AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #1 Skrevet 2. mars 2024 Jeg har vært flere ganger hos lege, fått medisiner mot sure oppstøt og kvalmestillende. Har fått betennelsesdempende pga vonde ledd. Har tatt blodprøver i går, etter at jeg "krevde" det fordi jeg vil i hvert fall sjekke stoffskiftet. Får forhåpentligvis noe svar over helgen, men jeg er "nysgjerrig", om jeg kan si det sånn. Jeg har tenkt tanken på alvorlige ting også, og er ikke redd sånn sett, det verste er å gå rundt og ikke vite. Ultralyd av galleblære viste ingenting, crp normal. Vært hos gyn for ultralyd (tenkte eggstokkbetennelse eller lignende), men ikke funnet noe der heller, annet enn mye smerter i bekkenvegg, som jeg fikk beskjed om å gå til fysio med. Nå har jeg våknet med et nytt sår/eksem rundt øynene for tredje gang. Stive fingre om morgenen. Har likfingre så fort jeg er ute. Siste par årene fått ekstreme mengder blåmerker, har ette startet etter sykdom i januar. Og har egentlig aldri kommet meg igjen. Kvalmen er så ille at jeg kan våkne og tro jeg skal kaste opp, nesten brekke meg. Minner mest om akutt svangerskapskvalme, men jeg har tatt tester og er ikke gravid (og nettopp vært på ultralyd). Har mensen som vanlig. Finnes ingen andre ledige fastleger her, for jeg har kjent på følelsen av å ikke bli tatt på alvor. Har ikke råd til privat heller 😕 Anonymkode: 8cfd9...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #2 Skrevet 2. mars 2024 *Siste par årene fått ekstreme mengder blåmerker, har vært hos lege som mente det var helt ufarlig. Alt dette andre startet etter sykdom i januar. Og har egentlig aldri kommet meg igjen. Anonymkode: 8cfd9...4d1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #3 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært flere ganger hos lege, fått medisiner mot sure oppstøt og kvalmestillende. Har fått betennelsesdempende pga vonde ledd. Har tatt blodprøver i går, etter at jeg "krevde" det fordi jeg vil i hvert fall sjekke stoffskiftet. Får forhåpentligvis noe svar over helgen, men jeg er "nysgjerrig", om jeg kan si det sånn. Jeg har tenkt tanken på alvorlige ting også, og er ikke redd sånn sett, det verste er å gå rundt og ikke vite. Ultralyd av galleblære viste ingenting, crp normal. Vært hos gyn for ultralyd (tenkte eggstokkbetennelse eller lignende), men ikke funnet noe der heller, annet enn mye smerter i bekkenvegg, som jeg fikk beskjed om å gå til fysio med. Nå har jeg våknet med et nytt sår/eksem rundt øynene for tredje gang. Stive fingre om morgenen. Har likfingre så fort jeg er ute. Siste par årene fått ekstreme mengder blåmerker, har ette startet etter sykdom i januar. Og har egentlig aldri kommet meg igjen. Kvalmen er så ille at jeg kan våkne og tro jeg skal kaste opp, nesten brekke meg. Minner mest om akutt svangerskapskvalme, men jeg har tatt tester og er ikke gravid (og nettopp vært på ultralyd). Har mensen som vanlig. Finnes ingen andre ledige fastleger her, for jeg har kjent på følelsen av å ikke bli tatt på alvor. Har ikke råd til privat heller 😕 Anonymkode: 8cfd9...4d1 Jernmangel, d vitamin mangel eller andre mangler? Hadde det faktisk helt likt som deg noen år tilbake minus likfingrene. Var en deilig kombinasjon av at jeg plutselig var laktoseintolerant, og hadde sinnsykt lave verdier av D vitamin og jern. Vanvittig kvalm var jeg. Anonymkode: ccdba...18b 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #4 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jernmangel, d vitamin mangel eller andre mangler? Hadde det faktisk helt likt som deg noen år tilbake minus likfingrene. Var en deilig kombinasjon av at jeg plutselig var laktoseintolerant, og hadde sinnsykt lave verdier av D vitamin og jern. Vanvittig kvalm var jeg. Anonymkode: ccdba...18b Jeg har svak laktoseintoleranse og faktisk hvetemelallergi (kryssallergi) som jeg tar veldig lite hensyn til. Feks har jeg holdt meg til brød etter jeg var syk i januar i stedet for knekkebrød pga kvalmen. Har ligget på lavt jernlager fast de siste årene, tar jerntabletter i perioder bare for å komme over nivå, men så blir jeg så uggen av de også. Anonymkode: 8cfd9...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #5 Skrevet 2. mars 2024 Hvis du ikke tar hensyn til allergien din kanskje du kan starte der? Anonymkode: 35e5d...a98 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #6 Skrevet 2. mars 2024 Du er nok vaksinert med mrna injeksjon? Start der. Og alder? Er du i pre menopause? Da endrer kropp og psyke seg. Anonymkode: f9f98...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #7 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er nok vaksinert med mrna injeksjon? Start der. Og alder? Er du i pre menopause? Da endrer kropp og psyke seg. Anonymkode: f9f98...b4c Hva er det TS skal starte med ifht. vaksiner? Det er ikke mulig å av-vaksinere seg, så vidt jeg vet. Anonymkode: 4a912...ce5 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #8 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du ikke tar hensyn til allergien din kanskje du kan starte der? Anonymkode: 35e5d...a98 Jeg har hatt den så lenge og siden jeg daglig tar medisiner har jeg ikke tenkt over det annet enn å holde meg unna kaker og droppe skorpe på pizzaen. Den kan jo muligens forverre seg. Nå er «plagen» hvis jeg har spist for mye mel bare magevondt, diaré og oppblåst, og så går det over. Ved for mye melk, kun diaré. Har jeg trodd da! AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er nok vaksinert med mrna injeksjon? Start der. Og alder? Er du i pre menopause? Da endrer kropp og psyke seg. Anonymkode: f9f98...b4c Er bare 36, ingen tegn på overgangsalder. Anonymkode: 8cfd9...4d1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #9 Skrevet 2. mars 2024 Jeg har lignende symptomer og plager. Kastet opp flere ganger om dagen i over et halvt år, to ganger de siste 2 årene. Besvimelser. Påvist gastritt. Fikk diagnose, ingen behandling. Sure oppstøt og betennelse i spiserøret på grunn av det, syredempende gjorde det verre. Kronisk lavt b12, folat og jern og tomme jernlager over flere år. Ingen tabletter og kurer funker. Varierende stoffskifte, prøvene viser lavt, så høyt, så tilbake til lavt, så høyt igjen i snart 10 år. Får ikke behandling. Bare beskjed om å ta nye prøver om en måned eller to og se det an. Stive, kalde og smertefulle hender og fingre ble avfeid som kuldeintoleranse, var hos legen i august. Legen har konkludert med kronisk stress. Jeg har gitt opp. Lykke til! Anonymkode: 55d62...e36 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #10 Skrevet 2. mars 2024 Synest det høres ut som det kan være en revmatisk sykdom jeg. Har legen sjekket senking og diverse prøver mot revmatisme? Vondt i bekkenområdet = Kan være Bektherev? Stive fingre, osv. leddgikt. Likfingre, får lett blåmerker etc., kan jo også være EDS, er du hypermobil? Anonymkode: ec771...386 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #11 Skrevet 2. mars 2024 Hvor gammel er du TS? Her har også kroppen gått nedom og ned, og legen bare smiler og sier at sånn er det å bli gammel og komme i overgangsalderen. Jeg får betennelser hist og pist i kroppen, men verst i hender og tær. Tørre slimhinner gir såre øyne, magen reagerer på mat jeg har tålt tidligere (gluten og melk), oppblåst, uggen og kvalm innimellom, svimmel, svelger vrangt, får lett blåflekker både på grunn av skjørere blodårer og fordi jeg har blitt mer klomsette. Glemsk og surrete, og sover dårlig...juhu! Det toppet seg for meg i fjor da "hele greia " ble slapt og løst, og skal nå få fjernet livmora. (Kjennes ut som om jeg er 3-4 mnd gravid og det presser på alt) Får medisin mot lavt stoffskifte, smertestillende/betennelsesdempende medisiner og kortisonkur når det er som verst. Bruker kompresjonshansker på hendene mot smerter, og støttestrømper mot svimmelheta. K48 Anonymkode: 341b3...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #12 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har lignende symptomer og plager. Kastet opp flere ganger om dagen i over et halvt år, to ganger de siste 2 årene. Besvimelser. Påvist gastritt. Fikk diagnose, ingen behandling. Sure oppstøt og betennelse i spiserøret på grunn av det, syredempende gjorde det verre. Kronisk lavt b12, folat og jern og tomme jernlager over flere år. Ingen tabletter og kurer funker. Varierende stoffskifte, prøvene viser lavt, så høyt, så tilbake til lavt, så høyt igjen i snart 10 år. Får ikke behandling. Bare beskjed om å ta nye prøver om en måned eller to og se det an. Stive, kalde og smertefulle hender og fingre ble avfeid som kuldeintoleranse, var hos legen i august. Legen har konkludert med kronisk stress. Jeg har gitt opp. Lykke til! Anonymkode: 55d62...e36 Har du sjekket D-vitaminnivået? Opptak av jern styres av det jernregulerende hormonet hepcidin, som igjen styres av D-vitamin. Har du D-vitaminmangel, får ikke kroppen til å regulere ned nivået av hepcidin, som blokkerer opptak av jern. Anonymkode: 3fdeb...87f 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #13 Skrevet 2. mars 2024 Hva slags livsstil har du, ts? Er du fornøyd her i livet? Sover du nok? Gleder du deg til noe med oppriktighet i alle fall en gang i uka (helst oftere, selvsagt)? Føler du deg uthvilt - helt uthvilt - minst ukentlig? For alt du beskriver *kan* jo være symptomer på fysisk sykdom. Du kan ha en rekke diagnoser med dine symptomer. Men du kan også være utbrent. Og selv om mange mennesker velger å se på utbrent som en *tullediagnose* og ønsker seg heller at legen bastant skal si «dette er stoffskiftet!» (eller til og med kreft), så er jo enhver diagnose som reduserer din livskvalitet alvorlig, er den ikke? Gladnyheten er at absolutt alle symptomer du lister opp er ikke bare forventet men helt normale ved utbrenthet, og enda bedre er dette: Ved å gjøre enkle endringer i livsstil kan du samtidig bli symptomfri på få år OG få et bedre liv enn du hadde før symptomene oppstod. Når legen sier «stress» så velger mange pasienter å legge seg ned og resignere. Men å fjerne «stress» eller «er ulykkelig i forholdet» er jo vesentlig enklere enn «ta cellegift» eller «gå på insulin resten av livet». Tror du at du kan mestre behandlingen for andre diagnoser? Velg å mestre behandlingen for utbrenthet. For leger tar denne diagnosen på alvor. Det er (enkelte grupper) pasienter som velger å se ned på diagnosen. Ikke vær den typen pasient, ts. Det er ikke en gruppe man ønsker assosiere seg med. Anonymkode: 2948e...8bd 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #14 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har du sjekket D-vitaminnivået? Opptak av jern styres av det jernregulerende hormonet hepcidin, som igjen styres av D-vitamin. Har du D-vitaminmangel, får ikke kroppen til å regulere ned nivået av hepcidin, som blokkerer opptak av jern. Anonymkode: 3fdeb...87f Det vitamin er på <17 Anonymkode: 55d62...e36 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #15 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har lignende symptomer og plager. Kastet opp flere ganger om dagen i over et halvt år, to ganger de siste 2 årene. Besvimelser. Påvist gastritt. Fikk diagnose, ingen behandling. Sure oppstøt og betennelse i spiserøret på grunn av det, syredempende gjorde det verre. Kronisk lavt b12, folat og jern og tomme jernlager over flere år. Ingen tabletter og kurer funker. Varierende stoffskifte, prøvene viser lavt, så høyt, så tilbake til lavt, så høyt igjen i snart 10 år. Får ikke behandling. Bare beskjed om å ta nye prøver om en måned eller to og se det an. Stive, kalde og smertefulle hender og fingre ble avfeid som kuldeintoleranse, var hos legen i august. Legen har konkludert med kronisk stress. Jeg har gitt opp. Lykke til! Anonymkode: 55d62...e36 Har du blitt sjekket for cøliaki? Anonymkode: f819c...af4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #16 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det vitamin er på <17 Anonymkode: 55d62...e36 Du må jo ta høydoser med D-vitamin da? Anonymkode: f819c...af4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #17 Skrevet 2. mars 2024 Kan du ha fått borelia infeksjon av flått? Anonymkode: 7961f...c96
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #18 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du blitt sjekket for cøliaki? Anonymkode: f819c...af4 Tre ganger, negativ. Har tatt utallige blodprøver hos fastlegen siden 2012/2013. Fått påvist positiv for anti-TPO og parietall antistoff. Ikke blitt utredet videre av fastlegen. Så her er det tydelig noe som påvirker både magesekken (fører til anemi, mangelsykdommer og betennelse) og noe som skurrer med stoffskiftet. Allikevel så går jeg inn til fastlegen flere ganger i året for å ta blodprøver, og blir ikke utredet videre. Får beskjed om å ta tilskudd (som aldri funker) eller beskjed om å "se det an og ta nye blodprøver om et halvt år/x antall måneder". Er på grunn av legevakten at jeg havnet hos endokrinolog og hematolog og fikk gastroskopi. Havnet der på grunn av besvimelse ute to ganger, ene gangen på grunn av lavt stoffskifte og andre på grunn av lav blodprosent. Fastlegen har ikke en gang giddet å fortelle meg at jeg har positivt for de to antistoffene en gang. Anonymkode: 55d62...e36
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #19 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vitamin er på <17 Anonymkode: 55d62...e36 D-vitaminnivå på 17 forklarer jo det meste. Kroppen bruker D-vitamin til å produsere hormonet som åpner for opptak av mineraler fra fordøyelsen. Med så alvorlig D-vitaminmangel som du har, greier du ikke å ta opp mer enn en brøkdel av mineralene du spiser, samme hvor mye mineraltilskudd du spiser. Nevnte ikke legen noe om D-vitamintilskudd? Anonymkode: 3fdeb...87f 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #20 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): D-vitaminnivå på 17 forklarer jo det meste. Kroppen bruker D-vitamin til å produsere hormonet som åpner for opptak av mineraler fra fordøyelsen. Med så alvorlig D-vitaminmangel som du har, greier du ikke å ta opp mer enn en brøkdel av mineralene du spiser, samme hvor mye mineraltilskudd du spiser. Nevnte ikke legen noe om D-vitamintilskudd? Anonymkode: 3fdeb...87f Kan vell ikke være så lavt? Fastlegen har bare nevnt det i forbi farten. Har gått på tilskudd for mange år siden, men verdiene steg ikke nå merkverdig 🤷♀️ Han sa jeg gikk på stor dose den gang også. Så antar kroppen ikke tok det opp tilstrekkelig. Har ikke skrevet ut d-vitamin i senere år. Anonymkode: 55d62...e36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå