Gjest Lija Skrevet 2. mars 2024 #1 Del Skrevet 2. mars 2024 (endret) Har kjøpt kjøkken, men klarer ikke å velge benkeplate. Har lyst på en hvitoljet eikeplate, men alle vi har snakket med sier vi heller burde velge laminat😩får høre at «ingen velger tre lenger». Er det vi som henger etter? Er treplater en døende greie? Noen som har lys eikeplate og er fornøyd? Har hatt granitt i alle år og ønsket nå tre😒 Endret 2. mars 2024 av Gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #2 Del Skrevet 2. mars 2024 Personlig ville jeg valgt et helt annet materiale nå når det er så mye fint og holdbart å velge i. Tre er litt utdatert, og krever mer i vedlikehold. Det er også ganske sårbart om du er uheldig med en gryte eller kniv. Og uansett hvor god vi vedlikeholdt var det ekstra slitasje rundt vasken på grunn av vann. Jeg hadde tre-benk for noen år siden, og skal ikke tilbake. Laminat har kommet seg veldig de siste årene, og det er mange, pene varianter. Men det er jo mer sårbart enn naturmaterialer. Og jeg synes også det føles litt billig ut. Anonymkode: 2c0a0...abd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #3 Del Skrevet 2. mars 2024 Jeg aner ikke om benkeplater i tre er helt ute, men jeg har det hvertfall selv og er veldig fornøyd. Pusset først opp et kjøkken i en leilighet og gikk for laminat som så ut som eik. Ble forsåvidt fint nok, men det er ganske åpenbart at det ikke er ekte og syns platen var vanskelig å rengjøre. Spesielt etter baking og slik. relativt kort tid etter kjøpte vi hus og gikk for heltre benkeplate på 5 cm. Hatt den i 8 år og er kjempefornøyd. Syns tre gir et veldig lunt uttrykk som ikke laminat kan gi. Og ja, den kan få noen merker (selv om vi har lite), men for min del blir det en helt annet greie med slitasje på et levende produkt. Laminat benkeplaten vår fikk også et par hakk, noe som overhode ikke var sjarmerende. Anonymkode: 1aff3...067 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #4 Del Skrevet 2. mars 2024 Kjøkkenselger her Tre er dødsfint, så om du ønsker det - gå for det! Ja, det krever vedlikehold - men det gjør alt utenom laminat til en grad.Gå for det som gjør deg glad v å være på kjøkkenet Anonymkode: ccab4...8ee 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 2. mars 2024 #5 Del Skrevet 2. mars 2024 Jeg har tykk eikeplate og tre er det fineste materialet. Om det er utdatert vet jeg ikke, og bryr meg ikke heller. Men det trenger vedlikehold. Man må være nøye med jevnlig rens og oljing og jeg tørker alltid vekk alt vann fra benken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #6 Del Skrevet 2. mars 2024 Jeg har hatt mye forskjellig på kjøkkenene i min tid, når jeg pusset opp for 6 år siden gikk jeg for heltre eik benkeplate, og jeg er veldig fornøyd. Det skaper en lun og varm stemning på kjøkkenet, og jeg syns det er fint. Jeg satt inn benkeplaten med hardvoksolje, da tåler den mye mer og får ikke så lett merker. Fordelen med heltre er at den på sikt kan pusses ned, settes inn med olje på ny og dermed se helt ny ut om behovet melder seg. Sette ikke varme kjeler rett på benken, men ellers brukes denne helt likt som benkeplater i sein og laminat som jeg har hatt tidligere. Anonymkode: 7bf4c...1ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #7 Del Skrevet 2. mars 2024 Den dagen heltre går ut på dato da går sola opp i vest.. Benkeplata vår er nærmere 5 centimeter heltre eik.. Som personen over skriver så skaper det en lun og varm stemning på kjøkkenet. Skapdørene våre er av heltre bjørk, laget av finsnekker. Spisebordet er laget av flere tresorter i området, 4 centimeter tykt, laget av en annen finsnekker. Peisen henger på veggen og lyser opp Har enda til gode å høre at noen synes kjøkkenet vårt har gått ut på dato. Anonymkode: 06bee...17c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lija Skrevet 8. mars 2024 #8 Del Skrevet 8. mars 2024 Takk for alle svar!😊 Da går vi for tre🤩 Hadde jeg hatt råd til nærmere 10.000 kr for kvm hadde jeg sikkert valgt noe som varer evig og ikke krever vedlikehold, men med lang benkeplate og et helt hus å pusse opp, må vi begrense oss litt😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #9 Del Skrevet 8. mars 2024 Har benkeplate i tre. Brukte en kveld på å pusse den og olje den og vipps var den god som ny! Vannmerker, svimerker, mystiske flekker var borte Anonymkode: 39ef5...82b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #10 Del Skrevet 8. mars 2024 Ville ha gått for tre o behandlet med osmo olje. Da blir det superfint, holdbart og enkelt vedlikehold. Har heltre spisebord. Trenger nok en vedlikehold nå på overflaten etter 13 år. Unene var vel ca 7 år når vi kjøpte det. Så har tålt også dem med tegninger og riping osv Anonymkode: 57e56...1bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #11 Del Skrevet 8. mars 2024 Har benkeplate i heltre og det blir aller siste gang. Den er elendig å bake på, alt sitter fast og den er fin to uker etter behandling etter alle kunstens regler. Styggdyr var den og stygg er den! Hadde laminat før, og den var en drøm å bake på. Den holdt seg like fin alle de 12 årene vi hadde den og jeg savner den daglig. Jeg overdriver ikke! Anonymkode: 5b216...15f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #12 Del Skrevet 8. mars 2024 Hvis dere har valgt tradisjonelle fronter synes jeg det er veldig pent med tre men det er jo både dyrere og krever mer vedlikehold, avhengig av hvilket tremateriale dere skal ha så må det jo behandles hver 3-6 mnd. (joda, noen lar det gå ett år mellom hver behandling men det ser virkelig ikke bra ut med en tørr og sprukken benkeplate). Er gjerne større utvalg i laminat og det er det som selges mest, ja. Ulempen er at dersom du får et hakk i plata vil det ikke være mange mm ned til en sponplate, mens får du et hakk i en treplate kan den pusses litt og behandles slik at det ikke blir så synlig Anonymkode: d9538...5a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonysoum Skrevet 8. mars 2024 #13 Del Skrevet 8. mars 2024 Heltre eller trykklaminat(IKKE tremønstret). Ved større budsjett hadde jeg gått for noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #14 Del Skrevet 8. mars 2024 Vi har heltre benkeplate og kommer til å gå for laminat når vi nå skal pusse opp kjøkkenet. Tre er fint det, men det blir stygt veldig raskt. Små glipp kan gjøre stor skade. Her kjøpte jeg f. eks. en trådet fruktkurv og ante fred og ingen fare. Først da jeg løftet på kurven for å tørke av benken så jeg at frukt som hadde ligget et par dager over «best før»-datoen hadde gjort benkeplata sort under hele fruktkurven. 🤦♀️ Å pusse og olje benkeplaten tar raskt en hel dag og inkluderer du nedvasken som må til pga. alt støvet så går hele helga. Hvem gidder det styret der i en hektisk hverdag? (Ikke vi, i alle fall 🙈) Anonymkode: 7cd17...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #15 Del Skrevet 8. mars 2024 Lija skrev (På 2.3.2024 den 7.17): Har kjøpt kjøkken, men klarer ikke å velge benkeplate. Har lyst på en hvitoljet eikeplate, men alle vi har snakket med sier vi heller burde velge laminat😩får høre at «ingen velger tre lenger». Er det vi som henger etter? Er treplater en døende greie? Noen som har lys eikeplate og er fornøyd? Har hatt granitt i alle år og ønsket nå tre😒 Jeg ville valgt tre. Men ikke eik. Jeg ville valgt bjørk. Ja, folk velger laminat. Det handler om at de ikke ønsker å vedlikeholde heltre. Laminat er som det er - får du en skade på det kaster du den ut, du sliper den ikke ned. Uklart hvorfor synes folk det er enklere å kaste enn å hente frem litt sandpapir. Og fra en som har både laminat og heltre: det er ikke slik at tre blir stygt og laminat forblir pent. Laminat er stygt fra begynnelsen så det forfaller ikke - det er bare jevnt stygtog blir gradvis umulig å rengjøre ordentlig. Tre forfaller jevnt over tid, og så må du en gang i året sette av en dag til å renovere. Og så ser det pent ut igjen. Men du skal la tre forfalle i flere enn ett år før det er tilsvarende stygt som laminat er den dagen du kjøper den. Anonymkode: 70876...6ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 8. mars 2024 #16 Del Skrevet 8. mars 2024 Anonysoum skrev (3 timer siden): Heltre eller trykklaminat(IKKE tremønstret). Ved større budsjett hadde jeg gått for noe helt annet. Prisen på benkeplata er vel bare bagateller uansett, min bror var i en butikk for se på benkeplate i dag, plata koster 13 000 men med demontering, rørlegger, monteringsdeler og montering ble sluttsummen 58 000, og da er ikke plata i gull en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amistad Skrevet 8. mars 2024 #17 Del Skrevet 8. mars 2024 Lija skrev (På 2.3.2024 den 7.17): Har kjøpt kjøkken, men klarer ikke å velge benkeplate. Har lyst på en hvitoljet eikeplate, men alle vi har snakket med sier vi heller burde velge laminat😩får høre at «ingen velger tre lenger». Er det vi som henger etter? Er treplater en døende greie? Noen som har lys eikeplate og er fornøyd? Har hatt granitt i alle år og ønsket nå tre😒 spiller det noen rolle om det er døende greie, eller om dere henger etter? Hvem er det som skal bruke kjøkkenet hver dag? Eller ... kanskje det er like viktig hva alle andre tror og mener? Kjør på med hvitoljet benkeplate. Det er jo rett og slett flott og fint. Ikke mye vedlikehold heller. Ta det DERE vil ha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #18 Del Skrevet 8. mars 2024 Heltre over laminat any day. Men aller helst corian eller liknende 💸 Anonymkode: f8e11...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #19 Del Skrevet 8. mars 2024 Herkete med tre nær vasken, men ellers fint. Hva med stein I stedet, det kan passe med tre siden det også er naturmateriale. Anonymkode: 639d0...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå