Gå til innhold

Flere som blir urolig, ikke klarer å ligge i sengen for å slappe av, feks om morgenen?😴

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å få nok søvn, jeg bruker som regel en del tid på å falle til ro, og sovne, og jeg sovner lett og våkner flere ganger hver natt. 

Uansett, når jeg våkner, spesielt om morgenen, så klarer jeg ikke å ligge og bare slappe av og våkne til, før jeg må opp av sengen. Det spiller ingen rolle om jeg har fri eller ikke. Med en gang jeg våkner, så må jeg stå opp. Tidligere tror jeg at jeg klarte å ligge å dra meg litt på morgenen, men det er isåfall mange år siden. Jeg får en sånn uro inni meg, og bare *må* opp med en gang jeg våkner.

Jeg har aldri tidligere klart å sovne på sofaen, men det siste året ca så har det nesten blitt en vane. Det å sovne på dagtid, uten at jeg har ment å sovne, om det gir mening🙈😅 Jeg bare dupper av, og noen ganger kan jeg sove i flere timer, igjen, helt uvant for meg. 

Men er det andre som må opp av sengen i det øynene går opp, selv om man er så trøtt at man teknisk sett ikke er våken ennå?😅 Jeg skjønner ikke hvorfor jeg blir så urolig inni meg🙈🤷‍♀️ Men det hadde vært fint om jeg noen ganger hadde klart å bare å ligge å dra meg litt, våkne ordentlig, før jeg var oppe av sengen😆

Anonymkode: a0a5c...d87

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du når du står opp da?

Anonymkode: ddd40...7e4

AnonymBruker
Skrevet

Du sier du har uro inni deg. Prøv å ligg litt og kjenn etter, hva kan den følelsen handle om? Har du det bra for tiden? Kommer det ubehagelige tanker? Har du hatt det slik før? Se hva du kan finne ut.

Jeg våkner tidlig hvis jeg bekymrer meg for noe eller er stresset / har angst.

Anonymkode: 27a4d...a8f

• Nyttig 2
Skrevet

Mitt hode begynner romstering og gjennomgang av dagens gjøremål så fort jeg registrerer at nå er det morgen. Det kan være klokka fire og fem og det er for tidlig å stå opp, sier kroppen, men hodet trumfer ofte med planleggingen sin og jeg må bare stå opp. Tror ikke jeg har fått skikkelig søvn på flere tiår. Det er slitsomt. :sukk: 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg klarer ikke lenger å bli liggende etter jeg har våknet nei, ikke slik jeg gjorde da jeg var yngre. Når jeg våkner, står jeg opp. Men så er jeg ganske utsovet når jeg våkner også, så ingen vits/ro i kroppen til å ligge lenger

AnonymBruker
Skrevet

Sovner raskt som arbeidsliten. Men våkner etter toppen 4 timer med  urolig søvn. Smerter og uro. 

Virkelig artig at man må ha det slik til man blir 72 år gammel. 

Men 22 år går vel fort.....

Missunner mamma som kunne gå av med pensjon før hun ble 62. Sommerferie og "Gro dag" ble brukt da. Hun er fortsatt frisk og klar,84 år gammel. 

Anonymkode: 3c79b...840

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer det heller ikke, her starter et tankekjør så det er bedre å stå opp og komme seg i bevegelse fremfor å ligge i sengen og overtenke alt🙈

Anonymkode: 77e93...a3c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, blir aldri liggende lenge, men jeg liker å stå opp tidlig da. Syns det er deilig å starte dagen, og at jeg bare blir trøttere av å «ligge å dra meg». 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det omvendt, og de siste årene har jeg forstått at det ikke bare er latskap som jeg alltid har trodd, men at det faktisk er en reell, og av og til ganske dramatisk forskjell på hvor ulike vi kan være.

Det er altså ikke en rastløs celle i kroppen/hjernen min, og i helgene nyter jeg skikkelig å ligge lenge. Jeg leser eller surfer på mobilen, og kan gjøre det nesten ubegrenset.  Har imidlertid satt en grense kl. 12:00, men da må jeg ofte ta meg kraftig sammen for å stå opp. Jeg har det jo så bra der jeg ligger. 

Jeg har jo trodd at de fleste har det som meg, men bare er mye flinkere til å stå opp og komme i gang med ting. Men har forstått nå at noen er så rastløse at kroppen (eller er det hjernen?) bare tvinger dem i gang. 

Det hører sikkert med at jeg sovner lett om kvelden, sover godt om natten og bruker lang tid på å bli våken om morgenen. 
Dvs. de siste årene våkner jeg en til to ganger og må tisse om natten, men når jeg har vært på toalettet sovner jeg igjen på under et minutt. 

Jeg synes dette er veldig interessant, og det spiller inn bl.a. på hvordan man lever med kronisk sykdom. Ta f.eks. migrene, som er en nevrologisk hjernesykdom der søvn er en viktig del av anfallsbehandlingen. Det viser seg jo at de som opplever anfall som ikke går over på tross av anfallsmedisin, ofte sliter med søvn. De får beskjed om å sove det av seg, men klarer det rett og slett ikke. Hjernen deres fungerer ikke på den måten at de bare kan legge seg ned og sove. 

Skrevet

Jeg kjenner igjen det når du våkner, da får jeg lyst til å stå opp med en gang. Spesielt når det er helg faktisk, og spesielt den lyse tiden av året. Jeg tror det sitter i fra barndommen, jeg var aldri så tidlig oppe som på julaften😄. Da kribler det etter å komme i gang med dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Ligger nå i sengen to timer etter at jeg våknet

Anonymkode: 3ac21...416

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...