Gå til innhold

Undervurdering av fireåringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser så mange her som ikke kan slutte med bleie på fireåringen, som dusjer med døra åpen om 4-åringen ser på tv i stua eller i til og med tar med seg 4-åringene inn på badet og gir den en ipad! Man skal ha vogn til fireåringen på sydentur etc etc.

Når ble fireåringen den nye toåringen!?

Anonymkode: e6898...343

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er så glad jeg ikke bryr meg om hvordan andre gjør det med sine barn. Du burde prøve det 

Anonymkode: 40bfb...9c8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er så glad jeg ikke bryr meg om hvordan andre gjør det med sine barn. Du burde prøve det 

Er så glad jeg klarer å se et samfunnsproblem og negativ utvikling overordnet, uten å bli krenket. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Leser så mange her som ikke kan slutte med bleie på fireåringen, som dusjer med døra åpen om 4-åringen ser på tv i stua eller i til og med tar med seg 4-åringene inn på badet og gir den en ipad! Man skal ha vogn til fireåringen på sydentur etc etc.

Nå er det vel svært stor forskjell på fireåringer og barn generelt. Hvis du har hatt en fireåring som bare gjorde som du sa, så kudos til deg.

Drar vi på sydentur, har vi også med trille til vår fireåring, for vi går gjerne 15-20 km på en dag. Det orker ikke bena hans. 

Går jeg i dusjen, kan jeg fint la han være alene, men jeg må regne med at han har stablet en relativt ustabil trapp til øverste hylle i skapet for å finne sjokolade i mellomtiden. 

men hva vil du egentlig frem til? 
I en verden hvor vi balanserer fulltidsjobb, det å være forelder og alle andre faktorer i livet, hvis vi har barn som er trygge, glade, og får satt grenser for å forberede seg til livet videre… hva er da problemet ditt? 

Anonymkode: 0fabf...a61

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å ha trille tilgjengelig på lange turer når barnet var 4-5 år, rett og slett for at alle hadde bedre turopplevelse da. Vi slapp unna syting etter 30 minutter gåtur og barnet slapp at vi voksne ble irriterte. 

Anonymkode: ef010...eaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er så glad jeg klarer å se et samfunnsproblem og negativ utvikling overordnet, uten å bli krenket. 

Hvem er krenket? Og samfunnsproblem? 😆 ja ok. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

4 år og ikke sluttet med bleie enda? Da er det jammen meg travelt med å få ungen selvstendig nok til å gå i svømmegarderoben alene ved skolestart (5 år).

Anonymkode: d518e...f9e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dusjet alene fra fødsel og barnet mitt har ikke klatret på bordene en eneste gang men jeg tenker at foreldre kjenner sine barn best og at hvis de har åpen dør så er det en grunn til det. 

Angående vogn, så kan det være praktisk der det blir mye trakking. I fornøyelsparker f.eks så kan det bli adskillige km på en dag og barn har kortere bein enn voksne. Så klart er det ikke bra om barnet trilles i vogn på kortere strekninger som fireåring men det har jeg faktisk aldri sett. Jeg ser derimot ofte foreldre som kjører bil 500 m til barnehagen. Er det noe bedre enn å trille?

Anonymkode: e02d3...1f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fir alle barn er like mener du? Vel vel sier mest om deg

Anonymkode: 16a3f...3d1

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var 4 var jeg alene hjemme for første gang. Også da jeg var 4 sørget mamma for å ha med vogn når vi skulle gå ekstra langt, fordi en 4-åring sjelden kan gå like langt og like raskt som en voksen, uansett hvor godt oppdratte og modne de er.  Da min niese var 4 (og 5, og 6), trengte hun både vogn og bleier i perioder på grunn av bivirkninger av medisiner hun gikk på.

Kort sagt - forskjellige situasjoner, forskjellige barn, forskjellige behov og begrunnelser. Jeg heier på foreldre som ser og ivaretar sine egne barns behov heller enn å bry seg om hva andre gjør og mener.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at noe av dette er spesielt vanlig for 4-åringer i dag. I noen tilfeller blir sikkert bildet skjevt, fordi det ikke er de som ligger på gjennomsnittet som føler størst behov for å skrive innlegg og kommentere her. F.eks. kan en av å lese på KG få inntrykk av at barn flest enten fortsatt bruker bleie på 4-årsdagen sin, eller slutter med bleie før de fyller 2. Det stemmer ikke med virkeligheten i min omgangskrets i hvert fall, jeg har truffet få i begge de gruppene.

Ellers så er det jo forskjell på barn. Jeg dusjer med åpen dør fordi femåringen har en alvorlig kronisk sykdom som ikke er helt under kontroll, men ellers hadde det ikke vært noe problem. Kompisen derimot, en herlig, smart, oppfinnsom og veldig aktiv gutt, han tror jeg kunne funnet på å reist på eventyr ut i verden på egenhånd eller klatret opp på bokhylla og falle ned med hodet først om han var alene lenge om gangen. Og forskjell på barn har det vært til alle tider. På foreldre også. Det var ei jente i gata mi da jeg var barn som ikke fikk lov å være ute uten moren sin før hun var langt opp i skolealder (kanskje var det grunner til det som jeg ikke vet om). 

Anonymkode: 7e707...ba7

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...