Gå til innhold

Biler med registerreim /registerkjæde !


Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Eit økende antall fossilbiler har gått over fra registerreimer til registerkjæder. Registerreimer er "ferskvare" og bør byttes regelmessig anten på kilometer eller antall år. Ein har ingen garanti for at holdbarheten  på en  registerreim selv på en gammel bil m/ lav km. st. Er bilen kjørt kun 40 /50 tusen km, og bilen er over 10 år burde reimen vert byttet. Ryker en registerreim kan det føre til motorhavari. 

Har ikkje finnet  noen dokumentasjon  på  holdbarheten på en registerreim  i forhold til km. st eller antall år.  

   Bobiler anbefales å bytte registerrim hvert 5 år  dersom de står vinterlagret. Å starte en bobilen  regelmessig, eller nytte den kan forlenge intervallet på registerreimen  Bytte av registerreim er ofte ein dyr ekstrakostnad på omlag kr. 10.000 m/ deler. 

Ein eldre bil kan kostnadene ved reimskift fort tilsvare bilens verdi dersom den bør skiftes, og noe er bør vere obs . ved kjøp av brukte biler.  Linken under kan vere rettningsgivende for hvilke biler som har registerkjæde eller reim. 

 

https://www.honestjohn.co.uk/faq/chain-cam/

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ok. Men dette er gammelt nytt for de av oss har eid bil i mange år.

Anonymkode: 98dfe...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at registerkjede ikke er en garanti for billig vedlikehold.... Registerreim er konstruert for å byttes relativt enkelt, om kjedet strekker seg og/eller drev er slitt (skjer oftere på noen biler) er det steikje dyrt å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet var reim billig for produsentene å lage. Kostbart for eieren å bytte ved jevne mellomrom. Typisk hadde folkebilen golf og Ford escort reim tidlig. Bmw og Mercedes hadde kjede. Den ene var billig , den andre påkostet.

Byttet man ikke reim på tid ble det veldig dyrt. Unntaket var Opel OHC 8v som tålte det🙂.

Men når produsenten lager svake register kjede løsninger blir det veldig dyrt. Hadde ikke kjøpt BMW/Mini med N47 (kode) motor. Ofte bare er tidsspørsmål før det kommer ulyder og en regning på 40.000.

https://www.sellyourproblemcar.com/bmws-n47-engine-nightmare/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært byttet kjede og tilbebehør på mange biler med kjede også. De holder lengre, men ikke uendelig.

Anonymkode: bd7e2...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...