Gå til innhold

Samboer vil bestemme, men jeg er den som har pengene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så frustrert! Jeg har ekstremt god råd og sitter med mange millioner på bok (god utdanning, vært heldig med investeringer og hadde fulltreffer på salg av ei tidligere leilighet). Dette har ført til at jeg har det veldig greit økonomisk. J

Jeg har lenge ønsket å kjøpe ny bil, noe samboer er imot. Jeg eier et eldgammelt skrap som synger på siste vers. Vi har bare denne bilen. Nå er det egentlig tid for stor service og eu-kontroll, men tipper at mye må fikses og at det kan bli en svært dyr affære hvis vi skal holde videre liv i den. Bilen er ca 20 år gammel, hatt den i nærmere 10 år. Og den har absolutt gjort jobben sin i aller høyeste grad. Tror også mye har skjedd når det kommer til sikkerhet de siste årene også.

For meg er tiden inne for å kjøpe ny bil, og jeg har begynt å kikke meg rundt. Samboeren er derimot svært irritert og vi har hatt flere opphetede diskusjoner (aldri opplevd han så sint/irritert tidligere). 

Han mener at hvis VI skal ha ny bil, skal han være med å bestemme. Problemet er at han har ikke råd, så jeg kommer til å stå for denne utgiften. Jeg har heller ikke tenkt å be han om noe, da det tross alt er jeg som skal kjøpe ny bil. Men han kommer til å bruke bilen vel så mye som meg, da vi har 1 barn sammen, og venter nytt om noen mnd.

Jeg har prøvd å inkludere han, spurt hva som er viktig for han, men han blir bare sint. Har bedt han komme med alternativer som han kunne tenke seg, men det får jeg heller ikke. Han mener jeg dolker han i ryggen og overkjører han hvis jeg kjøper ny bil, og hvertfall uten han. Fra mitt perspektiv prøver jeg inkludere, men han kommer ikke med noen ønsker, eller prøver finne biler å vise meg som er aktuelle for han.

Nevnte at jeg hadde avtalt å prøvekjøre to biler idag, og at vi kunne gjøre det sammen. Endte opp i ny krangel, noe som endte med at jeg sendte han ut alene på prøvekjøring. Nå har han derimot sett ut en annen bil, mindre familievennlig (dårlig plass til bilstoler og barnevogn) og mye dyrere (snakker 300.000 kr mer enn dem jeg selv har sett på).

Nå er han igjen sint for at jeg bare tenker på meg selv og ikke innfrir noen av hans ønsker.

Hva faen gjør man i slike situasjoner hvor ALT blir galt?? Og hvorfor i alle dager blir han så sint? Har prøvd å spørre hva som gjør at dette virkelig trykker på en spesiell nerve som bare vekker sinne, men får ikke noe svar. Jeg skjønner virkelig ikke greia. Jeg prøver jo inkludere, uten å forvente at han skal ta noe av kostnaden. 

Har også sagt at han kan beholde bilen vi har, men da må han stå for kostnader og reparasjoner selv. 

Hjelp?

Anonymkode: 18db5...94a

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt meg ned og spurt hva som var galt, for bilspørsmålet bør ikke føre til krangler på nivået du beskriver her. 

Har han vært sånn tidligere også? 

Anonymkode: 79dca...a1d

• Liker 32
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Har han selv ingen oppsparte penger han kan bruke for å spleise med deg så han kanskje føler bilen blir mer begge sin?

Anonymkode: 7ba77...7d8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dine penger, du gjør som du ønsker. 

Hvor vanskelig er det å forstå dette? 

Anonymkode: 33d5c...d98

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Kjøp den bilen du selv vil ha. Oppførselen hans er uakseptabel, og da kan han ikke forvente å bli inkludert. Du har prøvd, men han svarer med å være drittsekk. La han ta konsekvensene av det. Han får ikke vøre med å velge i det hele tatt 

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har du tydeligvis prøvd flere ganger å få vite hvorfor han blir så oppfarende, så da er det egentlig bare å kjøpe deg selv en ny bil og overføre den gamle på han, så får han deale med den.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Menn føler vel at bil er deres domene, på et vis. Mange kvinner ville følt det på samme måte om mannen absolutt ville kjøpe nye gardiner eller ny sofa. 

Anonymkode: 705df...b8d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (3 minutter siden):

Han har såret mannlig stolthet over å ikke å ha økonomi til å kjøpe ny bil selv. Her er det bare å tenke på hva du og barna har av behov, og så kjøper du bil deretter.

Såret mannlig stolthet? 

Hva kaller du det hvis det var mannen som hadde penger og kvinnen hadde en mening om bilkjøpet hans? 

Såret kvinnelig stolthet? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir så frustrert! Jeg har ekstremt god råd og sitter med mange millioner på bok (god utdanning, vært heldig med investeringer og hadde fulltreffer på salg av ei tidligere leilighet). Dette har ført til at jeg har det veldig greit økonomisk. J

Jeg har lenge ønsket å kjøpe ny bil, noe samboer er imot. Jeg eier et eldgammelt skrap som synger på siste vers. Vi har bare denne bilen. Nå er det egentlig tid for stor service og eu-kontroll, men tipper at mye må fikses og at det kan bli en svært dyr affære hvis vi skal holde videre liv i den. Bilen er ca 20 år gammel, hatt den i nærmere 10 år. Og den har absolutt gjort jobben sin i aller høyeste grad. Tror også mye har skjedd når det kommer til sikkerhet de siste årene også.

For meg er tiden inne for å kjøpe ny bil, og jeg har begynt å kikke meg rundt. Samboeren er derimot svært irritert og vi har hatt flere opphetede diskusjoner (aldri opplevd han så sint/irritert tidligere). 

Han mener at hvis VI skal ha ny bil, skal han være med å bestemme. Problemet er at han har ikke råd, så jeg kommer til å stå for denne utgiften. Jeg har heller ikke tenkt å be han om noe, da det tross alt er jeg som skal kjøpe ny bil. Men han kommer til å bruke bilen vel så mye som meg, da vi har 1 barn sammen, og venter nytt om noen mnd.

Jeg har prøvd å inkludere han, spurt hva som er viktig for han, men han blir bare sint. Har bedt han komme med alternativer som han kunne tenke seg, men det får jeg heller ikke. Han mener jeg dolker han i ryggen og overkjører han hvis jeg kjøper ny bil, og hvertfall uten han. Fra mitt perspektiv prøver jeg inkludere, men han kommer ikke med noen ønsker, eller prøver finne biler å vise meg som er aktuelle for han.

Nevnte at jeg hadde avtalt å prøvekjøre to biler idag, og at vi kunne gjøre det sammen. Endte opp i ny krangel, noe som endte med at jeg sendte han ut alene på prøvekjøring. Nå har han derimot sett ut en annen bil, mindre familievennlig (dårlig plass til bilstoler og barnevogn) og mye dyrere (snakker 300.000 kr mer enn dem jeg selv har sett på).

Nå er han igjen sint for at jeg bare tenker på meg selv og ikke innfrir noen av hans ønsker.

Hva faen gjør man i slike situasjoner hvor ALT blir galt?? Og hvorfor i alle dager blir han så sint? Har prøvd å spørre hva som gjør at dette virkelig trykker på en spesiell nerve som bare vekker sinne, men får ikke noe svar. Jeg skjønner virkelig ikke greia. Jeg prøver jo inkludere, uten å forvente at han skal ta noe av kostnaden. 

Har også sagt at han kan beholde bilen vi har, men da må han stå for kostnader og reparasjoner selv. 

Hjelp?

Wow, hva slags mann har du funnet deg 😂 Du har helt rett på å bestemme over dette, men damn, han fyren ass 😂

AnonymBruker
Skrevet

Har dere felles økonomi siden han har noe med dette å gjøre i det hele tatt?

Vi har separat økonomi og når jeg har lyst på ny bil kan jeg bare dra og kjøpe en.

Samboeren min hadde ikke råd til egen bil nå sist, så vi spleiste på den. Vi var enige om bil å kjøpe da. 

Snart må jeg bytte ut min bil, men vi har ikke bestemt oss er enda for om vi skal kjøpe den sammen denne gangen eller om jeg skal kjøpe den alene.

Om jeg kjøper den alene er det selvfølgelig fullt og helt min bestemmelse hva jeg skal kjøpe.

Anonymkode: f00a7...e6a

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Såret mannlig stolthet? 

Hva kaller du det hvis det var mannen som hadde penger og kvinnen hadde en mening om bilkjøpet hans? 

Såret kvinnelig stolthet? 

En kvinne hadde med stor sannsynlighet ikke oppført seg som en komplett idiot hvis mannen ville kjøpe ny bil for egne penger. 

• Liker 29
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt superglad om mannen hadde spurt om ny bil og Mike meninger, selv om jeg ikke hadde selv økonomien for det. Da hadde jeg følt meg inkludert og følt på et vi. Jeg hadde aldri i verden startet en krangel om det ikke ble min favoritt. Hadde vi hatt barn, ville jeg selvfølgelig stått hardere på det som kreves av sikkerhet og ville nok satt meg inn i ulike biler på en annen måte enn nå. 

Anonymkode: 80395...4e5

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hjelp?

Sånn var min også. 100% sikker på at det handler om miunnelse. Jeg har i tilegg avtale med de jeg handlet av og betaler for service på forhånd. 

Jeg ga blaffen i mannen sa at det var jeg som skulle kjøpe bil og ikke han.

Han var like umulig når jeg skulle kjøpe hus. Han fikk ikke være med på det, siden han ikke hadde penger og jeg allerede hadde betalt ut 100.000kr på hans utgifter pga duste opplegg i eget firma.  Som ble opphørt. Han var sur i 8mnd. Og da sa jeg at enten aksepterer han at det er som det er, eller kan pakke pikkpakket sitt å flytte ut, om det var så vanskelig for han at han måtte gå kronisk sur. 

Ikke jeg som satte han i situasjonen.  Han sparer heller ikke en krone på noe. Men klage på at det er jeg som fikser gaver ol er han flink til.  

Så du må sette ned foten. Du skal ga en bil, han kan låne. Da kjøper du en bil som passer ditt budsjett,  og familiens behov. Det klarer du helt fint på egenhånd.  Google er en god hjelp  iht å søke opp modeller.

Anonymkode: 31406...953

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Dere har barn sammen? Hvordan betaler dere ellers? Ferie? Hus? Osv..

Anonymkode: 1c24a...6e9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror ikke på denne tråden. Du hadde jo kjøpt ny bil for lenge siden om den du har er så dårlig. Haha. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en praktisk og trygg bil, og en bolle til mannen. 

Anonymkode: 98fdf...f51

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alt annet 50/50, men separat økonomi. Jeg tar tidvis en større del når det kommer til bil, ferier og hvis vi skal ut å spise eller gjøre noe annet hyggelig.

Han ønsker 50/50 deling, selv om han har fått tilbud om at vi løser det annerledes (jeg tar større del).

Jeg er veldig opptatt av at han ikke skal lide siden vi økonomisk sett er litt ulikt stilt. Jeg prøver så ofte jeg kan å tilpasse meg hans ønsker og behov, siden han fort kan føle seg overkjørt. 

Men har lurt på om dette kan være pga sjalusi eller at han føler seg "dårlig stilt" i forhold til meg? Men at det er vondt å innrømme.

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har alt annet 50/50, men separat økonomi. Jeg tar tidvis en større del når det kommer til bil, ferier og hvis vi skal ut å spise eller gjøre noe annet hyggelig.

Han ønsker 50/50 deling, selv om han har fått tilbud om at vi løser det annerledes (jeg tar større del).

Jeg er veldig opptatt av at han ikke skal lide siden vi økonomisk sett er litt ulikt stilt. Jeg prøver så ofte jeg kan å tilpasse meg hans ønsker og behov, siden han fort kan føle seg overkjørt. 

Men har lurt på om dette kan være pga sjalusi eller at han føler seg "dårlig stilt" i forhold til meg? Men at det er vondt å innrømme.

Ts

Ang ditt siste avsnitt så ja, det tør jeg nesten garantere at det er. Veldig vanskelig for dere å ta tak i alene, for han går tydeligvis helt i fastlås. Slike ting kan veldig lett vokse som kreft mellom relasjonen, så hvis jeg var deg, ville jeg søkt om et par timer hos familierådet, for å få.hjelp fra en nøytral tredjepart til å nøste opp i det før det smeller.

Anonymkode: 25975...7ad

• Liker 11
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...