Kniv & gaffel Skrevet 2. mars 2024 #21 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjertebank kommer samtidig med mine hetetokter Anonymkode: a1909...2d5 Det må være ubehagelig. Heldigvis slipper jeg det. Alt i alt har jeg ganske lite plager sammenlignet med mange andre. Det er snart to år siden jeg hadde mensen for siste gang, og etter det har jeg hatt det bedre psykisk. Det er herlig og befriende å slippe den berg og dal-banen av følelser som jeg pleide å ha gjennom syklusen.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #22 Skrevet 2. mars 2024 Jeg kom tidlig i overgangsalderen, var 41 år og da anbefalte gynekologen meg å gå på hormontilskudd. Jeg ønsker det egentlig ikke selv, men hadde såpass mange plager i tillegg til at hun anbefalte det, så jeg går på Trisekvens. Det har fungert veldig bra, ingen bivirkninger og jeg føler meg som meg selv (noe jeg ikke gjorde før jeg begynte på det). Anonymkode: 7d6a0...61a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #23 Skrevet 2. mars 2024 Kniv & gaffel skrev (19 minutter siden): Brått og intenst får jeg en følelse av å være kokende varm, men svetter vanligvis ikke. Hetetoktene varer i tre-fire minutter og blir ofte avløst av at jeg føler meg kald og begynner å fryse før jeg etter hvert finner tilbake til normal ttemperatur igjen. Det varer ikke så lenge, men er ubehagelig og plagsomt mens det pågår. Beklager at jeg maser men hvor kjennes det kokende varmt? Anonymkode: 9ac3a...538
Kniv & gaffel Skrevet 2. mars 2024 #24 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Beklager at jeg maser men hvor kjennes det kokende varmt? Anonymkode: 9ac3a...538 Har du opplevd å plutselig kjenne deg ubehagelig varm? For eksempel på en stekende het sommerdag eller i et tettpakket lokale med mange mennesker. Hetetoktene er for meg den samme følelsen, men det kommer gjerne enda mer brått og intenst, og går samtidig også fortere over Når jeg får hetetokter hjelper det å kle av meg eller kommer ut i kjølig frisk luft, men det er ikke alltid jeg har mulighet til det. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #25 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kom i tidlig overgangsalder (37 år), og jeg brukte trisekvens. Jeg merket ikke noe negativt ved det. Jeg valgte å bruke hormontilskudd frem til normalalder for overgangsalder på grunn av at jeg ikke ville ha tidlig økt risiko for demens, diabetes, beinskjørhet og hjerte/kar-problematikk. Hadde jeg kommet i overgangsalder ved normalalder hadde jeg nok ikke brukt systemisk hormontilskudd, men kun lokal behandling for tørre slimhinner, og eventuelt kosttilskudd. Anonymkode: fb88e...d33 Det holder jeg med deg i. Har så vidt begynt å lese meg opp på overgangsalder og dette med bioidentiske hormoner + hørt et par podkaster. Skal bestille legetime for å få mer info og kanskje bestille time hos noen som virkelig kan dette med overgangsalder. Hilsen K47. Anonymkode: 13269...7f2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #26 Skrevet 2. mars 2024 Jeg er en av de heldige som er kommet helskinnet gjennom overgangsalderen uten særlige plager. Hadde vel siste mens da jeg var ca 53-54. Det var en periode jeg hadde hetetokter, men var kanskje en- tre per dag, og det kom og gikk litt i perioder. (F eks var plaget noen måneder, så var det borte, så kom det litt tilbake.) Det var verst på jobb, fordi jeg svettet. Ble bare kjempevarm i hele kroppen, svettet, også i ansiktet som er litt pinlig. Jeg merket at det ofte ble utløst av kaffe, så holdt meg unna det en periode. Måtte bare sitte helt musestille for ikke å bli enda varmere, og la det skylle over meg…. Hadde med en ekstra topp om jeg skulle ut på noe. Men det varte kanskje over et par år, og så ble det borte. Kjenner flere som har vært ekstremt plaget, noen i over ti år, så all medfølelse! Anonymkode: 26645...8bf
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #27 Skrevet 2. mars 2024 Ingen selvfølgelig. Anonymkode: 02448...0ca
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #28 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): selvfølgelig. Selvfølgelig bruker du ingen medisiner? Anonymkode: 2cc21...e08 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #29 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vil du beskrive hetetokter? Anonymkode: 9ac3a...538 For meg er hetetoktene klaustrofobiske. Jeg får pusteproblemer (det blir for varm luft å trekke inn og slippe ut), som å være i en overvarm badstu… varm og tett luft og HELE kroppen blir kokende. Kunne sitte i truse og singlet ute på terrassen i -20 (uten at det hjalp så veldig) . Anonymkode: 68601...049 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #30 Skrevet 2. mars 2024 Er det fare for vektøkning både med og uten østrogen? Hører mange legger på seg med hormonbehandling, men også uten? Hva er rett her? Og er det farlig å gå gjennom menopause uten hormonbehandling? Anonymkode: 5325a...0b4
Elle Melle Skrevet 2. mars 2024 #31 Skrevet 2. mars 2024 (endret) Det "naturlige" er at et menneskedyr dør et par år etter at vi ikke kan få barn lenger, og siden vi ikke lenger dør i 50-årene er ikke det så veldig relevant hva som er naturlig. Det er viktig å skaffe seg god og oppdatert kunnskap. Det finnes mange myter og feilinformasjon der ute. Mange leger er ikke oppdaterte, finn informasjon fra de som er det. Og gjør en jobb med å finne ut hva du trenger og tåler av medikamenter. Ikke gi deg før du er fornøyd. Og for all del, ikke hør på de som mener man skal gå rundt og lide helt unødig i 10 år, det er bare tull. Det finnes mange beviselig fordeler med hormonbehandling. Dette er en god podcast-episode: https://www.annettedragland.no/blog/141 Dette er en god kilde: https://www.menopausebyanita.com/ Bra bok: https://www.friskforlag.no/produkt/hetetokter-og-kalde-fakta/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAuYuvBhApEiwAzq_YiZL2V7_Oe3AG-4AAUqvsgUfyFJiso1BSsUo89WwAQMm3NVf1TZrqgRoCWs8QAvD_BwE Endret 2. mars 2024 av Elle Melle 3 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #32 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjære KG-søstre, hva bruker dere? Og hva er deres erfaringer med de (reseptbelagte) medikamentene dere har prøvd? Jeg bruker Estalis hormonplaster på resept fra gynekolog. Hetetokter er borte og jeg føler meg mindre deprimert og har mindre smerter i kroppen. Startet da jeg var 50, i begynnende overgangsalder. Jeg har tidligere prøvd Sequidot, men det var alltid utsolgt. Det ga meg mer hodepine og jeg syntes det var vanskelig å huske når de ulike plastrene skulle brukes. Anonymkode: 5987e...b38 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #33 Skrevet 2. mars 2024 Får dere vektøkning?? Anonymkode: 5325a...0b4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #34 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For meg er hetetoktene klaustrofobiske. Jeg får pusteproblemer (det blir for varm luft å trekke inn og slippe ut), som å være i en overvarm badstu… varm og tett luft og HELE kroppen blir kokende. Kunne sitte i truse og singlet ute på terrassen i -20 (uten at det hjalp så veldig) . Anonymkode: 68601...049 Svetter til og med på leggene enkelte dager og kan knapt bevege en finger før det setter i gang. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det fare for vektøkning både med og uten østrogen? Hører mange legger på seg med hormonbehandling, men også uten? Hva er rett her? Og er det farlig å gå gjennom menopause uten hormonbehandling? Anonymkode: 5325a...0b4 Vektøkning er normalt pga hormonene endrer seg så det er ikke sikkert at det kommer av at man benytter hrt. Anonymkode: 9b8aa...f08 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #35 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Svetter til og med på leggene enkelte dager og kan knapt bevege en finger før det setter i gang. Vektøkning er normalt pga hormonene endrer seg så det er ikke sikkert at det kommer av at man benytter hrt. Anonymkode: 9b8aa...f08 Men øker ikke vekten fordi vi mangler østrogen og? Anonymkode: 5325a...0b4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #36 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor så opphengt i reseptbelagte medisiner? Hvorfor ser du heller ikke på de mer naturlige måtene å takle overgangsalderen på? Det er nesten ikke til å tro, hver gang det er noe med kroppen som ikke fungerer helt optimalt slik den fungerte når man var 20 år så løper man til legekontoret for å få skrevet ut medisiner, gjerne de man har hørt som har fungert på andre.. Anonymkode: 754cc...579 Hvilke naturlige måter er det? Setter pris på tips. Jeg trenger å forebygge mot beinskjørhet, diabetes og hjerte- karsykdommer. I tillegg ønsker jeg hjelp med hjernetåke, glemskhet, tørre slimhinner og hetetokter. Anonymkode: 11c7b...e4d 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #37 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men øker ikke vekten fordi vi mangler østrogen og? Anonymkode: 5325a...0b4 Noen mener de har gått opp i vekt av hormonbehandling (hrt) men mange går også opp i vekt uten at de bruker hrt. Selv gikk jeg ned 2-3 kilo når jeg begynte med lenzetto, nå ett år etter har lenzetto sluttet å fungere på meg og vekta har gått opp igjen tror jeg (har ikke veid meg men ser det i speilet). Anonymkode: 9b8aa...f08 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #38 Skrevet 2. mars 2024 https://sunkost.no/femarelle-recharge Bruker denne. Er veldig fornøyd Anonymkode: da8f4...02f
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #39 Skrevet 2. mars 2024 Jeg bruker Lenzetto østrogren spray som fungerer godt. Har også hormonspiral som doserer ut progreston. Tar også D-vitamin nå om vinteren, magnesium og får i meg daglig kalium gjennom melk eller ost. Anbefalt av fastlege. Tidlig oppstart av hormonbehandling kan forebygge benskjørhet og demens. Anbefaler dokumentar på nrk tv: hjernen i overgangsalder. Og dr mosconi på Instagram, samt Menopause by Anita på facebook. Forklarte mange av mine plager for min del. Anonymkode: efca6...13e 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #40 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): https://sunkost.no/femarelle-recharge Bruker denne. Er veldig fornøyd Anonymkode: da8f4...02f Ikke prøvd, men noterer ned. Har hørt at kvinner i Østen av færre plager med overgangsalder enn Europa og grunnen er soya i maten. Anonymkode: efca6...13e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå