Gå til innhold

Overgangsalder - hvilken medisin bruker du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bruker Lenzetto østrogren spray som fungerer godt. Har også hormonspiral som doserer ut progreston. Tar også D-vitamin nå om vinteren, magnesium og får i meg daglig kalium gjennom melk eller ost. Anbefalt av fastlege. Tidlig oppstart av hormonbehandling kan forebygge benskjørhet og demens. 

Anbefaler dokumentar på nrk tv: hjernen i overgangsalder. Og dr mosconi på Instagram, samt Menopause by Anita på facebook. Forklarte mange av mine plager for min del. 

Anonymkode: efca6...13e

Må man ha hormonspiral for å begynne med østrogen, eller kan man få progesteron på annen måte?

Anonymkode: 2cc21...e08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må man ha hormonspiral for å begynne med østrogen, eller kan man få progesteron på annen måte?

Du kan få progesteron på andre måter, finnes mange alternativ. Ofte best å gå via gynekolog, det er de som kan dette best. Noen fastleger har lest seg opp, min er en av de så vi snakker om det men jeg bruker gynekolog foreløpig fordi jeg er heeelt på viddene både fysisk og psykisk men.

Anonymkode: 9b8aa...f08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg starter på Lenzetto spray for ca fem uker siden, og tar Provera tabletter i tillegg, i 12 dager pr syklus. Har aldri hatt spiral av noe slag, og ikke brukt prevensjon siden 2015 (mannen sterilisert). Jeg er 46 år. 

Anonymkode: 23221...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom tidlig i overgangsalder 34 år. Fikk da utskrevet Livial, med Livial ble det færre hetetokter, men jeg svettet ukontrollert, det rant nedover ryggen.  Dette holdt på til jeg var 50. Fikk en typisk "muffinsmage" også. Da jeg ble 50 gikk jeg over til Estradot depotplaster, svetter mye mindre nå, ingen plage med tørre slimhinner ved bruk at noen av legemidlene. 

Anonymkode: 17ac5...b26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2024 den 18.36):

https://sunkost.no/femarelle-recharge

Bruker denne. Er veldig fornøyd

Anonymkode: da8f4...02f

Brukte denne jeg og. Begynte med to piller, men gikk over til en. Var hetetoktene som var verst, men ble bedre etter at jeg begynte med denne. Nå har jeg ikke tatt på et år, så jeg er nok over kneika. 

Anonymkode: 8e8ed...8c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...