Gå til innhold

Hvilken hunderase passer godt sammen med hest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å skaffe enda en hund, og hadde vært fint om det var en som var rolig rundt hest. Jeg vet at de fleste kan bli greie rundt dem med trening, men har lyst å høre om andres anbefalinger og erfaringer. Vi bor på et småbruk og tar i mot pensjonist hester/ponnier som får ha en rolig tilværelse her så lenge som de har igjen. Har en stor puddel fra før, han er grei, men litt klønete og gira rundt dem ettersom han ikke vokste opp med hest. Vi har hatt berner sennen og labrador litt i tankene.

Anonymkode: 2f0fa...28c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenkte å skaffe enda en hund, og hadde vært fint om det var en som var rolig rundt hest. Jeg vet at de fleste kan bli greie rundt dem med trening, men har lyst å høre om andres anbefalinger og erfaringer. Vi bor på et småbruk og tar i mot pensjonist hester/ponnier som får ha en rolig tilværelse her så lenge som de har igjen. Har en stor puddel fra før, han er grei, men litt klønete og gira rundt dem ettersom han ikke vokste opp med hest. Vi har hatt berner sennen og labrador litt i tankene.

Rasene du nevner.  Dalmatiner,  dansk svensk gårdshund,  boxer, andre retrieverraser. 

Nå ramser jeg opp kun etter det ene kriteriet du hadde.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Linazer skrev (3 minutter siden):

Rasene du nevner.  Dalmatiner,  dansk svensk gårdshund,  boxer, andre retrieverraser. 

Nå ramser jeg opp kun etter det ene kriteriet du hadde.  

Har ikke så mange kriterier, eneste er vel at jeg ikke er så fan av gjeterhunder. Hunden kommer til å få nok mosjon, så mosjon behov er ikke noe problem, pels stell er ikke noe problem (vi har jo puddel 😅), har ikke barn så det er ikke en faktor. Hadde vært greit med en hund som var lett å trene, så derfor tror jeg ikke det blir dalmatiner, de er ganske selvstendige og gjør litt det de vil. Ser helst etter en med litt størrelse, men har lest en del på dsg også ettersom de virker som veldig allsidige hunder.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en finsk lapphund, og har hatt null problem i forhold til hest. Har hatt alle aldre på hestene og hunden har vært like fin uansett på oppførsel. Han går løst ( med tilsyn) og henger gjerne rundt dem inne på beite, ligger i rundballen koser seg, mens hestene spiser rundt han. Hang etter på travtrening og rideturer  med null problem når han var yngre

Han har ikke gjeter instinkt, men kan bjeffe litt på avstand

Anonymkode: c8ac5...02e

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på. Skal du ha hunden med på ridetur? I såfall bør du velge en hund som kan holde følge og som ikke er tilbøyelig til å stikke av. Jeg ville nok styrt unna Berner Senner og andre tunge hunder om du vil ha en hund for rideturer. Retrievere er ofte fine, men viktig å styre unna jaktlinjer hvis du vil den skal gå løs.  Jeg vet mange hestefolk som har typiske gjeterhunder, men de kan ofte være veldig på å gjete hestene... Dype instinkter som gjeting er vanskelig å trene vekk.

Egentlig tror jeg puddel kan være greia? Hvor rolig den blir rundt hestene handler jo først og fremst om oppdragelse og tidlig tilvenning så samt man har valgt valper med stødige foreldre. Vannhunder som Lagotto, spansk vannhund, portugisisk etc kan kanskje også være en mulighet siden du allerede har puddel og pelsstell ikke er et problem? 

Anonymkode: fa684...189

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommer litt an på. Skal du ha hunden med på ridetur? I såfall bør du velge en hund som kan holde følge og som ikke er tilbøyelig til å stikke av. Jeg ville nok styrt unna Berner Senner og andre tunge hunder om du vil ha en hund for rideturer. Retrievere er ofte fine, men viktig å styre unna jaktlinjer hvis du vil den skal gå løs.  Jeg vet mange hestefolk som har typiske gjeterhunder, men de kan ofte være veldig på å gjete hestene... Dype instinkter som gjeting er vanskelig å trene vekk.

Egentlig tror jeg puddel kan være greia? Hvor rolig den blir rundt hestene handler jo først og fremst om oppdragelse og tidlig tilvenning så samt man har valgt valper med stødige foreldre. Vannhunder som Lagotto, spansk vannhund, portugisisk etc kan kanskje også være en mulighet siden du allerede har puddel og pelsstell ikke er et problem? 

Anonymkode: fa684...189

Tenkte i grunn ikke å ha med på rideturer, da de hestene vi eier er ganske gamle og fort får belastningsskader. De blir hovedsakelig longert eller tømmekjørt, så da blir det jo i mitt gå tempo. Har hatt border collie tidligere, og derfor vil jeg ikke ha gjeterhund. Det instinktet er vanskelig å holde i sjakk, og det blir fort stress ja. Jakthund er ikke aktuelt heller for så vidt, vokste opp med elghund som stakk av om hun fikk sjansen. Hunden kommer til å gå fritt på eiendommen med tilsyn.

Kunne hatt puddel igjen, men det eneste er at jeg ikke er så fan av å barbere annenhver måned. Når de er i stallen så er det jo mest praktisk å holde dem korte. Børsting og vedlikehold av pels/underpels derimot syns jeg er null problem. 

Skrevet

Har du sett på toller da, nova scotia duck tolling retriever? Litt lettere enn labradoren, som forøvrig er et godt og trygt valg :)

Skrevet

Jack russel terrier, parson terrier, dachs.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to stykker som har golden og hest😊 Det funker fint for de iallfall!

Anonymkode: dedf1...31b

AnonymBruker
Skrevet

Har sett mange som har stor suksess med rottweiler på småbruk og på stall. To av stallene jeg har hatt hest på har hatt rottweiler som stallhund.

Anonymkode: a18b7...a80

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk fres i Berner sennen, og de er opprinnelig gårdshunder. Vil nok gå bra med hest, og å være med på rideturer. Jeg har en liten Berner på 50 kg og har løper med på rideturer, ikke noe problem:)

Anonymkode: 7444b...7ab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...