Gå til innhold

Rens av vognpose i ull og fløyel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder en vognpose i saueskinn og fløyel fra 80-tallet. Ingen synlige merker, men den har ligget på et loft i 30 år, så føler den trenger en rens/vask.

Fått et tilbud på 800 kr for rens på renseri for posen. Er det noen som har erfaring med å vaske en sånn type pose i maskin? Eller har billigere alternativer? Føler den er såpass delikat at den ikke tåler det. 

Anonymkode: c2c28...6f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring med det selv, men jeg ville nok tatt sjansen på maskinvask på ullprogram. 

Om du har badekar eller en veldig stor balje, kan du vaske posen der med ullvaskemiddel, og tromle den etterpå. Det går nok veldig fint.

Jeg vasker av og til håndstrikkede plagg i maskin, men som regel for hånd og tromler etterpå på 1100-1200 omdreininger.

Når jeg vasker for hånd, bruker jeg fingervarmt eller litt kaldt vann, blander i ullvaskemiddel og legger plagget opp. Lar det ligge i 15-20 min før jeg forsiktig skyller plagget til skyllevannet er klart. 

Vognposen tåler helt sikkert tromling, da den ligger stille mens vannet presses ut. Jeg ville dog ikke tromlet hardere enn 1200 omdreininger.

Anonymkode: 52e72...f4c

AnonymBruker
Skrevet

Ville brukt maskin med ullvugge med milo. Alt tåler det på 30 grader. Ville tørket uten trommel for å unngå slitasje. 

Anonymkode: 76b61...c7c

AnonymBruker
Skrevet

Men kommer vaskemiddelet og skitten helt ut av vognposen dersom den trommes lavt eller ikke i det hele tatt? Bare liggende flatt til tørk? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville brukt maskin med ullvugge med milo. Alt tåler det på 30 grader. Ville tørket uten trommel for å unngå slitasje. 

Jeg ville aldri tørket en vognpose i saueskinn og fløyel uten litt tromling først. Den blir blytung og full av enorme mengder vann. Tromling sliter ikke mye. Vasking i maskin sliter mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kommer vaskemiddelet og skitten helt ut av vognposen dersom den trommes lavt eller ikke i det hele tatt? Bare liggende flatt til tørk? 

Vaskemiddel og skitt bør helst være borte før man begynner tromlingen.

Fordelen med å vaske for hånd (f.eks. i badekar) er at man har god kontroll over vaskeprosessen, skiten får god tid til å køse seg opp i vannet og man får skylt bedre.

Du har en enormt tørkejobb foran deg om du skal tørke posen uten noe tromling. Det ville jeg aldri gjort, spesielt på denne årstiden.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker bare å presse ut vannet i dusjen, håndduk rundt til slutt for å få ut så mye fukt som mulig - vrenger posen og tar fra begge sider. Legger den så på tørkestativ under varmepumpa, tørr på et par timer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...