Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpte hus av slektning. Visste at huset hadde en del feil og mangler. Men nå viser det seg at det ikke foreligger noen ferdigstillelesesattest. Ei heller ser det ut som det er ferdig søkt om bygging, kun en rammetillatelse.  Kan ikke gå på selger, selger er en eldre dame som ikke har visst. Alt er gjort av hennes sønn, som er et kaos av en annen verden (noe jeg var klar over).  Saken er at jeg ikke har økonomi til å gjøre ferdig det som trengs for å få en ferdigstillelse av huset. Vurderer å ta kontakt med husbanken/kommunen da det er her jeg har lån og høre om å øke lånet. Selv om jeg allerede har lånt det jeg kan låne. Er redd for at jeg og barna skal få forbud mot å bo her. Enten ved at noen finner ut, eller ved at jeg snakker med kommunen. Er også en del ting som er direkte farlig, bla deler av del elektriske, manglende rekkverk, manglende lufting, manglende brannvegg der det skulle vært, samt lekkasjer i vegg på bad, på tak, utette ytterdører ect.  Har i samråd med bekjente håndtverkere funnet. Ut at det skal være mulig å utbedre og ferdigstille for 500 000,-.   Men er veldig redd for hvordan jeg skal gå videre, redd for avslag og redd for å havne i en situasjon der jeg mister kontrollen over bosituasjon.   Ønsker konstruktive råd for hvordan jeg bør gå frem😔

Anonymkode: a7e7a...c05

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er papirene ferdigstilt med skjøte på deg? Evt om du vil gå fra avtalen om kjøp.

Anonymkode: ba59b...c8a

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Kjøpte for over to år siden. Har ikke visst dette før nå. Ønsker veldig gjerne å bo her. Rett ved skole og venner. Veldig praktisk for meg som er alene. Finner ikke noe annet som jeg evnt ville hatt råd til i nærområdet.  Har fått en veldig god pris pga familiær relasjon. Trodde liksom jeg kunne ta det som måtte gjøres litt på sikt. Men etter at jeg ble klar over det at det ikke var ferdig stilt, fikk jeg folk som kan det til å se på huset for å finne ut hva som må gjøres. Derfor har jeg plutselig blitt klar over at ting da var litt verre enn først antatt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i ALLE dager ønsker du å ha barna i et hus hvor det er direkte farlig å bo? 

Anonymkode: c8a85...a18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Ønsker ikke at barna mine skal bo en utrygg plass. Derfor jeg prøver å finne ut hva jeg skal gjøre.  Men mange grunner til at jeg ønsker å fortsette å bo her, men det er strengt talt uten betydning for det jeg ba om råd om her på KG. Har ingen kjøps forsikring. Har ingen anledning til å heve kjøpet, ei heller noen kjøpsforsikring. Og hadde ikke følt jeg kunne gjort det uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er huset? Ferdigattest ble det krav om i 1998, eldre boliger trenger ikke dette.

Anonymkode: 75733...d26

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts huset er fra 2010

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts huset er fra 2010

Om det ikke foreligger ferdigattest på en så ny bolig er det noe galt. Ta kontakt med advokat om å få kjøpet hevet.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Bare snakk med kommunen det er masse rart som skjer under godkjenninger vs kommune, muligens bare en formalitet. mye kan ordnes.

Hos meg hadde de glemt ferdig attest på el anlegg etter type 15 år kjapp snakk med firma og kommune så ordnet det seg

Endret av NakenPanda
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke gitt byggetillatelse engang…

Du er nødt til å starte med å prøve å rydde opp kommunen.

Ingen vits i å investere enda mer penger i huset, uten at du vet om nødvendige tillatelser er på plass.

Anonymkode: 956c8...5e8

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo gå på selger, det er hennes ansvar. 

Anonymkode: faf69...4e2

Skrevet

Har du ingen i nær familie/vennekrets som kan hjelpe til med å utrede feil og mangler eller gi deg privat lån med minimal rente og lang tilbakebetalingsfrist? Om ikke så kan en jo søke hjelp via div oppussingsprogram. Snakke med kommunen, banken... så dere sammen finner en løsning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må få hevet kjøpet. Når det kun er gitt rammetillatelse og ikke igangsettingstillatelse for 14 år siden så har rammetillatelsen falt bort. Huset er dermed ikke lovlig og du må søke om alt på nytt og i tillegg oppgradere til TEK17. Hev kjøpet!!!!

Anonymkode: c93d4...aa8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem har bygget huset?

Du risikerer å måtte flytte ut i påvebte av ferdigstillelse av huset, men du risiketer også at det ikke blir godkjent.

Hovedregelen er at bygninger som er oppført ulovlig skal rives.

Anonymkode: 3acf8...79a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må få hevet kjøpet. Når det kun er gitt rammetillatelse og ikke igangsettingstillatelse for 14 år siden så har rammetillatelsen falt bort. Huset er dermed ikke lovlig og du må søke om alt på nytt og i tillegg oppgradere til TEK17. Hev kjøpet!!!!

Anonymkode: c93d4...aa8

Tror du virkelig det er noen mulighet for å heve kjøpet når det er over 2 år siden hun kjøpte det?

Anonymkode: 329ac...d30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du virkelig det er noen mulighet for å heve kjøpet når det er over 2 år siden hun kjøpte det?

Anonymkode: 329ac...d30

5år er fristen, må starte prosessen i god tid før det. 
https://advokatmatch.no/heve-boligkjop

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig, reklamasjonsfristen etter avhendingsloven er 5 år. Derimot kan man tape reklamasjonsretten hvis man er for passiv og venter for lenge med å klage etter at man oppdager en mangel, så nå som TS vet om problemet må hun starte prosessen nokså raskt for ikke å tape retten sin. 

For meg høres det ut som om å bli boende kan medføre økonomisk ruin, så jeg tror også et krav om heving er beste vei å gå her. Her er det store verdier involvert og det lønner seg å kontakte advokat. Kanskje TS har boligkjøperforsikring? Ellers har husforsikring ofte en rettshjelpdekning inkludert. 

Anonymkode: 531b7...707

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...