Gå til innhold

Frossen melk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

La oss si jeg hadde melk som hadde utløpsdato 1 januar. Jeg la den i fryseren 21.desember.

Tok den ut fra fryseren 1.mars. vil det si at den fortsatt har 11 dager til den kan brukes opp? At den kan stå i kjøleskapet i 11 dager?

Anonymkode: 1650f...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, frossen melk skal brukes så snart den er tint opp igjen. Da helst i mat som kokes eller stekes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mt3 skrev (2 timer siden):

Nei, frossen melk skal brukes så snart den er tint opp igjen. Da helst i mat som kokes eller stekes.

Ikke til å drikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke til å drikke?

Smaker i hvertfall ikke like godt etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mt3 skrev (10 timer siden):

Smaker i hvertfall ikke like godt etter min mening. 

Men hvor mange dager kan den stå i kjøleskapet etter å ha blitt tint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe, om man googler dette får man bare svar på morsmelk. Morsmelk er i hvert fall kun holdbar 24t etter opptining. 

Anonymkode: 4ef21...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ellers bør du lukte og smake på melken. Lukter og smaker det surt bør du ikke drikke. Smaker det bra er det ok. Kan ikke se at det skulle være særlig farlig om melken ble fryst ned i lukket kartong.

Anonymkode: 4ef21...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storinnkjøp og oppbevaring i fryseboksen er helt vanlig for familier som bor langt fra butikken. Har ikke hørt noe spesielt om opptint melk, men vet jo ikke hvordan de bruker den.  Det er jo ikke alle som drikker melk ellers heller, men spiser grøt, tar en kopp kakao, bruker mye melk i matlaging.

I utlandet er det mer vanlig med langtidsholdbar melk, opp til flere måneder. Hvorfor har vi ikke slikt her? Smaker den dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne skrev (3 timer siden):

Storinnkjøp og oppbevaring i fryseboksen er helt vanlig for familier som bor langt fra butikken. Har ikke hørt noe spesielt om opptint melk, men vet jo ikke hvordan de bruker den.  Det er jo ikke alle som drikker melk ellers heller, men spiser grøt, tar en kopp kakao, bruker mye melk i matlaging.

I utlandet er det mer vanlig med langtidsholdbar melk, opp til flere måneder. Hvorfor har vi ikke slikt her? Smaker den dårlig?

Jeg husker fra jeg var barn at den "utenlandske" melken ikke var god, men det stemmer ikke at vi ikke har langtidsholdbar melk. Laktosefri melk (og fløte) har holdbarhet på flere måneder når den er uåpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hva de bruker av kunstige tilsetningsmidler i Litago, men har fortsatt noen kartonger igjen av sjokolademelken kjøpt på tilbud i oktober i kjøleskapet.

Anonymkode: 1a5e0...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Øyne skrev (13 timer siden):

Jeg bruker vanlig melk i matlaging (kjøper vel knapt 1 pakke i måneden), men til drikke bruker jeg usøtet lettmelk med kakao. Lang holdbarhet og kan stå i romtemperatur frem til åpning. Måtte sjekke pakken, og ser nå at det står bakpå at den også er laktoseredusert.

Det hender jeg kjøper vanlig laktoseredusert melk for å ha liggende i tilfelle jeg plutselig kommer på at jeg trenger det til noe matlaging.

Tok en rask titt hos Tine nå, og ser de har en "langtidsholdbar lettmelk", har aldri sett akkurat denne i butikker der jeg bor. Jeg kan se for meg at behandlingen melka får for å være ekstra holdbar gjør noe med smaken, og siden mennesker er vanedyr og liker det vi er mest vant til, vil den neppe være like populær.

Anonymkode: 61873...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...