Gå til innhold

Hvordan forkultivere med en vindu som vender mot nord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg begynne med å forkultivere paprika innendørs  uten plantebelysning og varmematte? 

jeg kan bare legge frøene under vinduet men dette vinduet får ikke så mye sol fordi det vender mot nord. Det er et radiator under vinduet som avgir varme så jeg lurer på om jeg ikke tenger varmematte også?

Anonymkode: de009...309

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at varmematte er for viderekommende, men plantelys hadde jeg nok skaffet om et nordvindu er eneste mulighet. Du får både plantelyslister og plantelyspærer som kan settes i vanlige E27- eller E14-sokler, og plantelys trenger heller ikke ha den fæle lilla fargen man i blant ser. 

Det stemmer at enkelte frø kan ha godt av undervarme for å komme i gang, men ofte trenger de ikke lys før spiringen har satt i gang. Dette har jeg løst ved å sette dem på baderomsgulvet til spiringen startet, og flyttet dem til vindu eller plantelys når de første små spirene viste seg. :) 

Anonymkode: 6d48b...2f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Varmematte trenger du ikke, men lys må du nok ha. Uten nok lys blir plantene lange og bleke. 

Anonymkode: a67a3...e73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid tenkt at varmematte er for viderekommende, men plantelys hadde jeg nok skaffet om et nordvindu er eneste mulighet. Du får både plantelyslister og plantelyspærer som kan settes i vanlige E27- eller E14-sokler, og plantelys trenger heller ikke ha den fæle lilla fargen man i blant ser. 

Det stemmer at enkelte frø kan ha godt av undervarme for å komme i gang, men ofte trenger de ikke lys før spiringen har satt i gang. Dette har jeg løst ved å sette dem på baderomsgulvet til spiringen startet, og flyttet dem til vindu eller plantelys når de første små spirene viste seg. :) 

Anonymkode: 6d48b...2f3

Ja problemet er at baderomguøvet mitt har ikke varme så jeg lurer på et annet alternativ? 

AnonymBruker
Skrevet

Det må finnes et billigere alternativ istedenfor varmematte og gulvvarme . Desvverre har jeg ikke gulvvarme på badet

AnonymBruker
Skrevet

Varme er først og fremst viktig på frøstadiet; det får frøene til å åpne seg raskere. Når plantene først har begynt å vokse derimot er det ikke nødvendigvis noen god idé å ha de veldig varmt. Jo varmere det er, desto mer lys trenger de nemlig. Så jeg ville droppet varmematte, men hadde absolutt investert i et plantelys. Det er ikke nok lys i et nordvendt vindu, spesielt ikke på denne tiden av året, til å gi sterke, kompakte planter.

Anonymkode: 24ac8...2e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Paprika spirer på rundt 20-22 grader her hos meg. Dersom du har lavere temperatur kan du eventuelt fyre litt ekstra i akkurat de dagene det tar frøene å spire. Etterpå klarer småplantene seg fint helt ned til 10 grader, men vil nok foretrekke 16-20 grader mens de enda er inne.

Plantelys er lurt. Det ville jeg absolutt anbefalt, hvis ikke blir nok plantene for svake og de får lettere bladlus 🙂

Anonymkode: 764a1...ef9

Skrevet

Jeg opplever at småplantene trives best i mine nordvendte vinduer fra omtrent nå og utover fordi vårsolen kan bli for mye for dem i vinduene som ligger i direkte sol mot sør. Ovnen under vinduet er etter min erfaring et større problem fordi luftstrømmen over den blir for varm og tørr. Det trives paprikaplanter dårlig med. En annen ting er at det rett og slett er på grensen til for sent å så paprika nå hvis du tenker å sette dem ut senere og forventer god avling i år (Men du kan selvfølgelig bare ha dem stående inne og evt. sørge for ekstra lys ut over høsten. Dvs. etter høstjevndøgn i september omtrent). 

Frøene er ikke avhengig av lys for å spire så hvis du f.eks. har en varmtvannsbereder i et skap så kan du sette såpottene inn der. (Men du må følge med for de må ut med en gang de titter opp av jorden for ikke å bli lange og skranglete). Andre varme steder, f.eks. oppå et skap, kan også fungere. Det viktigste er at jorden holder på fuktigheten slik at frøene ikke tørker ut før de rekker å spire, men at det ikke blir så fuktig at jorden mugner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja problemet er at baderomguøvet mitt har ikke varme så jeg lurer på et annet alternativ? 

Du har vel en varmekilde på badet? Jeg har heller ikke gulvvarme men har vegghengt ovn som jeg setter plantene ved. Spirer fint det! 

Anonymkode: 198d9...b1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har vel en varmekilde på badet? Jeg har heller ikke gulvvarme men har vegghengt ovn som jeg setter plantene ved. Spirer fint det! 

Jeg har vegghengt radiator i stuen kan jeg sette frøene der og vil det spire?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (20 timer siden):

Jeg opplever at småplantene trives best i mine nordvendte vinduer fra omtrent nå og utover fordi vårsolen kan bli for mye for dem i vinduene som ligger i direkte sol mot sør. Ovnen under vinduet er etter min erfaring et større problem fordi luftstrømmen over den blir for varm og tørr. Det trives paprikaplanter dårlig med. En annen ting er at det rett og slett er på grensen til for sent å så paprika nå hvis du tenker å sette dem ut senere og forventer god avling i år (Men du kan selvfølgelig bare ha dem stående inne og evt. sørge for ekstra lys ut over høsten. Dvs. etter høstjevndøgn i september omtrent). 

Frøene er ikke avhengig av lys for å spire så hvis du f.eks. har en varmtvannsbereder i et skap så kan du sette såpottene inn der. (Men du må følge med for de må ut med en gang de titter opp av jorden for ikke å bli lange og skranglete). Andre varme steder, f.eks. oppå et skap, kan også fungere. Det viktigste er at jorden holder på fuktigheten slik at frøene ikke tørker ut før de rekker å spire, men at det ikke blir så fuktig at jorden mugner. 

Hvor ofte bør man vanne paprika når man forkultivere? Bør jorden være fukitig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Setter du plantene under eller over ovnen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det må finnes et billigere alternativ istedenfor varmematte og gulvvarme . Desvverre har jeg ikke gulvvarme på badet

Du kan sette førene på rommet hvor varmtvannsberederen står, eller til og med oppå den. Og når frøene spirer, sett de under plantelys, da liker de at det ikke er så varmt. Jeg spirer frøene mine på varmtvannstanken og lar de vokse opp i gangen hvor det er ca 16-18 grader under plantelys og de trives alle sammen. 

Anonymkode: 25bd6...be4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor ofte bør man vanne paprika når man forkultivere? Bør jorden være fukitig?

Paprika foretrekker det litt på den tørre siden. De bør få tørke nesten helt opp før man gir dem vann, men da ikke så mye at de blir stående i våt jord. Hva som er akkurat passe kan være vanskelig å se så en fuktmåler (Fås kjøpt i de fleste butikker som selger frø og planter og koster en drøy hundrelapp) kan være en grei investering fordi de fleste av oss, inkludert meg selv, har en tendens til å vanne alt for mye. 

For å etter hvert kunne blomstre og danne frukt trenger de også tilskudd av nitrogen og kalsium (Kalksaltpeter) i  tillegg til det som finnes i vanlig plantegjødsel til hobbybruk (F.eks. Suberba). Hvis de ikke får dette kan man oppleve at fruktene blir ødelagt av griffelråte. D.v.s. at de råtner fra bunnen og blir uspiselige. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du kan sette førene på rommet hvor varmtvannsberederen står, eller til og med oppå den. Og når frøene spirer, sett de under plantelys, da liker de at det ikke er så varmt. Jeg spirer frøene mine på varmtvannstanken og lar de vokse opp i gangen hvor det er ca 16-18 grader under plantelys og de trives alle sammen. 

Jeg har ikke varmvannsbreder . Et annet alternativ?

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp småplanter istedenfor. Jeg vet det ofte står på pakka at paprika kan sås i mars, men det er egentlig alt for sent dersom du vil ha mulighet til å høste noe særlig. 

Anonymkode: 086eb...e07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke varmvannsbreder . Et annet alternativ?

Eller nærmeste ovn/ varmekilde, bare de står nær der det er varmt, så funker det :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Setter du plantene under eller over ovnen

På gulvet under

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøp småplanter istedenfor. Jeg vet det ofte står på pakka at paprika kan sås i mars, men det er egentlig alt for sent dersom du vil ha mulighet til å høste noe særlig. 

Anonymkode: 086eb...e07

Sier du at det ikke blir klar til august eller midten av august hvis jeg begynner å så nå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 13.09):

Mine spirte helt fint i vinduskarmen i vanlig stuetemperatur. Har aldri gitt mine frøplanter mer varme i spirestadiet, og det har gått fint. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sier du at det ikke blir klar til august eller midten av august hvis jeg begynner å så nå?

Det kan være ja, paprika bruker lang tid på å vokse opp og gi frukt.

Anonymkode: a67a3...e73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...