AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Skrevet 3. mars 2024 Vi har et barn sammen og bidraget går ikke gjennom nav. Har prøvd å ta det gjennom nav tidligere, men da var barnefar student og ble vurdert som ikke betalingsdyktig. Vi har laget en privat avtale på 2500 kr i mnd. Ting har endret seg etter det og han fikk jobb i august i fjor og han tjener nå en del mer enn meg. Han har det siste halvåret bidratt langt over det man kan forvente. Beløpet varierer fra mnd. til mnd. Og varierer fra 6000 til 10 000 kr. Jeg mottar også utvidet barnetrygd siden jeg har hovedomsorgen for barnet. Problemet er at jeg merker at han straffer meg økonomisk hver gang vi har hatt en uenighet eller krangel. En mnd. fikk jeg ingen bidrag som følge av dette. Når jeg etterlyste bidraget fikk jeg beskjed om å klare meg på forrige utbetaling. Han ønsker å ha full frihet til å ha samvær når det passer han og å kunne avlyse de gangene det kommer andre ting i veien. Jeg føler han forventer at jeg skal se gjennom fingrene på mye og oppføre meg på en gitt måte (aldri motsi han). Det er veldig tydelig at han belønner meg med høye bidrag når han er fornøyd. Dette har gjort at jeg også har godtatt at han dukket opp hjemme hos oss i tide og utide. Han har flere ganger blitt værende til etter leggetid og tydelig ønsket mer enn bare å bare tilbringe tid med barnet vårt. Han vet ikke at jeg er på vei inn i et nytt forhold og jeg gruer seg skikkelig til å fortelle han det. Er redd for hvordan han vil reagere og eventuelle problemer som det vil medføre. Egentlig er det bare flaks at han ikke har oppdraget det enda. På familievernkontoret la han all skyld på meg for hvordan situasjonen var, siden det var jeg som valgte å gå fra han. Han så heller ikke problemene vi hadde hatt før bruddet. Jeg burde nok få fastsatt bidrag gjennom nav og krevd at han fulgte samværsavtalen, men er samtidig redd for at det vil gjøre situasjonen mellom oss vondt verre. Å gjøre han fornøyd gjør kommunikasjonen mellom betydelig lettere og jeg slipper å diskutere og krangle med han. Men jeg hater kontrollen jeg føler han har. Jeg føler på en måte at han prøver å kjøpe meg eller at jeg skylder han noe når han overfører større beløper. Hvordan kan jeg løse dette på best mulig måte? Anonymkode: 24dc3...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #2 Skrevet 3. mars 2024 Er dette et seriøst spørsmål? Anonymkode: 150e6...faf 8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #3 Skrevet 3. mars 2024 Ta bidraget gjennom NAV og lag samværsplan som dere begge må følge. Anonymkode: d5bdb...b68 16 17
jabx Skrevet 3. mars 2024 #4 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): På familievernkontoret la han all skyld på meg for hvordan situasjonen var, siden det var jeg som valgte å gå fra han. Jada, helt sikkert. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #5 Skrevet 3. mars 2024 jabx skrev (Akkurat nå): Jada, helt sikkert. Det var slik jeg opplevde det. Ha sa hvertfall at jeg hadde valgt dette selv. Anonymkode: 24dc3...1a3 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #6 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har et barn sammen og bidraget går ikke gjennom nav. Har prøvd å ta det gjennom nav tidligere, men da var barnefar student og ble vurdert som ikke betalingsdyktig. Vi har laget en privat avtale på 2500 kr i mnd. Ting har endret seg etter det og han fikk jobb i august i fjor og han tjener nå en del mer enn meg. Han har det siste halvåret bidratt langt over det man kan forvente. Beløpet varierer fra mnd. til mnd. Og varierer fra 6000 til 10 000 kr. Jeg mottar også utvidet barnetrygd siden jeg har hovedomsorgen for barnet. Problemet er at jeg merker at han straffer meg økonomisk hver gang vi har hatt en uenighet eller krangel. En mnd. fikk jeg ingen bidrag som følge av dette. Når jeg etterlyste bidraget fikk jeg beskjed om å klare meg på forrige utbetaling. Han ønsker å ha full frihet til å ha samvær når det passer han og å kunne avlyse de gangene det kommer andre ting i veien. Jeg føler han forventer at jeg skal se gjennom fingrene på mye og oppføre meg på en gitt måte (aldri motsi han). Det er veldig tydelig at han belønner meg med høye bidrag når han er fornøyd. Dette har gjort at jeg også har godtatt at han dukket opp hjemme hos oss i tide og utide. Han har flere ganger blitt værende til etter leggetid og tydelig ønsket mer enn bare å bare tilbringe tid med barnet vårt. Han vet ikke at jeg er på vei inn i et nytt forhold og jeg gruer seg skikkelig til å fortelle han det. Er redd for hvordan han vil reagere og eventuelle problemer som det vil medføre. Egentlig er det bare flaks at han ikke har oppdraget det enda. På familievernkontoret la han all skyld på meg for hvordan situasjonen var, siden det var jeg som valgte å gå fra han. Han så heller ikke problemene vi hadde hatt før bruddet. Jeg burde nok få fastsatt bidrag gjennom nav og krevd at han fulgte samværsavtalen, men er samtidig redd for at det vil gjøre situasjonen mellom oss vondt verre. Å gjøre han fornøyd gjør kommunikasjonen mellom betydelig lettere og jeg slipper å diskutere og krangle med han. Men jeg hater kontrollen jeg føler han har. Jeg føler på en måte at han prøver å kjøpe meg eller at jeg skylder han noe når han overfører større beløper. Hvordan kan jeg løse dette på best mulig måte? Anonymkode: 24dc3...1a3 Okei.. Jeg skal svare som om jeg klarer å ta dette seriøst. 1 - Få bidrag fastsatt igjennom Nav 2 - Forhold deg til samværsavtalen dere har blitt enig om. 3 - Slutt å la han betale mer enn avtalt. Han bruker det 100% som makt og pressmiddel. 4 - Du lar han manipulere deg og kjøre over deg. 5 - Dette vil gå negativt utover barnet om du lar det fortsette. 6 - Sett klare grenser. Hold deg til dem og ikke la han overkjøre deg. Anonymkode: 71af8...002 10 18
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #7 Skrevet 3. mars 2024 Hvorfor tillater du dette da? Fordi du håper det skal gi deg mer penger? Det er jo bare å få bidraget fastsatt gjennom nav. Problem løst. Anonymkode: c7af4...efd 6 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #8 Skrevet 3. mars 2024 God noen holder deg i ørene... Anonymkode: 7e174...629 3
Mt3 Skrevet 3. mars 2024 #9 Skrevet 3. mars 2024 Du vet jo da også at det snart vil bryte ut et helvete uten like, der han ikke kommer til å betale bidrag så snart han får ferten i at du har ny type. Derfor så får dere fastsette samvær, vær gjerne raus og fleksibel men pass på at du påpeker så han og de på familievernkontoret får det med seg at stadige skiltingen, avlysninger, endringer i samvær vil gå ut over barnet og ikke deg, fordi du forbereder deg på å ta deg av barnet 100% og at du ser på samvær bare som en bonus for barnet. Få så satt barnebidraget gjennom nav, for selv om du nå stort sett får langt mer enn avtalt og mer enn du vil få via nav. Så vet du også at det vil stoppe opp så snart du ikke danser etter hans pipe, og i hvertfall når han ser du har fått deg ny kjæreste. 6 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #10 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor tillater du dette da? Fordi du håper det skal gi deg mer penger? Det er jo bare å få bidraget fastsatt gjennom nav. Problem løst. Anonymkode: c7af4...efd Han ønsker ikke bidrag gjennom Nav. Og jeg vet at jeg vil få langt mindre penger dersom jeg gjør det. Jeg sitter med høyt boliglån, og trenger pengene frem til ny kjæreste eventuelt flytter inn. Dette handler om langt mer enn bare penger. Jeg er også redd for at samarbeidet blir dårlig hvis jeg står på mitt i forhold til at han skal overholde samværsavtalen og dersom jeg er uenig med han på andre områder. Ønsker minst mulig konflikter og konflikter blir det dersom jeg endrer på det. Anonymkode: 24dc3...1a3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #11 Skrevet 3. mars 2024 Hvorfor krangel?? Vi har da vitterlig aldri kragnlet eller sagt stygge ting til hverandre gjennom 30 år. Håper du finner en løsning. Anonymkode: 7e174...629
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #12 Skrevet 3. mars 2024 Mt3 skrev (16 minutter siden): Du vet jo da også at det snart vil bryte ut et helvete uten like, der han ikke kommer til å betale bidrag så snart han får ferten i at du har ny type. Derfor så får dere fastsette samvær, vær gjerne raus og fleksibel men pass på at du påpeker så han og de på familievernkontoret får det med seg at stadige skiltingen, avlysninger, endringer i samvær vil gå ut over barnet og ikke deg, fordi du forbereder deg på å ta deg av barnet 100% og at du ser på samvær bare som en bonus for barnet. Få så satt barnebidraget gjennom nav, for selv om du nå stort sett får langt mer enn avtalt og mer enn du vil få via nav. Så vet du også at det vil stoppe opp så snart du ikke danser etter hans pipe, og i hvertfall når han ser du har fått deg ny kjæreste. Det har du nok rett i. Utsetter egentlig bare det uunngåelige. Sliter med å stå rakrygget når det kommer til han. Hver eneste krangel vi har ender jeg opp med å be om unnskyldning uansett foranledning. Orker ikke at han er sint eller misfornøyd. Anonymkode: 24dc3...1a3 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #13 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vi har et barn sammen og bidraget går ikke gjennom nav. Har prøvd å ta det gjennom nav tidligere, men da var barnefar student og ble vurdert som ikke betalingsdyktig. Vi har laget en privat avtale på 2500 kr i mnd. Ting har endret seg etter det og han fikk jobb i august i fjor og han tjener nå en del mer enn meg. Han har det siste halvåret bidratt langt over det man kan forvente. Beløpet varierer fra mnd. til mnd. Og varierer fra 6000 til 10 000 kr. Jeg mottar også utvidet barnetrygd siden jeg har hovedomsorgen for barnet. Problemet er at jeg merker at han straffer meg økonomisk hver gang vi har hatt en uenighet eller krangel. En mnd. fikk jeg ingen bidrag som følge av dette. Når jeg etterlyste bidraget fikk jeg beskjed om å klare meg på forrige utbetaling. Han ønsker å ha full frihet til å ha samvær når det passer han og å kunne avlyse de gangene det kommer andre ting i veien. Jeg føler han forventer at jeg skal se gjennom fingrene på mye og oppføre meg på en gitt måte (aldri motsi han). Det er veldig tydelig at han belønner meg med høye bidrag når han er fornøyd. Dette har gjort at jeg også har godtatt at han dukket opp hjemme hos oss i tide og utide. Han har flere ganger blitt værende til etter leggetid og tydelig ønsket mer enn bare å bare tilbringe tid med barnet vårt. Han vet ikke at jeg er på vei inn i et nytt forhold og jeg gruer seg skikkelig til å fortelle han det. Er redd for hvordan han vil reagere og eventuelle problemer som det vil medføre. Egentlig er det bare flaks at han ikke har oppdraget det enda. På familievernkontoret la han all skyld på meg for hvordan situasjonen var, siden det var jeg som valgte å gå fra han. Han så heller ikke problemene vi hadde hatt før bruddet. Jeg burde nok få fastsatt bidrag gjennom nav og krevd at han fulgte samværsavtalen, men er samtidig redd for at det vil gjøre situasjonen mellom oss vondt verre. Å gjøre han fornøyd gjør kommunikasjonen mellom betydelig lettere og jeg slipper å diskutere og krangle med han. Men jeg hater kontrollen jeg føler han har. Jeg føler på en måte at han prøver å kjøpe meg eller at jeg skylder han noe når han overfører større beløper. Hvordan kan jeg løse dette på best mulig måte? Anonymkode: 24dc3...1a3 Da tar du det via nav. Også tar det du det opp når han har roet seg etter å ha vært sinna for at du har tatt det via nav. Hvis han ikke har barnet etter avtale skal du komoenseres for de dagene. Alt det går jo ok. Men før du går til nav, så får du sette grenser iht besøk og invadering i ditt hjem. Du behøver ikke stenge døra for han, men sette grenser på at det er på dine premisser og ikke hans. Om han da straffer deg med uteblivelse av barnebidrag, ja da har du en god grunn til å ta det via nav. Og det kan du også si. At du heretter ikke vil ha de ekstra pengene, fordi du ikke er interessert i opplegget han kjører nå, at det er knyttet opp mot bestemmelser over deg direkte. Og at han betaler kun de 2500kr som dere har avtalt, er mer stabilt iht deg, istedenfor dette frem og tilbake greiene. Skal ikke han ha ungen etter fastsatt avtale, så skal det da enten kompenseres. Eller byttes etter avtale om det passer deg. Dette bør også gjelde for din del. At det skal være lov å be om bytting av dager. Men at det er den som blir spurt som må bestemme over sin del av avtalen. Vær tydelig på at du kan være raus, om han respekterer ditt privatliv. Hvis han holder igjen de 2500kr, så tar du det via nav. Vips tilbake alt du får for mye, og skriv, for mye betalt barnebidrag som melding under. Slik at han ikke kan bruke dette mot deg senere. Anonymkode: 8a5b1...c7b 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #14 Skrevet 3. mars 2024 Bern there, done that. Psykisk vold og manipulering kalte psykologen min det. Jeg var så nedkjørt at jeg ikke klarte å sette grenser for oppførselen hans. Kom og gikk hos meg som han ville. Skyldte på meg for alt "ødelagt familien med brudd". Sannheten er jo at jeg måtte gå da jeg og ingen ungene tok skade av oppførselen hans. Så 1. Skaff deg en psykolog eller en støttespiller som kan noe om psykisk vold. 2. Krev bidrag gjennom nav 3. Fastsett samvær på familievernkontoret. 4. Vurder advokat. Det koster ja, men det var da jeg endelig fikk advokat jeg fikk hjelp til å sette grenser for fars urimelige krav. Brev fra advokat om at jeg ikke ønsket kontakt unntatt det som gjaldt barna direkte måtte han forholde seg til på en annen måte. Anonymkode: 9abc5...caf 2 8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #15 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han ønsker ikke bidrag gjennom Nav. Og jeg vet at jeg vil få langt mindre penger dersom jeg gjør det. Jeg sitter med høyt boliglån, og trenger pengene frem til ny kjæreste eventuelt flytter inn. Dette handler om langt mer enn bare penger. Jeg er også redd for at samarbeidet blir dårlig hvis jeg står på mitt i forhold til at han skal overholde samværsavtalen og dersom jeg er uenig med han på andre områder. Ønsker minst mulig konflikter og konflikter blir det dersom jeg endrer på det. Anonymkode: 24dc3...1a3 Han trenger ikke å være enig i at det skal gå via nav. Det er nok at en av partene ber nav om å ta denne oppgaven. Om han tjener mer enn deg, vil jo han ende på bidrag som tilsvarer 50% eller mer av hva nav mener barnet koster. Det er faktisk minst konflikt ved å ta det via nav. Da lar dere alt om penger gå via de, og dere kan fokusere på selve samværet. Kontakt familievernkontoret og få underskrevet en samværavtale der. Han velger uansett selv om han vil følge den eller ikke, men du trenger ikke å finne deg i at han skal kunne komme og gå kun etter sitt eget velbefinnende i ditt hjem. Legger ved her hva nav mener barn koster, dette er da før et evt samværsfradrag. Anonymkode: 1a54b...c96 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #16 Skrevet 3. mars 2024 Han manipulerer deg gjennom dårlig samvittighet, økonomi, beskyldninger osv. Du må sette grenser. Grenser for ditt liv. Ditt hus. Samvær skal være avtalt. Bidrag skal gå gjennom nav. Samvær gjennom fvk. Han styrer deg med ubehag. Det blir bråk, kranglet og kjipt når du prøver å sette en grense, så det føles lettere å la være. Men da sitter du fast i et dårlig mønster der han kontrollerer mye av livet ditt. Send bidragssaken til nav. Jeg måtte lære meg at det ikke var farlig at han var sur. At grensene ville hjelpe også her. Han skulle ikke i litt hus, så da fikk han være sur hjemme hos seg selv. Jeg skulle ikke ta tlf og ha lange samtaler om alt og ingenting og ta i mot dårlig stemning. Når du klarer å få på plass grenser påvirker hans dårlige humør deg heller ikke lengre. Men du trenger støttepersoner for å bryte mønsteret. Så vær åpen med familie og/eller venner om hvordan han holder på. Hver kontakt er en åpning for kontroll. Hvert besøk. Hvert spm om bidrag, samvær osv. Dette bør avklares ved hjelp av andre så du får minimere disse mulighetene, som han misbruker grovt. Anonymkode: 9abc5...caf 1 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #17 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han ønsker ikke bidrag gjennom Nav. Og jeg vet at jeg vil få langt mindre penger dersom jeg gjør det. Jeg sitter med høyt boliglån, og trenger pengene frem til ny kjæreste eventuelt flytter inn. Dette handler om langt mer enn bare penger. Jeg er også redd for at samarbeidet blir dårlig hvis jeg står på mitt i forhold til at han skal overholde samværsavtalen og dersom jeg er uenig med han på andre områder. Ønsker minst mulig konflikter og konflikter blir det dersom jeg endrer på det. Anonymkode: 24dc3...1a3 Spiller INGEN rolle hva han vil via NAV eller ikke.. Han ønsker å kontrollere deg og du lar han.. DU kan kreve det satt av NAV og trenger ikke hans samtykke. Stå på egne bein, stå opp for deg selv og barnet ditt og slutt å la denne mannen kontrollere livet ditt. Det er din jobb og ansvar å etablere gode, trygge rammer her. For deg og barnet ditt. Ta deg sammen. Stå opp for deg selv. Hvis ikke kan du like godt gå tilbake til et forhold med mannen. Anonymkode: 71af8...002 3 3
AprilLudgate Skrevet 3. mars 2024 #18 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han ønsker ikke bidrag gjennom Nav. Og jeg vet at jeg vil få langt mindre penger dersom jeg gjør det. Jeg sitter med høyt boliglån, og trenger pengene frem til ny kjæreste eventuelt flytter inn. Dette handler om langt mer enn bare penger. Jeg er også redd for at samarbeidet blir dårlig hvis jeg står på mitt i forhold til at han skal overholde samværsavtalen og dersom jeg er uenig med han på andre områder. Ønsker minst mulig konflikter og konflikter blir det dersom jeg endrer på det. Anonymkode: 24dc3...1a3 Jo, men…. Nå er du jo økonomisk avhengig av ham etter eget «valg» da? Du må velge: 1. La ham ture på for betaling 2. Orden i sysakene og lavere betaling 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #19 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han ønsker ikke bidrag gjennom Nav. Og jeg vet at jeg vil få langt mindre penger dersom jeg gjør det. Jeg sitter med høyt boliglån, og trenger pengene frem til ny kjæreste eventuelt flytter inn. Dette handler om langt mer enn bare penger. Jeg er også redd for at samarbeidet blir dårlig hvis jeg står på mitt i forhold til at han skal overholde samværsavtalen og dersom jeg er uenig med han på andre områder. Ønsker minst mulig konflikter og konflikter blir det dersom jeg endrer på det. Anonymkode: 24dc3...1a3 Å kjære vene, åpenbart det handler om penger Anonymkode: d440d...3c0 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #20 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å kjære vene, åpenbart det handler om penger Anonymkode: d440d...3c0 Det handler en del om penger ja. Etter alle renteøkningene som har vært er det vanskelig å sitte alene med boliglånet. Fikk i starten økonomisk hjelp av mine foreldre. Men det var kun midlertidig. Han visste at jeg sto i fare for å måtte selge huset. Har klart meg bedre økonomisk etter at han økte bidragene kraftig. Er takknemlig for det, men skulle jeg ønske han hjalp meg av de rettene grunnene. Jeg synes det er dårlig gjort å gi bidrag etter hvor mye han synes jeg fortjener fra mnd. til mnd. Må prøve få bidraget gjennom nav, uansett hva konsekvensene blir. Anonymkode: 24dc3...1a3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå