AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #1 Del Skrevet 3. mars 2024 Hei. Min datter på snart 5 mnd har fått dette stygge utslettet på halsen og litt på brystet. Hun er god og rund, og dette området får jo ikke så mye luft, i tillegg til at hun sikler svært mye. Skifter smekke nesten hver halvtime, har byttet vaskepulver (men tviler egentlig på at det er problem da det kun er på halsen), vasker morgen og kveld og smører på inotyol. Noen som har andre råd? Hun virker ikke plaget, men jeg blir selvfølgelig en bekymret mamma 😅 skal til lege til uken, men tenkte kanskje noen hadde gode råd 🥰 Anonymkode: 377a8...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #2 Del Skrevet 3. mars 2024 Kanskje reaksjon på ull? Anonymkode: 84378...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #3 Del Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kanskje reaksjon på ull? Anonymkode: 84378...baa Godt mulig, dette begynte for ca en uke siden og har ikke hatt ull på henne siden 🫤 synes bare ikke det blir noe bedre.. Anonymkode: 377a8...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #4 Del Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Godt mulig, dette begynte for ca en uke siden og har ikke hatt ull på henne siden 🫤 synes bare ikke det blir noe bedre.. Anonymkode: 377a8...7c6 Da vil jeg ikke tro det er ull, ettersom hun ikke har hatt det på seg den siste uken. Kan det være fukt? At hun er mye klam? Anonymkode: 84378...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #5 Del Skrevet 3. mars 2024 Det ligner på utslett babyer ofte får når hud møter hud, og det blir klamt over tid. Jeg får det under brystene om jeg ikke går med behå i varme perioder 🙈 Er hun mye fuktig eller klam der? Det er jo et område som veldig lett kan oppleve fukt, f.eks ved sikling, gulping, generelt hud mot hud. Du bør prøve å lufte det så godt du kan, og så finnes det pudder du kan ta på, som hindrer fukt og klamhet (jeg klarer ikke for alt i verden å huske hva det heter). Det er viktig at du vasker der daglig, en liten skvett babyolje kan skape en hinne som hindrer hud mot hud. Under brystene bruker jeg Locobase eller pattesalve (passende 😂) for å holde det i sjakk. Det beste er å hindre klam hud mot hud. Anonymkode: 1b4b7...91d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #6 Del Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Da vil jeg ikke tro det er ull, ettersom hun ikke har hatt det på seg den siste uken. Kan det være fukt? At hun er mye klam? Anonymkode: 84378...baa Ja, hun sikler halve kroppsvekten sin hver time 🙈 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det ligner på utslett babyer ofte får når hud møter hud, og det blir klamt over tid. Jeg får det under brystene om jeg ikke går med behå i varme perioder 🙈 Er hun mye fuktig eller klam der? Det er jo et område som veldig lett kan oppleve fukt, f.eks ved sikling, gulping, generelt hud mot hud. Du bør prøve å lufte det så godt du kan, og så finnes det pudder du kan ta på, som hindrer fukt og klamhet (jeg klarer ikke for alt i verden å huske hva det heter). Det er viktig at du vasker der daglig, en liten skvett babyolje kan skape en hinne som hindrer hud mot hud. Under brystene bruker jeg Locobase eller pattesalve (passende 😂) for å holde det i sjakk. Det beste er å hindre klam hud mot hud. Anonymkode: 1b4b7...91d Masse fuktighet der, ja. Prøver selvfølgelig å holde det så tørt som mulig, men med 5 dobbelthaker er det vanskelig å lufte medmindre jeg skal holde henne opp ned 🙈 tusen takk for gode svar, og ikke minst dagens beste ord; Pattesalve 😅 Anonymkode: 377a8...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #7 Del Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, hun sikler halve kroppsvekten sin hver time 🙈 Masse fuktighet der, ja. Prøver selvfølgelig å holde det så tørt som mulig, men med 5 dobbelthaker er det vanskelig å lufte medmindre jeg skal holde henne opp ned 🙈 tusen takk for gode svar, og ikke minst dagens beste ord; Pattesalve 😅 Anonymkode: 377a8...7c6 Jeg ser det er vanskelig med fem dobbelthaker 😂 Hvis du har babyolje tilgjengelig, ville jeg prøvd det først. Eventuelt matolje, det funker også bra. Så kan du heller løpe ned apoteket til uka om det ikke hjelper. Du kan jo også ta en tlf til HS, og spør om råd. Ellers skal du vel dit omkring nå snart, om du ikke nettopp har vært der, om du følger vaksinasjonsprogrammet. Anonymkode: 1b4b7...91d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #8 Del Skrevet 3. mars 2024 Dette har vi slitt litt med våre barn også. Unngå våtservietter og såpe. Vask med vann, eventuelt litt parfymefri babyolje. Ikke gni. Når det sikles mye bør du vaske flere ganger om dagen, for sikkel kan irritere huden. Klapp det forsiktig tørt etterpå med en myk klut. Så bør du smøre for å gi fukt og beskytte huden. Bepanten fungerte for oss. Hvis mulig bør du prøve å lufte huden. Jeg fant en måte å legge babyen på fanget der halsen ble litt strekt, og lot ofte babyen få morgenluren der. Magetrening fungerte også, men da ble selvfølgelig halsen klissvåt. Siklesmekker med fleece på baksiden fungerte best for å holde brystet tørt. Fleece-siden holdt på fuktigheten og ga luft mellom smekken og brystet. Jeg tror merket er name-it. Skadet hud er ekstra sensitiv. Du bør derfor unngå ull. Tolagsull har gjerne ull i galskapen, så unngå det også. Bruk en buff eller halslue for å beskytte mot ullgenser/-dress. Bruk et snilt vaskemiddel, f.eks blenda sensitive. Bruk økt vannmengde i vaskemaskinen og gjerne ekstra skylling, for å redusere rester av vaskemiddel. Unngå tøymykner. Babypudder er det delte meninger om. Det kan gi astma, og er derfor noe vi unngår. Hos legen vil dere sannsynligvis få en salve for å behandle utslettet. Denne skal smøres tynt, men det skal fremdeles være et dekkende lag. Hvis man skal smøre med en fet krem etter ti minutter skal salven så vidt rekke å trekke inn i huden. Når utslettet er borte bør dere fortsette forebyggende behandling. Anonymkode: 38928...01b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå