Gå til innhold

Hvor lønner det seg å selge gull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har 2 gullkjeder som er arvet og som aldri brukes. Det ene er Bismark og det andre X-med stav. Veldig pene begge to.

Sjekket pris på Gullbrev og havnet på ca 5600.- for kjedet X-med stav. Når jeg sjekker gullpris andre steder så koster mengden gull med  ca11500.- Greit nok, Gullbrev kommer jeg ikke til å bruke.

Da jeg arvet det X-med stav så ville jeg rense det hos gullsmed og gullsmeder sa det har en verdi på rundt 30.000.-. Dette var for mange år siden, så mulig mer verdt idag.

Hvordan får jeg solgt de kjedene for mest mulig penger? 

Anonymkode: 6127f...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke selg de til gulladam, gullglis osv. du vil få så mye mindre enn om du solgte de selv. Du kan også oppleve å bli lurt. Styr unna.

Anonymkode: 07e99...49b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gullhøna skulle det stå. 

Anonymkode: 07e99...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er smykker av god kvalitet. lagd av kjente håndtevrekere kan det være verdt mange ganger sin vekt i gull. 

Anonymkode: fffe4...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om det er smykker av god kvalitet. lagd av kjente håndtevrekere kan det være verdt mange ganger sin vekt i gull. 

Anonymkode: fffe4...a34

Har ikke papirer på kjedene, men er uten tvil svært populære «mønstre» som ble solgt i mange år. X-med stav produseres ikke lenger. Om Bismark produseres nå idag vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har 2 gullkjeder som er arvet og som aldri brukes. Det ene er Bismark og det andre X-med stav. Veldig pene begge to.

Sjekket pris på Gullbrev og havnet på ca 5600.- for kjedet X-med stav. Når jeg sjekker gullpris andre steder så koster mengden gull med  ca11500.- Greit nok, Gullbrev kommer jeg ikke til å bruke.

Da jeg arvet det X-med stav så ville jeg rense det hos gullsmed og gullsmeder sa det har en verdi på rundt 30.000.-. Dette var for mange år siden, så mulig mer verdt idag.

Hvordan får jeg solgt de kjedene for mest mulig penger? 

jeg forstår ikke hva de mener når de sier at det er "verd" 30 000. Jeg antar at det de mener er hva et tilsvarende smykke ville kostet nytt i butikk i dag. Men det er jo ikke det som er den relevante verdien for deg. Et brukt smykke er enten verd gullverdien, eller,  i noen tilfeller er det verd mer som smykke enn gullverdien isolert sett skulle tilsi, i kraft av hva markedet er villig til å gi for det designet. Og hva markedet er villig til å gi varierer jo voldsomt med trender, design, designer, og antall like objekter som er tilgjengelig.

Bismarck er et design som har vært enormt mye brukt. Hvis du ser på finn.no og bruktbutikker for smykker, så ser du at markedet flommer over med bismarcksmykker.

X med stav er en del vanskeligere å få tak i. Det vet jeg fordi jeg lenge har vært på jakt etter ett i en bestemt lengde, så jeg kan si at mitt bestemte inntrykk er at det er ingen som gir 30 000 for et kjede med X med stav. Men det er vanskelig å sammenligne priser, for de varierer veldig i lengde og vekt. Anbefaler deg å sjekke litt på finn.no og brukt/antikkbutikker som er spesialisert på eldre smykker.

Anonymkode: 3d23d...ba7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...