Gå til innhold

Overgangsalder - hvilken medisin bruker du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsøkt to ulike tabletter (Livial og Avtivelle) mot overgangsplager. Ingen har fungert så veldig, og fastlegen virker ikke helt oppdatert på dette. 

Han har ikke foreslått plaster eller andre medikamenter, vet ikke hvorfor.

Kjære KG-søstre, hva bruker dere? Og hva er deres erfaringer med de (reseptbelagte) medikamentene dere har prøvd? 

Anonymkode: 20539...028

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så opphengt i reseptbelagte medisiner? 

Hvorfor ser du heller ikke på de mer naturlige måtene å takle overgangsalderen på? 

Det er nesten ikke til å tro, hver gang det er noe med kroppen som ikke fungerer helt optimalt slik den fungerte når man var 20 år så løper man til legekontoret for å få skrevet ut medisiner, gjerne de man har hørt som har fungert på andre.. 

Anonymkode: 754cc...579

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på Avtivelle, men sluttet etter tre måneder.

Ja, jeg kom i overgangsalderen tidlig, 42 år gammel. Men jeg valgte i stede for å 'kjøre' overgangsalderen uten medisin. Det er ett signal fra kroppen min at ja, jeg er i overgangsalderen, dette er normalt. Jeg vil ikke endre det medisinskt.

Anonymkode: 1e088...f6c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukte bare Gevita She Overgangsalder, reseptfritt fra apoteket. Hjalp faktisk på hetetokter og nattesøvn. Det hadde jeg egentlig ingen tro på 🙂

Anonymkode: 0ad0b...375

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tørr og sår skjede og ingenting fra Helsekosten fungerte så jeg fikk stikkpillene Vagifem som ga meg hodepine, kvalme og smerter i brystet, men skjeden ble så mye bedre i løpet av en uke.

Måtte desverre slutte med Vagifem pga bivirkninger. De hadde kanskje gått over, men legen var redd jeg fikk blodpropp fordi han hadde ikke erfaring med slike stedersbivirkninger av Vagifem som selges reseptfritt.

Egentlig farlig da mange damer er østrogensensitiv uten at vi vet om det.

Har ikke klart å ha sex siden da, så vurderer laser i skjeden på Volvat for å få fungerende slimhinner

Anonymkode: a1909...2d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg begynte på Avtivelle, men sluttet etter tre måneder.

Ja, jeg kom i overgangsalderen tidlig, 42 år gammel. Men jeg valgte i stede for å 'kjøre' overgangsalderen uten medisin. Det er ett signal fra kroppen min at ja, jeg er i overgangsalderen, dette er normalt. Jeg vil ikke endre det medisinskt.

Hadde du tørre og såre slimhinner i underlivet?

AnonymBruker
Skrevet

Bruker activelle, har gjort det i flere år. Hadde et halvt års pause, men livet ble helt uutholdelig, så startet på igjen. De funker gull på meg 

Anonymkode: 68601...049

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde du tørre og såre slimhinner i underlivet?

Nei. Nå går jeg dessverre også på antidepressiv ( Ikke relatert til overgangsalderen btw!) så har mistet all seksuelle ønsker/følelser.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor ser du heller ikke på de mer naturlige måtene å takle overgangsalderen på? 

Det er nesten ikke til å tro, hver gang det er noe med kroppen som ikke fungerer helt optimalt slik den fungerte når man var 20 år så løper man til legekontoret for å få skrevet ut medisiner, gjerne de man har hørt som har fungert på andre.. 

Føde uten smertelindring. Stå i forkjølelse og influensa uten Paracett. Overgangsalderen uten lindring. 

You do you.

Jeg derimot står der med åpne armer om noe som gjør at jeg føler meg bedre. 

Anonymkode: 73554...ba6

• Liker 16
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har forsøkt to ulike tabletter (Livial og Avtivelle) mot overgangsplager. Ingen har fungert så veldig, og fastlegen virker ikke helt oppdatert på dette. 

Han har ikke foreslått plaster eller andre medikamenter, vet ikke hvorfor.

Kjære KG-søstre, hva bruker dere? Og hva er deres erfaringer med de (reseptbelagte) medikamentene dere har prøvd? 

Anonymkode: 20539...028

Jeg kom i tidlig overgangsalder (37 år), og jeg brukte trisekvens.  Jeg merket ikke noe negativt ved det.

Jeg valgte å bruke hormontilskudd frem til normalalder for overgangsalder på grunn av at jeg ikke ville ha tidlig økt risiko for demens, diabetes, beinskjørhet og hjerte/kar-problematikk.

Hadde jeg kommet i overgangsalder ved normalalder hadde jeg nok ikke brukt systemisk hormontilskudd, men kun lokal behandling for tørre slimhinner, og eventuelt kosttilskudd.

Anonymkode: fb88e...d33

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Bruker Remifemin kosttilskudd med planteøstrogener. Det selges på apotek. 

Hetetoktene har blitt mildere og færre. Uten kosttilskuddet får jeg mange hetetokter i løpet av hele dagen. Nå får jeg to-tre på kvelden. 

AnonymBruker
Skrevet
Kniv & gaffel skrev (3 minutter siden):

Bruker Remifemin kosttilskudd med planteøstrogener. Det selges på apotek. 

Hetetoktene har blitt mildere og færre. Uten kosttilskuddet får jeg mange hetetokter i løpet av hele dagen. Nå får jeg to-tre på kvelden. 

Hvordan vil du beskrive hetetokter?

Anonymkode: 9ac3a...538

AnonymBruker
Skrevet

Ingen plager utenom litt hetetokter, så ingen medisiner. 

Anonymkode: 0cbcc...cb6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja helt utrolig at man vil ha hjelp med plagene sine. Hvorfor ikke bare gå rundt hjernetåke, smerter og depresjon, det er så naturlig. 

Anonymkode: 2cc21...e08

• Liker 8
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Føde uten smertelindring. Stå i forkjølelse og influensa uten Paracett. Overgangsalderen uten lindring. 

You do you.

Jeg derimot står der med åpne armer om noe som gjør at jeg føler meg bedre. 

Jeg skal ikke stoppe deg.. 

Litt for mye Paracet over tid kan være dødelig (forskning.no) 

Hvis du jevnlig er litt lemfeldig med doseringen av det vanlige smertestillende stoffet, kan du risikere at det bygger seg opp alvorlig skade, ifølge en ny studie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du jevnlig er litt lemfeldig med doseringen av det vanlige smertestillende stoffet, kan du risikere at det bygger seg opp alvorlig skade, ifølge en ny studie.

Unnskyld men lever du med store smerter og nedstemthet uten å behandle det? 

Anonymkode: 2cc21...e08

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du tenderer til misbruk så forstår jeg at du avstår fra medisiner :)

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan vil du beskrive hetetokter?

Anonymkode: 9ac3a...538

Brått og intenst får jeg en følelse av å være kokende varm, men svetter vanligvis ikke. Hetetoktene varer i tre-fire minutter og blir ofte avløst av at jeg føler meg kald og begynner å fryse før jeg etter hvert finner tilbake til normal ttemperatur igjen. 

Det varer ikke så lenge, men er ubehagelig og plagsomt mens det pågår.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kniv & gaffel skrev (3 minutter siden):

Brått og intenst får jeg en følelse av å være kokende varm, men svetter vanligvis ikke. Hetetoktene varer i tre-fire minutter og blir ofte avløst av at jeg føler meg kald og begynner å fryse før jeg etter hvert finner tilbake til normal ttemperatur igjen. 

Det varer ikke så lenge, men er ubehagelig og plagsomt mens det pågår.  

Hjertebank kommer samtidig med mine hetetokter

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Novofem, funker fint. 48 år

Anonymkode: d449e...ed0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...