AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #1 Del Skrevet 2. mars 2024 En av foreldrene er alkoholiker. Jeg har ikke kontakt den dag idag med den forelderen. Mitt søsken drikker ikke noe alkohol. Jeg kan drikke på fest eller i godt lag, men sjelden til jeg blir full. Er alltid på brisen nivå hvis jeg drikker. Ingen interesse av å drikke alene. Interessant ting da, selv om jeg og mitt søsken ikke drikker eller bruker dop, så har vi utviklet avhengighet av andre ting. Det får meg til å tenke at arv/genetikk spiller inn på letthet til avhengighet av noe, mens tilfeldighetene spiller inn på akkurat hva man blir avhengig av. Andre som har opplevd det? - kvinne i førtiårene Anonymkode: f74ba...5b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #2 Del Skrevet 2. mars 2024 Ja, jeg tror det er delvis genetisk. Anonymkode: 5bee7...e8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ennivk Skrevet 2. mars 2024 #3 Del Skrevet 2. mars 2024 Avhengighet er et symptom. Et symptom på en smerte som døyves ved hjelp av det man er avhengig av. Denne smerten kommer fra traumer i barndom, av forsømmelse, vold og manglende kjærlighet. Barn som vokser opp med en alkoholisert forelder opplever foreldre som prioriterer noe annet foran barnet, barnet opplever foreldre som ikke håndterer følelser på en god måte og derfor ikke klarer å møte barnets følelser på en god måte ol. Barnet som etter hvert blir voksen har derfor følelsesmessige sår fra tidlig barndom som døyves ved en eller annen form for avhengighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #4 Del Skrevet 2. mars 2024 Arv spiller garantert en stor rolle innen avhengighet. Det har jeg kjent på kroppen selv. Anonymkode: b98fa...c9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #5 Del Skrevet 2. mars 2024 https://sykepleien.no/2018/10/rusavhengighet-er-en-av-de-mest-arvelige-sykdommene-som-finnes Sitat Forskningen sier også at rusavhengighet er en av de mest arvelige sykdommene som finnes. – Hva gjør den arvelig? – Det er en ganske stor genetisk faktor, men det er selvfølgelig en disposisjon man arver, og ikke avhengigheten i seg selv. I tillegg er det naturligvis en klar psykologisk og sosiologisk arv. Den sosiologiske arven tror jeg henger mye sammen med skam og utenforskapet disse familiene opplever. Anonymkode: f74ba...5b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå