AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #1 Skrevet 2. mars 2024 Vi har hatt besøk av tantebarn idag. Barna hadde en samtale om overnatting og hvor de har overnattet. Plutselig sier tantebarnet vårt at hun er mest trygg hos mormor. Dette er min svigermor, og hun har sagt hun ikke ønsker ha barn på besøk alene. Hverken på dagen eller natt. Barna våre er ikke krevende, helt vanlige. Jeg tar det opp med svigermor, hun nekter. Tantebarnet vårt fortsetter å fortelle om overnattingen, hvor hun sov osv. Hva gjør jeg? Hva skal jeg tro? Anonymkode: b4506...17e 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 2. mars 2024 Dette kan din mann snakke med sin mor om, og sin bror/søster. Anonymkode: 9fbbd...cb5 44 3 11
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #3 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi har hatt besøk av tantebarn idag. Barna hadde en samtale om overnatting og hvor de har overnattet. Plutselig sier tantebarnet vårt at hun er mest trygg hos mormor. Dette er min svigermor, og hun har sagt hun ikke ønsker ha barn på besøk alene. Hverken på dagen eller natt. Barna våre er ikke krevende, helt vanlige. Jeg tar det opp med svigermor, hun nekter. Tantebarnet vårt fortsetter å fortelle om overnattingen, hvor hun sov osv. Hva gjør jeg? Hva skal jeg tro? Anonymkode: b4506...17e Akkuratt dette har vi og opplevd. Svigermor informerte tydelig da vi fikk barn at de er ferdig med små barn, og ikke skal ha noen på overnatting under noen omstendigheter. Vi har aldri mast /spurt om det etter den klare talen. Så fikk svigerinnen min barn, og saken har tydeligvis tatt en ny vending. De er på overnatting der titt og ofte, samt hyppig på besøk på kveld/helg. Så vi tenkte det gjerne kom til å endre seg ovenfor våre barn også, men neida. Reelt sett ikke ett problem, kun trist for våre barn. Men det gikk ubemerket henn når våre og svigerinnens barn var relativt små. Men så ble alle litt større og de begynte å fortelle seg i mellom. Temaet ble tatt opp, uten nytte. Løsning ble desverre den at vi har måtte holde avstand fra søskenbarna. For det ble så sårt og vondt for våre barn, og vanskelig å forstå. Hvordan forklare til de at farmor og farfar kun har sagt ja til å være med de andre ? Trist, men eneste løsning vi såg tilslutt. Anonymkode: 866c7...098 6 42
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #4 Skrevet 2. mars 2024 En klassisk mormor vs farmor-situasjon. Jeg ser det hos mamma også. Ikke så mye da mine var små, for da var det kun de to (er et stykke i alder til mine søsken). Men nå som alle mine søsken har fått barn som er i omtrent samme alder er det min søsters barn som det er mest stas med. Nytter ikke å si noe, for hun er helt blind for det selv. Anonymkode: d0e5e...2aa 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #5 Skrevet 2. mars 2024 Sånn var farmor også. Hun brydde seg kun om kusinene mine. Hun skrøt av hvor flinke og veloppdratte de var og til og med at de var så fint kledd, og sa at sånn burde jeg og broren min også bli. Pappa snakket med henne men det hjalp ikke. Kusinene mine var alltid pent kledd og fikk omtrent ikke leke ute for da kunne klærne bli skitne. De lekte ikke med lekene sine heller for det skulle stå til pynt. Broren min og jeg gikk stort sett i joggedress og lekte og løp ute, lekte med lekene våre osv… Og det er jo sånn barn bør ha det. Men farmor foretrakk de veloppdragne kusinene mine som ble behandlet som porselensdukker. Det er synd at bestemor til barna dine gjør forskjell på barnebarna. Det burde ikke være sånn. Anonymkode: dffa2...ac0 2 12
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #6 Skrevet 2. mars 2024 Jeg tok det opp med svigermor nå ikveld, hun avkrefter at det er noen som overnatter. Så spør jeg min svigerinne som svarer at jo, barnet overnattet forje helg. Jeg kontakter svigermor igjen som sier at hun synes jeg styrte så for 11 år siden da vi fikk vært første barn. Jeg hadde vært så streng med mat og vært så redd for lading av telefon på natta, at hun ikke orket mer. Det var så vondt enda. Derfor ønsker hun ikke ha våre barn der. Hun tok også opp at jeg hadde engasjert reserve besteforeldre pga hennes fravær av tilstedeværelse og at det hadde ødelagt helt gleden av å være bestemor. Dette går utover barna, og ikke oss. Man må anerkjenne at folk kan forandre seg. Jeg ville aldri påpekt ting rundt mat nå. Svigermor kommer med godteri hver gang vi sees! Jeg kommenterer det ikke. Anonymkode: b4506...17e 1 8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #7 Skrevet 2. mars 2024 Kanskje ungene dine er uoppdragne. Anonymkode: e196b...540 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #8 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje ungene dine er uoppdragne. Anonymkode: e196b...540 Det forstår jeg er enkelt å tro, men de er ikke det, det handler ikke om det. Anonymkode: b4506...17e 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #9 Skrevet 2. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Sånn var farmor også. Hun brydde seg kun om kusinene mine. Hun skrøt av hvor flinke og veloppdratte de var og til og med at de var så fint kledd, og sa at sånn burde jeg og broren min også bli. Pappa snakket med henne men det hjalp ikke. Kusinene mine var alltid pent kledd og fikk omtrent ikke leke ute for da kunne klærne bli skitne. De lekte ikke med lekene sine heller for det skulle stå til pynt. Broren min og jeg gikk stort sett i joggedress og lekte og løp ute, lekte med lekene våre osv… Og det er jo sånn barn bør ha det. Men farmor foretrakk de veloppdragne kusinene mine som ble behandlet som porselensdukker. Det er synd at bestemor til barna dine gjør forskjell på barnebarna. Det burde ikke være sånn. Anonymkode: dffa2...ac0 Hvordan gikk det med kusinene dine som voksne? Anonymkode: 872c2...775 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #10 Skrevet 2. mars 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tok det opp med svigermor nå ikveld, hun avkrefter at det er noen som overnatter. Så spør jeg min svigerinne som svarer at jo, barnet overnattet forje helg. Jeg kontakter svigermor igjen som sier at hun synes jeg styrte så for 11 år siden da vi fikk vært første barn. Jeg hadde vært så streng med mat og vært så redd for lading av telefon på natta, at hun ikke orket mer. Det var så vondt enda. Derfor ønsker hun ikke ha våre barn der. Hun tok også opp at jeg hadde engasjert reserve besteforeldre pga hennes fravær av tilstedeværelse og at det hadde ødelagt helt gleden av å være bestemor. Dette går utover barna, og ikke oss. Man må anerkjenne at folk kan forandre seg. Jeg ville aldri påpekt ting rundt mat nå. Svigermor kommer med godteri hver gang vi sees! Jeg kommenterer det ikke. Anonymkode: b4506...17e Så utrolig leit! Kom dere frem til noen løsning da? Anonymkode: 872c2...775 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #11 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tok det opp med svigermor nå ikveld, hun avkrefter at det er noen som overnatter. Så spør jeg min svigerinne som svarer at jo, barnet overnattet forje helg. Jeg kontakter svigermor igjen som sier at hun synes jeg styrte så for 11 år siden da vi fikk vært første barn. Jeg hadde vært så streng med mat og vært så redd for lading av telefon på natta, at hun ikke orket mer. Det var så vondt enda. Derfor ønsker hun ikke ha våre barn der. Hun tok også opp at jeg hadde engasjert reserve besteforeldre pga hennes fravær av tilstedeværelse og at det hadde ødelagt helt gleden av å være bestemor. Dette går utover barna, og ikke oss. Man må anerkjenne at folk kan forandre seg. Jeg ville aldri påpekt ting rundt mat nå. Svigermor kommer med godteri hver gang vi sees! Jeg kommenterer det ikke. Anonymkode: b4506...17e Da skulle du jo snakket med henne for mange år siden og sagt at disse grensene ikke gjaldt lenger. Anonymkode: 333c0...343 17
mingus Skrevet 2. mars 2024 #12 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkuratt dette har vi og opplevd. Svigermor informerte tydelig da vi fikk barn at de er ferdig med små barn, og ikke skal ha noen på overnatting under noen omstendigheter. Vi har aldri mast /spurt om det etter den klare talen. Så fikk svigerinnen min barn, og saken har tydeligvis tatt en ny vending. De er på overnatting der titt og ofte, samt hyppig på besøk på kveld/helg. Så vi tenkte det gjerne kom til å endre seg ovenfor våre barn også, men neida. Reelt sett ikke ett problem, kun trist for våre barn. Men det gikk ubemerket henn når våre og svigerinnens barn var relativt små. Men så ble alle litt større og de begynte å fortelle seg i mellom. Temaet ble tatt opp, uten nytte. Løsning ble desverre den at vi har måtte holde avstand fra søskenbarna. For det ble så sårt og vondt for våre barn, og vanskelig å forstå. Hvordan forklare til de at farmor og farfar kun har sagt ja til å være med de andre ? Trist, men eneste løsning vi såg tilslutt. Anonymkode: 866c7...098 Ferdig med små barn?? 😆 jeg tenker som så at jeg har valgt å få barn, de er små nå, men hvis de får barn så følger jo de med hele familiepakka og livet og sånt?! Blir ikke ferdig, det er ikke noe som heter det. 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #13 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da skulle du jo snakket med henne for mange år siden og sagt at disse grensene ikke gjaldt lenger. Anonymkode: 333c0...343 Det har jeg gjort mange ganger.... Hun er redd de skal lengte, hun bruker dette som unnskyldning. Hun har såret meg ekstremt med masse ting, som jeg har lagt bak meg, men hun kan ikke legge dette bak seg? Hun kommer med godteri hver gang vi sees, uansett hvilken ukedag, jeg sier ingenting.... Jeg tror nok jeg er ganske enkel å ha med å gjøre som svigerdatter. Anonymkode: b4506...17e 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #14 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje ungene dine er uoppdragne. Anonymkode: e196b...540 Det tenker jeg er ekstremt urelevant. Om barna så har atferdsvansker, utviklingsforstyrrelser eller ikke har kommet helt i havn med skikk og bruk enda .. så er farmor/farfar personer som etter planen skal være ubetinget glad i sine barnebarn. Med mindre atferdsvanskene er så store at vi snakker om raserte hus og mentalt utslitte besteforeldre etter noen timers besøk, så hadde jeg virkelig håpet at besteforeldrene til mine barn har ett genuint ønske om å tilbringe tid med sine barnebarn - også de som eventuelt skulle trenge litt ekstra støtte/veiledning for å få hverdagen til å gå rundt. Anonymkode: 866c7...098 8 4 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #15 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg tok det opp med svigermor nå ikveld, hun avkrefter at det er noen som overnatter. Så spør jeg min svigerinne som svarer at jo, barnet overnattet forje helg. Jeg kontakter svigermor igjen som sier at hun synes jeg styrte så for 11 år siden da vi fikk vært første barn. Jeg hadde vært så streng med mat og vært så redd for lading av telefon på natta, at hun ikke orket mer. Det var så vondt enda. Derfor ønsker hun ikke ha våre barn der. Hun tok også opp at jeg hadde engasjert reserve besteforeldre pga hennes fravær av tilstedeværelse og at det hadde ødelagt helt gleden av å være bestemor. Dette går utover barna, og ikke oss. Man må anerkjenne at folk kan forandre seg. Jeg ville aldri påpekt ting rundt mat nå. Svigermor kommer med godteri hver gang vi sees! Jeg kommenterer det ikke. Anonymkode: b4506...17e Dette var en lettvint løsning av din svigermor! Men, dersom du ønsker at barna dine skal få et bedre forhold til farmoren sin så tenker jeg du må «anerkjenne» at du var litt rigid tidligere, men at du er villig til å la henne bestemme, og at du er villig til å gi henne tillit når barna er på overnatting hos henne. Anonymkode: 535d6...59b 10 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #16 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg kontakter svigermor igjen som sier at hun synes jeg styrte så for 11 år siden da vi fikk vært første barn. Jeg hadde vært så streng med mat og vært så redd for lading av telefon på natta, at hun ikke orket mer. Anonymkode: b4506...17e Helt fair å ikke gidde å ha besøk av barn med styrete foreldre Anonymkode: c0c52...eeb 25
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #17 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt fair å ikke gidde å ha besøk av barn med styrete foreldre Anonymkode: c0c52...eeb Men det er ti år tilbake. Anonymkode: b4506...17e 7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #18 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er ti år tilbake. Anonymkode: b4506...17e Har du endret deg siden da og klart å vise dem det? Anonymkode: c0c52...eeb 6 8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #19 Skrevet 2. mars 2024 Da er det bare én ting du kan gjøre: du svelger alle kameler du trenger å svelge. Så ringer du svigermor og sier at du forstår at det ble vanskelig for henne med alle reglene da barna var små. Du har vokst siden den gang, og har ikke sånne regler lenger. Så sier at du ikke krever at de skal overnatte, men at det hadde vært kjempehyggelig og du og barna hadde satt stor pris på det. Anonymkode: 73f5c...918 11 3 7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #20 Skrevet 2. mars 2024 Vi har samme problem. Svigerinnas barn er stadig på overnatte med svigermor. Våres barn blir ikke invitert. De har nå nådd en alder av 11 og 14år. Det er ikke mange ganger de har sovet over der.... Anonymkode: d719a...539 4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå