AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #1 Skrevet 2. mars 2024 Hei☺️ Jeg skal få satt inn hormonspiral (mirena). Fått beskjed om at den må settes inn innen de første 7 dagene fra første menstruasjonsdag. Er det noen som har forklaring på dette? Hvorfor kan jeg f.eks ikke få satt den inn etter 2 uker? Og kan spirael settes inn under menstruasjon? Har forstått at det ikke er anbefalt med samleie, tampong osv de første 7 dagene etter en spiral er lagt inn grunnet infeksjonsrisiko og at spiralen ikke «fungerer» før etter 7 dager. Derfor jeg ikke helt forstår hvorfor den må settes inn innen 7 dager fra første menstruasjonsdag😅 Beklager om det er dumt spørsmål men har ikke fått noe info om dette og finner heller ikke så mye på nettet 😅 Anonymkode: 6bd57...74c
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #2 Skrevet 2. mars 2024 Jeg har fått satt inn spiral flere ganger og da har jeg aldri hørt om det. Legen/gynekologen har bare satt opp en time og så har den blitt satt inn. Samme hvor i syklusen jeg har vært. At man ikke skal ha samleie eller sette inn tampong har også litt med at man lettere kan få infeksjonen rett etter at spiralen er satt inn 😊 Anonymkode: 85ca0...d6a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #3 Skrevet 2. mars 2024 Takk for svar!☺️ Jeg får forsøke å ringe dem på mandag å høre😅 Må bare spøre: Er det veldig smertefult å sette inn spiral? Og er det vanlig å ha mye blødning etter innsetting? Anonymkode: 6bd57...74c
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #4 Skrevet 2. mars 2024 Kvinner med regelmessige menstruasjoner er sikker fra første dag, dersom spiralen settes inn i løpet av de syv første dagene etter påbegynt menstruasjon. Dersom spiralen settes inn utenom dette, skal hun bruke kondom eller avstå fra samleie de første syv dagene. https://emetodebok.no/kapittel/prevensjonsmidler/gestagenpreparater/hormonspiral/ Anonymkode: da7a1...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #5 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar!☺️ Jeg får forsøke å ringe dem på mandag å høre😅 Må bare spøre: Er det veldig smertefult å sette inn spiral? Og er det vanlig å ha mye blødning etter innsetting? Anonymkode: 6bd57...74c Det er nok forskjellige fra person til person. Jeg syns ikke det var smertefullt å sette den inn, men fikk kraftige mensensmerter etterpå. Lå resten av dagen med varmeflasker og smertestillende. Fikk litt mensensmerter som kom og gikk de første ukene. Hadde også uregelmessige blødninger i starten. Nå er jeg smertefri og blødingsfri. Anonymkode: da7a1...ebe
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #6 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar!☺️ Jeg får forsøke å ringe dem på mandag å høre😅 Må bare spøre: Er det veldig smertefult å sette inn spiral? Og er det vanlig å ha mye blødning etter innsetting? Anonymkode: 6bd57...74c Det varierer tror jeg. Jeg synes det er ganske ubehagelig. Sist jeg satte den inn ble jeg kvalm og svimmel etter innsetting. Legen ba meg om å ta smertestillende før, så det hjalp nok litt, men det er ikke noe særlig. Jeg blødde bare litt de første dagene og hadde litt smerter/ubehag de første dagene. Anonymkode: 85ca0...d6a
Yodas Skrevet 2. mars 2024 #7 Skrevet 2. mars 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar!☺️ Jeg får forsøke å ringe dem på mandag å høre😅 Må bare spøre: Er det veldig smertefult å sette inn spiral? Og er det vanlig å ha mye blødning etter innsetting? Anonymkode: 6bd57...74c Jeg kjente ingenting. Litt småblødninger i etterkant.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #8 Skrevet 2. mars 2024 Jeg har satt inn 5 ganger. Ingen i løpet av de 7 dagene. Men har fått vite av en gynekolog, at det kan være mindre smertefullt å sette inn/ta ut. Ta gjerne paracet + ibux (om du tåler ibux) et par timer før innsett. Anonymkode: 26279...b6b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #9 Skrevet 2. mars 2024 Hadde blødninger veldig av og på de første 4 mnd, men knapt hatt småblødninger etter det. Synes innsett var ubehagelig, men ikke mer enn det. Hørt en teori av ei venninne (som hun hadde hørt av legen sin) at dersom spiral settes inn rett etter mensen så minimerer man varigheten på blødninger. Anonymkode: 6a0bf...46b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #10 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nok forskjellige fra person til person. Jeg syns ikke det var smertefullt å sette den inn, men fikk kraftige mensensmerter etterpå. Lå resten av dagen med varmeflasker og smertestillende. Fikk litt mensensmerter som kom og gikk de første ukene. Hadde også uregelmessige blødninger i starten. Nå er jeg smertefri og blødingsfri. Anonymkode: da7a1...ebe Samme erfaring. Ikke vondt å sette inn, men kraftig smerte dagen etterpå. Faktisk så vondt at jeg ringte legevakten, trodde noe var alvorlig galt. Men det gikk over av seg selv. Anonymkode: 6329a...91d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #11 Skrevet 2. mars 2024 Du kan sette den inn når du vil, det handler bare om når den er sikker som prevensjon. Jeg synes ikke det er vondt å sette inn, har gjort det flere ganger både med og uten paracet på forhånd. Denne gangen tok jeg 1 g paracet en times tid før. Det vondeste med innsett er selve gynekologspekelgreia synes jeg, selve spiralen er helt OK å sette inn. Jeg synes det er litt vondt den dagen og dagen etterpå, blir fort en dag på sofaen med varmeflaske og litt serie på meg da. Setter spiraltime til fredag, egner meg ikke på jobb dagen etterpå. Blør også litt i noen dager, og føler meg øm i magen, mensensmerter-ish. Etter et par uker er det litt spotting her og der, av erfaring antar jeg at det vil være slik til og fra noen måneder før det blir 5 år uten mensen (foruten 2 dager i året med bittelitt spot.) Ikke gru deg, men ta gjerne 1 g paracet og en ibux en times tid før timen, og legg opp til en rolig dag etterpå. Anonymkode: 36094...bb1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #12 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei☺️ Jeg skal få satt inn hormonspiral (mirena). Fått beskjed om at den må settes inn innen de første 7 dagene fra første menstruasjonsdag. Er det noen som har forklaring på dette? Hvorfor kan jeg f.eks ikke få satt den inn etter 2 uker? Og kan spirael settes inn under menstruasjon? Har forstått at det ikke er anbefalt med samleie, tampong osv de første 7 dagene etter en spiral er lagt inn grunnet infeksjonsrisiko og at spiralen ikke «fungerer» før etter 7 dager. Derfor jeg ikke helt forstår hvorfor den må settes inn innen 7 dager fra første menstruasjonsdag😅 Beklager om det er dumt spørsmål men har ikke fått noe info om dette og finner heller ikke så mye på nettet 😅 Anonymkode: 6bd57...74c Jeg har satt inn Mirena to ganger. Aldri vært snakk om tidspunkt ifht syklus/mens, den andre ganga måtte jeg attpåtil vente over et halvt år for å få time (jeg ville ikke hos fastlegen pga smerter ved innsettelse, så ble henvist til erfaren gyn), så da fikk jeg den timen jeg fikk, uavhengig av syklus. Jeg mener heller ikke at jeg fikk noen beskjed rundt samleie, men det var det siste jeg ville ha på ei stund. For jeg syntes innsett og uttak var helt jævlig, jeg vil heller føde trillinger enn å gjøre det igjen. Jeg håpet det skulle være lettere andre gang jeg satt inn, men det var det ikke, og det var attpåtil smertefullt både ved uttak og innsettelse. Jeg gråt og skalv i den der stolen. Jeg hadde problemer med å ha noe som helst inn der i flere uker. Det var så stramt og anspent at det ikke var sjans. Det løste seg heldigvis etter ei stund, det var sakte bedring. Jeg vet mange ikke synes det er vondt, noen sier de ikke merker noe engang. Jeg kjenner ingen andre som har opplevd smerter i forbindelse med spiral, men muligens ubehag. Som når man tar celleprøve, det kan være ubehagelig (det tør jeg ikke lenger pga hendelsen med spiralen, og får såpass med beroligende at jeg sover). Jeg tror at for de fleste så går det helt fint å sette inn spiral, og også å ta den ut igjen. Beklager om jeg skremte deg ved å fortelle om min situasjon. Lykke til. Anonymkode: dede0...504
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #13 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har satt inn Mirena to ganger. Aldri vært snakk om tidspunkt ifht syklus/mens, den andre ganga måtte jeg attpåtil vente over et halvt år for å få time (jeg ville ikke hos fastlegen pga smerter ved innsettelse, så ble henvist til erfaren gyn), så da fikk jeg den timen jeg fikk, uavhengig av syklus. Jeg mener heller ikke at jeg fikk noen beskjed rundt samleie, men det var det siste jeg ville ha på ei stund. For jeg syntes innsett og uttak var helt jævlig, jeg vil heller føde trillinger enn å gjøre det igjen. Jeg håpet det skulle være lettere andre gang jeg satt inn, men det var det ikke, og det var attpåtil smertefullt både ved uttak og innsettelse. Jeg gråt og skalv i den der stolen. Jeg hadde problemer med å ha noe som helst inn der i flere uker. Det var så stramt og anspent at det ikke var sjans. Det løste seg heldigvis etter ei stund, det var sakte bedring. Jeg vet mange ikke synes det er vondt, noen sier de ikke merker noe engang. Jeg kjenner ingen andre som har opplevd smerter i forbindelse med spiral, men muligens ubehag. Som når man tar celleprøve, det kan være ubehagelig (det tør jeg ikke lenger pga hendelsen med spiralen, og får såpass med beroligende at jeg sover). Jeg tror at for de fleste så går det helt fint å sette inn spiral, og også å ta den ut igjen. Beklager om jeg skremte deg ved å fortelle om min situasjon. Lykke til. Anonymkode: dede0...504 Du bør sjekke om dere hard jordmor som kan sette inn i din kommune. Min har satt inn mange flere enn hva gynekolog på sykehuset hadde satt inn. Hun er dreven. Ventetid fra jeg bestilte time var 5 dager. Til ts. Ja litt vondt å sette inn. Jeg har bakovervendt livmor. Men det går fort så var uproblematisk. Ingen blødninger eller smerter etter innsett overhode. Anonymkode: 8597d...90c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå