Gå til innhold

Mannen betaler 41% i skatt, er ikke det mye? Han har en grunnlønn på rett under 700 000kr.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi snakket om dette i kveld, og han har ikke tenkt så mye på det, og må vel ærlig innrømme at dette er ikke det vi kan mest om🙈

Han lå på litt over 800 000kr i fjor med overtid ol. Han skal endre stilling senere i år og vil da stige i lønn, men det skal jo ikke ha noe å si for hva skatten hans ble utregnet?

Hva er normal skatteprosent? Selv har jeg tabell, så jeg aner ikke hva jeg betaler i prosenter🙈

Anonymkode: fa26a...1b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har grunnlønn på 700000 og betaler 10%... Men det er totalt urelevant egentllg. 

Hva mannen din setter som skattesats er det bare dere som bestemmer. Totalsummen man må betale blir det den skal bli uansett.

Masse skatt hver mnd med høy prosentsats = kan fort få mye penger igjen på skatten. 

Lite skatt hver måned (5-10%) = man får en solid baksmell. 

Men totalt blir antall kroner i skatt det samme i begge tilfellene. 

Anonymkode: 051ea...833

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler skattekalkulatoren på skatteetaten.no.

Fylte inn 700.000 lønn og ingenting annet. 192 436 kr i skatt, altså 27,5 %. 

• Liker 2
Skrevet

Skattetrekket kommer jo ikke bare an på lønna. Også formue, gjeld, renteinntekter, renteutgifter, diverse fradrag, antall barn, aksjegevinst osv.

Logg inn og sjekk tallene i skattekortet, er mitt råd. Skatteetaten har det med å overestimere renteøkninger f.eks, som vil slå ut på skattetrekket.

Ellers er det, som nevnt over her, forskjell på hva man blir trekt i skatt  og hva man ender opp med å betale i skatt. Skattetrekket påvirker absolutt ikke skatten. Det blir riktig til slutt  uansett hvor feil skattekortet/skattetrekket er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han blir trekt i noe som han ikke vil fortelle. Gammel gjeld eller barnebidrag fra et barn han ikke vil vedkjenne seg. Altså lønnstrekk. 

Anonymkode: 6f3aa...25a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ser på prosenten på skattekortet som blir trukket ved bierverv, så er det ikke den virkelige skatteprosenten. Prosenten skattetrekk ved bierverv pleier å være betydelig høyere enn skatten som blir trukket fra inntekten fra hovedarbeidsgiver, hvis det er tabelltrekk. Ser det er veldig vanlig at folk tror at den prosenten som kommer for biarbeidsgiver er den reelle skatteprosenten, men det stemmer altså ikke.
Den kan han finne når skattemeldingen kommer. Da (etter å ha fylt ut alle fradrag) ser han hvor høy inntekten var, og hvor mye han skulle betalt i skatt. Det er enkel prosentregning. Tviler meget sterkt på at han faktisk skal betale 41% i skatt. 

Anonymkode: b98a3...799

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trekker mer i 10 mnd og ingenting/mindre i 2 

Sjekk prosenten i juli etter han har fått 0 skatt (feriepenger). Eller etter halv skatt i desember. 

Tipper tallene ser bedre ut da. Feriepenger er jo tvangsparing som man får igjen.

Anonymkode: 2a3bc...d7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi snakket om dette i kveld, og han har ikke tenkt så mye på det, og må vel ærlig innrømme at dette er ikke det vi kan mest om🙈

Han lå på litt over 800 000kr i fjor med overtid ol. Han skal endre stilling senere i år og vil da stige i lønn, men det skal jo ikke ha noe å si for hva skatten hans ble utregnet?

Hva er normal skatteprosent? Selv har jeg tabell, så jeg aner ikke hva jeg betaler i prosenter🙈

Anonymkode: fa26a...1b5

Hvor mye gjeld har han?

Er mye som spiller inn på skatteprosent.

Uansett blir skatteberegningen riktig tilslutt. Enten med penger igjen eller skattesmell så er ikke så nøye 

Anonymkode: d0962...84b

Skrevet

Ja, dere har kanskje lite gjeld? Jeg har litt høyere lønn og trekker i underkant av 40 %.

AnonymBruker
Skrevet
Dried Mangoliano skrev (7 timer siden):

Anbefaler skattekalkulatoren på skatteetaten.no.

Fylte inn 700.000 lønn og ingenting annet. 192 436 kr i skatt, altså 27,5 %. 

Skattekalkulator ja, din utregning er i prinsippet riktig, men husk at det omfordeles over årets mnd slik at man betaler halv skatt i desember og ikke noe på feriepengene. Da blir trekkprosrnten en god del høyere enn 27,5 %.

Anonymkode: 5ce0d...50d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis har han tabelltrekk og 41% på overtid og biarbeidsgiver. 

Hvis dere tar skatten han er trukket i februar og deler på bruttolønnen, og så ganger dette med 100, så ser dere hvor mange prosent han faktisk er trukket.  

Jeg har gjort om mitt skattekort til kun prosent, og har lagt inn en lønn på 850 000. Da skal jeg skatte 35 % i 10,5 mnd. 

Anonymkode: d2b35...cd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...