AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #1 Skrevet 2. mars 2024 Hei. Jeg satt fast noe mellom tenna og en tannpirker knakk der. Jeg styra veldig med å få den ut. Fikk det til slutt til med pinsett, men jeg skadet tannkjøttet på innsiden. Er ca 1 x 2 cm med rødt vondt område på innside av tannen/ ganen. Veldig vondt og ømt. Litt metallisk smak i munnen, så mulig litt betent. Skyller med Corsodyl og har også brukt samme merke i krem som jeg har pusset lett med/ lagt på litt tykkere lag om kvelden. Må jeg til tannlege? Litt vanskelig nå i helgen? Eller vil betennelsen gå tilbake med denne type behandling som jeg kjører? Burde jeg kjøpe Voltarol tabletter? Noen som har skadet tannkjøtt skikkelig pga pirking og styring, og fått betennelse? Anonymkode: dba1b...e16
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #2 Skrevet 2. mars 2024 Hvor lenge har du hatt dette? Tviler på at tannlegevakt tar deg inn så lenge almenntilstand er god og du eventuelt tar vanlig paracet/Ibux. Anonymkode: a6bd1...a79 1
Grüner Skrevet 2. mars 2024 #3 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei. Jeg satt fast noe mellom tenna og en tannpirker knakk der. Jeg styra veldig med å få den ut. Fikk det til slutt til med pinsett, men jeg skadet tannkjøttet på innsiden. Er ca 1 x 2 cm med rødt vondt område på innside av tannen/ ganen. Veldig vondt og ømt. Litt metallisk smak i munnen, så mulig litt betent. Skyller med Corsodyl og har også brukt samme merke i krem som jeg har pusset lett med/ lagt på litt tykkere lag om kvelden. Må jeg til tannlege? Litt vanskelig nå i helgen? Eller vil betennelsen gå tilbake med denne type behandling som jeg kjører? Burde jeg kjøpe Voltarol tabletter? Noen som har skadet tannkjøtt skikkelig pga pirking og styring, og fått betennelse? Anonymkode: dba1b...e16 Det går nok bra uten legehjelp. Tannkjøttet leger seg som regel selv. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #4 Skrevet 2. mars 2024 Gror fort i munn, fortsett med corsody og vær obs på infeksjon. Anonymkode: a8a34...3b6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #5 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor lenge har du hatt dette? Tviler på at tannlegevakt tar deg inn så lenge almenntilstand er god og du eventuelt tar vanlig paracet/Ibux. Anonymkode: a6bd1...a79 TS her. Takk for alle svar. Skjedde onsdag ettermiddag. Våknet med sår og smerte torsdag morgen, og har vært ganske likt fra da og frem til nå. Anonymkode: dba1b...e16
Hensatt Skrevet 2. mars 2024 #6 Skrevet 2. mars 2024 Tror ikke det er noen grunn til bekymring etter så kort tid. Om du er i tvil ringer du til tannlegevakt for kvalifiserte råd (evt legevakt om du ikke har tannlegevakt der du bor) 1
Linnea1 Skrevet 2. mars 2024 #7 Skrevet 2. mars 2024 Ikke puss på det nå,kun skyll med corsodyl,så det får litt tid på å roe seg 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #9 Skrevet 2. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: TS her. Takk for alle svar. Skjedde onsdag ettermiddag. Våknet med sår og smerte torsdag morgen, og har vært ganske likt fra da og frem til nå. Anonymkode: dba1b...e16 Hadde bare latt det dure og gå til Mandag for å ringe tannlegen. Tipper de ber deg avvente en stund til. Anonymkode: a6bd1...a79
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #10 Skrevet 2. mars 2024 Ikke grav i det med tannkost og prøv å ikke tygge på den siden. Så skyller du som du har gjort med corsodyl og så tenker jeg det skal være mye bedre innen tirsdag, hvis ikke tar du turen til tannlege og blir det verre i løpet av helgen så tar du kontakt med tannlegen på mandagsmorgen. Det går nok bra skal du se. Anonymkode: 868a0...fe8 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #11 Skrevet 2. mars 2024 Beste løsning: dra til tannlegen asap kjøp kloehexidin 3% på apoteket, bland halvt og halvt med vann og skyll munnen. MÅ ikke svelges, men det dreper bakterier.. Anonymkode: d624e...5ac
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #12 Skrevet 3. mars 2024 Du har fått en liten skade i tannkjøttet. Betennelse med smerte og hevelse er en del av tilhelingsprosessen. Jeg strever med å forstå at dette kan være «sykt vondt». Hvor er sykt vondt på en smerteskala fra en til ti? Som å føde? Dersom du er sikker på at det ikke sitter igjen noe fremmedlegeme (mat eller tannpirker) mellom tennene så vil dette gå over relativt fort. Tilsyn av tannlege vil være unødvendig slik jeg tolker det. Oppfatter dette som tankekjør og krisetenking. Gi det to døgn så er det over. Anonymkode: 1431f...a62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå