6 år. Sette et barn på tog eller buss i 7 timer helt alene syns jeg virker litt voldsomt. Og det må da skifte både tog eller buss under reisen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...