AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #1 Skrevet 2. mars 2024 Jeg har hatt dette jevnt et par ganger i året i mange år og det blir som oftest utløst av sykdom eller stress. Har hørt at man kan ta forebyggende behandling 10 dager før fødsel, men når man kommer til å føde er jo kjempe uforutsigbart?😅 Nå er jeg i uke 35+4 og har fått et nytt utbrudd nedentil. Jeg er kjempe redd for om dette skulle påvirke muligheten min til å føde vaginalt? Noen som har erfaring med å få utbrudd sent i svangerskapet? Prøver å se på det som at hvis jeg har det nå så går det forhåpentligvis fort over og da får jeg nok ikke et nytt utbrudd rundt fødsel, men det er jo fortsatt tett på. Vet jeg skal snakke med jordmor/lege om dette, men det er helg og jeg ønsker gjerne høre deres erfaring om hvordan det har blitt håndtert. Anonymkode: 31e41...585 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #2 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har hatt dette jevnt et par ganger i året i mange år og det blir som oftest utløst av sykdom eller stress. Har hørt at man kan ta forebyggende behandling 10 dager før fødsel, men når man kommer til å føde er jo kjempe uforutsigbart?😅 Nå er jeg i uke 35+4 og har fått et nytt utbrudd nedentil. Jeg er kjempe redd for om dette skulle påvirke muligheten min til å føde vaginalt? Noen som har erfaring med å få utbrudd sent i svangerskapet? Prøver å se på det som at hvis jeg har det nå så går det forhåpentligvis fort over og da får jeg nok ikke et nytt utbrudd rundt fødsel, men det er jo fortsatt tett på. Vet jeg skal snakke med jordmor/lege om dette, men det er helg og jeg ønsker gjerne høre deres erfaring om hvordan det har blitt håndtert. Anonymkode: 31e41...585 Jeg ba om forebyggende, men lege mente det ikke var nødvendig. Fikk utbrudd i uke 37. Ble da satt på kur, og rakk akkurat å bli kvitt det før fødsel. Det var ekstremt stressende for meg. Mas om å få tabletter for at det skal tørke ut takfeste mulig! Anonymkode: 66d71...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #3 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg ba om forebyggende, men lege mente det ikke var nødvendig. Fikk utbrudd i uke 37. Ble da satt på kur, og rakk akkurat å bli kvitt det før fødsel. Det var ekstremt stressende for meg. Mas om å få tabletter for at det skal tørke ut takfeste mulig! Anonymkode: 66d71...3bb Takk for deling! Så så lenge du var kvitt det til fødsel så gikk det fint? Gikk du på tablettene helt frem til fødsel? Anonymkode: 31e41...585 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #4 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for deling! Så så lenge du var kvitt det til fødsel så gikk det fint? Gikk du på tablettene helt frem til fødsel? Anonymkode: 31e41...585 Jeg fikk litt motstridende beskjeder. Føden ville vurdere plassering og grad av utslettet ved fødsel evnt/eller at jeg helst var ferdig med den 10 dagers tablettkuren. Fastlegen sa at så lenge utslettet hadde begynt å tørke, så var det greit å føde, men uavhengig av fødsel skulle jeg ta hele 10-dagers kuren ferdig. Mitt var på rumpa da, ikke i vagina. Jeg oppdaget utbruddet på en lørdag, og begynte på tabletter mandagen. (Ordna resept på dr dropin, slik at den lå klar så fort apoteket åpnet). Allerede torsdag var det tørket, men syntes litt på huden. Tirsdagen etter gikk jeg i fødsel. Så rakk ikke hele tablettkuren, men utslettet var da helt borte så fikk føde vaginalt. Ble egentlig aldri noe tema, siden det var borte. Sitter ditt slik at du kan dekke det med tett plaster? Anonymkode: 66d71...3bb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #5 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg fikk litt motstridende beskjeder. Føden ville vurdere plassering og grad av utslettet ved fødsel evnt/eller at jeg helst var ferdig med den 10 dagers tablettkuren. Fastlegen sa at så lenge utslettet hadde begynt å tørke, så var det greit å føde, men uavhengig av fødsel skulle jeg ta hele 10-dagers kuren ferdig. Mitt var på rumpa da, ikke i vagina. Jeg oppdaget utbruddet på en lørdag, og begynte på tabletter mandagen. (Ordna resept på dr dropin, slik at den lå klar så fort apoteket åpnet). Allerede torsdag var det tørket, men syntes litt på huden. Tirsdagen etter gikk jeg i fødsel. Så rakk ikke hele tablettkuren, men utslettet var da helt borte så fikk føde vaginalt. Ble egentlig aldri noe tema, siden det var borte. Sitter ditt slik at du kan dekke det med tett plaster? Anonymkode: 66d71...3bb Det er godt å høre! Jeg regner med at dette går over relativt raskt og håper bare det ikke kommer tilbake igjen til fødsel. Jeg er så redd keisersnitt, men viktigste er å gjøre det beste for baby! Det kan være det kan dekkes med plaster? Hos meg sitter det på en måte «øverst på tissen» / kjønnsleppene over klitoris på en måte 😂 så ikke noe nær åpningen sånn sett, selvom det er jo på en måte nær uansett? Anonymkode: 31e41...585
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #6 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er godt å høre! Jeg regner med at dette går over relativt raskt og håper bare det ikke kommer tilbake igjen til fødsel. Jeg er så redd keisersnitt, men viktigste er å gjøre det beste for baby! Det kan være det kan dekkes med plaster? Hos meg sitter det på en måte «øverst på tissen» / kjønnsleppene over klitoris på en måte 😂 så ikke noe nær åpningen sånn sett, selvom det er jo på en måte nær uansett? Anonymkode: 31e41...585 Jeg føler det forsvinner raskere når jeg dekker med plaster. Og fikk inntrykk av at det var bra hvis det evnt kunne dekkes ved fødsel, dersom utslettet fortsatt er aktivt. Føler med deg, det er et ekstra stress-moment man ikke skulle trenge å ha før fødsel 😭 Masse lykke til med innspurten ❤️❤️❤️ Anonymkode: 66d71...3bb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #7 Skrevet 2. mars 2024 Jeg tar en tablett forebyggende hver dag til vanlig, fordi jeg er plaget med hyppige utbrudd. Ergo hadde blåresept liggende. Legen sa jeg også skulle begynne kur 10 dager før termin, men jordmor mente jeg var i risiko for for tidlig fødsel. Jeg tok to tabletter hver dag fra uke 36, fordi jeg ikke klarte å stole på noen av dem. Gikk over termin uten utbrudd. Anonymkode: 9c991...99c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå