Gå til innhold

Bytte navn og SIM - kan familie finne meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av forskjellige årsaker vil jeg starte et nytt liv uten familien min. De er ekstremt vanskelig å distansere seg fra, derfor føler jeg at den eneste utveien (for å leve et rolig liv) er å bytte navn og flytte for meg selv. Bor akkurat nå hjemme. 

Jeg tenker også å bytte sim kort for å gjøre all telefonkontaktene mine ugyldige, og bytte epost sammen med navn. Er det noe mer jeg kan gjøre? 

Er det noen måte de kan finne meg på, f.eks hvor jeg bor, eller hva jeg heter? Jeg vet de kan bruke gule sider, men hvis jeg aldri forteller dem at jeg har byttet navn (bare gjør det og flytter), er det noen måte de kan spore meg opp på?

Anonymkode: b5aa4...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folkeregisteret - de har fortsatt fødselsinfornasjonrn din. Du får ikke nytt personnr og navnebytte er ikke taushetsbelagt 

Skrevet (endret)

Det var da voldsomt. Hva med å starte med å flytte ut fra mamma/pappa til en annen landsdel? Slette fb, bytte e-post, skaffe kontantkorttelefon, blokkere de du ikke vil ha kontakt med. 
Jeg forstår at ønsket ditt er å «forsvinne», flytt nå ut fra barnerommet først, det er en god start. 

Endret av Hareena
  • Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Modni skrev (23 minutter siden):

Folkeregisteret - de har fortsatt fødselsinfornasjonrn din. Du får ikke nytt personnr og navnebytte er ikke taushetsbelagt 

Skjønner - så de får vite mitt nye navn hvis de sjekker der?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner - så de får vite mitt nye navn hvis de sjekker der?

Nei, folkeregisteret er ingen telefonkatalog, så de kan ikke bare ringe dit og be om dine kontaktopplysninger.

Anonymkode: ca357...b10

• Liker 4
Skrevet

Mulig ditt nye navn vil dukke opp i kjernejournalen din på helsenorge. Da får de jo ditt fulle nye navn, men adressen står ikke der.

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (3 minutter siden):

Mulig ditt nye navn vil dukke opp i kjernejournalen din på helsenorge. Da får de jo ditt fulle nye navn, men adressen står ikke der.

Men den har de vel ikke tilgang på? Jeg er jo myndig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, folkeregisteret er ingen telefonkatalog, så de kan ikke bare ringe dit og be om dine kontaktopplysninger.

Anonymkode: ca357...b10

Da er det jo ingen sak. Da kan de ikke finne ut av mitt nye navn?

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva som er grunnen til ønske om så drastiske tiltak. 

Blir du utsatt for grove ting som er straffbart, bør du kanskje starte med en samtale/ anmeldekse hos politet, snakke med helsesøster ol på skolen osv. Da kan du komme ut av det tidligere. 

Stort sett så  vil jo det å flytte for seg selv, sette grenser på kontakt være nok. 

Ikke godt å gi riktige råd når man ikke vet bakgrunnen.

Er livet ditt i fare på noe vis og trenger beskyttelse,  såer det politet som best kan gi deg brskyttelsen du evnt har behov for

Anonymkode: 1907f...612

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men den har de vel ikke tilgang på? Jeg er jo myndig.

Navnet ditt står i deres kjernejornal også. I min kjernejournal står mine barn og ene forelderen min oppført.
Ene barnet mitt endret etternavn og det ble også registrert i min kjernejournal. 

Den forelderen som står oppført i min kjernejournal har jeg ikke sett siden jeg var baby, men som biologisk forelder er vi pårørende til hverandre.

Så om du endrer ditt navn endres det i kjernejournalen til dine foreldre også. De finner dermed ut av ditt nye navn.

Endret av Eva-Lena
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (4 minutter siden):

Navnet ditt står i deres kjernejornal også.

står adressen til hele familien i deres kjernejournal også da?   

Anonymkode: e0902...d6b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

står adressen til hele familien i deres kjernejournal også da?   

Bare navn og alder. Kun dine foreldre sitt navn og alder i din journal, så sant du ikke har barn eller ektefelle.

I foreldrene dine sin journal står deres foreldre, ektefelle og biologiske barn.

Endret av Eva-Lena
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Modni skrev (58 minutter siden):

Folkeregisteret gir jo ikke ut denne informasjonen så det har ingenting å si for ts sitt spørsmål.

Anonymkode: e3746...93d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Folkeregisteret gir jo ikke ut denne informasjonen så det har ingenting å si for ts sitt spørsmål.

Anonymkode: e3746...93d

Men barns navn står inne på Skatteetaten, så om ts bytter navn så vil foreldrene kunne logge inn på sin side på Skatteetaten å finne det nye navnet.

Anonymkode: 976c2...f3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er lei foreldrene dine er vel første bud i denne trangen etter å leke voksen og uavhengig at du flytter ut fra jenterommet. Du kan flytte til en annen del av landet, så ser du hvordan det er å klare seg på egen hånd i verden før du skal gå full drama og kutte ut alle, uten noensinne å ha klart deg på egenhånd. Tenker den realitetssjekken er grei å få. 

Anonymkode: 6a88b...d1c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men barns navn står inne på Skatteetaten, så om ts bytter navn så vil foreldrene kunne logge inn på sin side på Skatteetaten å finne det nye navnet.

Anonymkode: 976c2...f3e

men navn står vel bare inne på Skatteetaten så lenge barnet fremdeles er under atten år gamle / bor hjemme hos foreldrene. 

skatteetaten beholder vel ikke navn til godt voksne barn, som ikke bor hjemme lenger...  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

men navn står vel bare inne på Skatteetaten så lenge barnet fremdeles er under atten år gamle / bor hjemme hos foreldrene. 

skatteetaten beholder vel ikke navn til godt voksne barn, som ikke bor hjemme lenger...  

I kjernejournalen står du som barn selv om du er over 18 fordi man er nærmeste pårørende. Ref det andre har skrevet her. 

Anonymkode: 578c4...6ad

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I kjernejournalen står du som barn selv om du er over 18 fordi man er nærmeste pårørende. Ref det andre har skrevet her. 

Anonymkode: 578c4...6ad

Barna og foreldre står også inne på skattetetaten selv om barna er myndige.  Jeg er selv over 50 og både mine foreldre og barn ved fullt navn står klart som blekk.
Planen til ts ser ikke mye gjennomtenkt ut.

Endret av Eva-Lena
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da er det jo ingen sak. Da kan de ikke finne ut av mitt nye navn?

Om de finner ditt nye navn så kan du allikevel flytte uten at de trenger vite hvor. Det er bare droppe ha telefon nummeret ditt på opplysningen, så bytt telefon nummer, blokker folk fra SOME og få deg ny mail adresse. Så er mye løst. Det er ingen som kan ringe noen sted for å få adressen din 

Anonymkode: 45510...1ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De kan finne området du bor i ved å ringe fastlegetelefonen. De kan spørre hvilken fastlege du har da dette ikke er taushetsbelagt. Helsenorge opplyser kun om fastlegenavnet, men dette kan jo enkelt googles og knyttes til legekontor.

De aller aller fleste vet dog ikke om denne muligheten.

Anonymkode: 10520...450

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...