Gå til innhold

Prednisolon, hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått Prednisolon av legen, 20mg skal tas 1 gang på morgenen i 5 dager også slutt. 2 netter på rad har jeg hatt vanskeligheter med å sovne, natten før brukte jeg 2 timer på å sovne og i natt over 3 timer. Det må være denne medisinen som gjør det, for jeg sliter som regel ikke med søvnen. 

I dag er dag 4 jeg skal ta den og jeg har ikke lyst. Virkelig. Jeg er trøtt og utslitt, og har det vanskelig.

Gjør det noe om jeg ikke tar den mer? Vil  jeg gjøre noe dumt da?

Anonymkode: a53ad...e81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må såklart fullføre kuren. Men du kan be lege om en innsovningsmedisin kanskje? 

Anonymkode: 61e97...ee0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må såklart fullføre kuren. Men du kan be lege om en innsovningsmedisin kanskje? 

Anonymkode: 61e97...ee0

Jeg går allerede på Quetiapin i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Dytt

AnonymBruker
Skrevet

Kortisol (kortison) er et stresshormon, og det kan så absolutt føre til problemer med søvn, spesielt ved kortvarige høye doser (før egenproduksjonen slår seg av).

Mitt triks er at jeg bruker 30 minutter på å roe stressymptomene før jeg skal sove.

Det som fungerer best for meg er å legge meg på gulvet, strekke armene over hodet, vinkle hodet litt bakover slik at jeg ser i taket bak meg, og kun fokusere på pusten.

Anonymkode: 61e6f...f13

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs litt hva som er viktigst. Å få sove godt eller å bli kvitt det du fikk tbl for? 

Anonymkode: d2fd3...71b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er vel ikke så mye annet du kan gjøre enn å fullføre. Men du er på dag 4 av 5, dette klarer du. Det er viktigere at du fullfører kuren, også kan du sove når du er ferdig!

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kortisol (kortison) er et stresshormon, og det kan så absolutt føre til problemer med søvn, spesielt ved kortvarige høye doser (før egenproduksjonen slår seg av).

Mitt triks er at jeg bruker 30 minutter på å roe stressymptomene før jeg skal sove.

Det som fungerer best for meg er å legge meg på gulvet, strekke armene over hodet, vinkle hodet litt bakover slik at jeg ser i taket bak meg, og kun fokusere på pusten.

20mg er ikke høy dose… for mange er det vedlikeholdsdose etter høy dose. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt å sove litt dårlig hvis man ikke er vant til å gå på det. Får med ujevne mellomrom tilsvarende kur, 20-30 mg i 4-5 dager, og søvntrøbbel er ofte tilstede da ja...

Spørsmålet er jo hvorfor du har fått det og hvordan det går.... Men man overlever dårlig søvn i fem netter, altså!

Anonymkode: 2c148...5da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
-venter- skrev (1 time siden):

20mg er ikke høy dose… for mange er det vedlikeholdsdose etter høy dose. 

20-80 mg regnes som høydose prednisolon. 
Under 10 mg regnes som lavdose. 

sitat fra Legemiddelhåndboka:

Dosering er avhengig av indikasjon; lavdosert vedlikeholdsdosering er oftest 2,5–10 mg/døgn, høydosering: 20–80 mg/døgn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
missmcbeal skrev (16 timer siden):

Er vel ikke så mye annet du kan gjøre enn å fullføre. Men du er på dag 4 av 5, dette klarer du. Det er viktigere at du fullfører kuren, også kan du sove når du er ferdig!

Tusen takk❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Helt normalt å sove litt dårlig hvis man ikke er vant til å gå på det. Får med ujevne mellomrom tilsvarende kur, 20-30 mg i 4-5 dager, og søvntrøbbel er ofte tilstede da ja...

Spørsmålet er jo hvorfor du har fått det og hvordan det går.... Men man overlever dårlig søvn i fem netter, altså!

Anonymkode: 2c148...5da

Takk, da vet jeg at det er normalt med dårlig søvn mens man tar kuren. 

Jeg fikk det pga at jeg får rødt utslett på brystpartiet, halsen og litt i ansiktet, klør ikke kun ubehagelig varmt. Føler ikke at luren hjelper da jeg har opplevd utslett mens jeg står på den.

AnonymBruker
Skrevet

Ble ferdig med kuren i forigårs, men slet med å sovne allikevel, selv om jeg ikke tok i går. Er Prednisolon slik at den må gå ut av kroppen etter man er ferdig md den? Noen som vet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2024 den 7.27):

Har fått Prednisolon av legen, 20mg skal tas 1 gang på morgenen i 5 dager også slutt. 2 netter på rad har jeg hatt vanskeligheter med å sovne, natten før brukte jeg 2 timer på å sovne og i natt over 3 timer. Det må være denne medisinen som gjør det, for jeg sliter som regel ikke med søvnen. 

I dag er dag 4 jeg skal ta den og jeg har ikke lyst. Virkelig. Jeg er trøtt og utslitt, og har det vanskelig.

Gjør det noe om jeg ikke tar den mer? Vil  jeg gjøre noe dumt da?

Jeg hadde fullført kuren!

Når det er sagt så er prednisolon den verdien drittmedisinen jeg har gått på! Fikk så jævlige bivirkninger, men så gikk jeg på det mye lenger. 

Gikk på det pga regnbuehinnebetennelse. Neste gang jeg fikk det fikk jeg valget mellom prednisolon og en kortisonsprøyte rett i øyet, og valget var enkelt! Sprøyte! Og det sier seg vel selv… (betennelsen hadde da gått mye lenger enn den burde. Nå kommer jeg meg til lege tidligere fordi jeg kjenner symptomene, og det forsvinner etter dråper og salver.  For å ikke skremme noen her!)

Anonymkode: 1028d...a32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...