AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Hvilke erfaringer har du med denne p-pillen? Mistet du mensen helt med en gang eller? Fikk du noen bivirkninger som hodepine, hårtap eller depresjon/nedstemthet? Vektøkning? Jeg har adenomyose og fastlegen ønsker at jeg skal starte på denne. Anonymkode: 30ccc...98c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Mistet absolutt ikke mens (selv ikke med 2 piller om dagen etter anbefaling fra gyn), men jeg må ha en god dose hormoner når jeg tar det via munnen for at kroppen min skal klare å ta opp nok til at det fungerer for meg. Fikk eggløsning på microgynon også så. MEN min kropp er jo ikke din kropp, sant, så en erfaring betyr ikke at det vil funke dårlig for deg. Anonymkode: eb506...88f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 Hadde mellomblødninger i ca 10 uker da jeg startet, men så stoppet det og jeg har ikke blødd på 3 år. Tror jeg er litt nedstemt og sexlysten er i hvert fall borte vekk, men jeg slipper i det minste menssmerter Anonymkode: 9dd0b...896
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #4 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke erfaringer har du med denne p-pillen? Mistet du mensen helt med en gang eller? Fikk du noen bivirkninger som hodepine, hårtap eller depresjon/nedstemthet? Vektøkning? Jeg har adenomyose og fastlegen ønsker at jeg skal starte på denne. Anonymkode: 30ccc...98c Har brukt cerazette men jeg fikk lange blødninger som var plagsomme så jeg sluttet. Begynte på vanlige p piller i stedenfor. Cerazette er uten østrogen så den er en minipille. Anonymkode: 2eb05...91e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 Ingen vektøkning. Ble kjip i humøret, smådeppa og mye mindre sexlyst. Ingen småblødninger Anonymkode: 2bff0...f00
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 Sluttet grunnet utflatet humør. Anonymkode: a3572...f81
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #7 Skrevet 1. mars 2024 Ser at du blør mye og sterke menssmerter av den adenomyse. Får håpe den kan hjelpe deg da med cerazette. Alle kvinner er forskjellige og reagerer ulikt på medisiner. Så du får bare prøve den og gi den 3 måneder og se om den hjelper, hvis ikke ville jeg prøvd en vanlig p pille som er mer stabil. Eller en p stav, da det er normalt at en mister mensen med den. Anonymkode: 2eb05...91e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #8 Skrevet 1. mars 2024 Fungerer ypperlig for meg. Mens kanskje én gang annethvert år, ingen menssmerter lenger, og mine var skikkelig ille før. Ikke merket noen andre bivirkninger. Har fått litt tynnere hår, men om det skyldes minipillen, vitaminmangel, psykisk uhelse, alder eller hva, aner jeg ikke. Anonymkode: 1c9ca...b77
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #9 Skrevet 1. mars 2024 Jeg hadde lange, kraftige og smertefulle menstruasjoner. Spottet i ca 2 måneder da jeg begynte på dem, så mistet jeg mensen helt. Smertene forsvant også. Merket ikke ellers at jeg gikk på dem. Da siste ungen var født gikk jeg over til hormonspiral. Har ingen menstruasjon eller smerter med den heller. Anonymkode: 9154b...558
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #10 Skrevet 1. mars 2024 Det positive: -Etter et par uker med tilfeldige spotblødninger sluttet jeg helt å blø, og slik holdt det seg i 10+ år. -Forhindret graviditet. Det negative er en lengre liste, hvor mesteparten først ble tydelig for meg etter jeg sluttet på cerazette: -Konstant lett deprimert. Var i forelskelsesrus da jeg startet på pillene, og jeg tror disse hormonene kamuflerte problemet i starten. Etter 1-2 år, når dette hadde roet seg, hadde jeg jo ingen grunn til å koble denne subtile flatheten til pillene jeg allerede hadde tatt i så lang tid. Jeg slet med motivasjonen, frykt for fremtiden, og det å føle ekte glede, men aldri i så sterk grad at jeg mistenkte at noe var galt. Jeg klarte fint å vaske og rydde hjemme, lage middag, være aktiv i hverdagen, osv., men hadde gradvis sluttet med hobbyer, siden det ikke ga meg noe lenger. Var også mindre interessert i sosial omgang. Depresjon og frykt forsvant, og Interessen for hobby og andre mennesker kom tilbake med full styrke få dager etter jeg sluttet på cerazette. -Jeg gikk opp ca. 20 kg i vekt fordi jeg jevnt over var mer sulten mens jeg gikk på pillene. Slanket meg iløpet av disse årene, og det var beinhardt. Måtte telle kalorier hver dag for å holde vekten, og fortsatt var det rundt 5 kilo jeg bare ikke klarte å slanke vekk. Sluttet på pillene, og voilà: de siste 5 kiloene rant av. Trengte ikke telle kalorier lenger heller, siden jeg spratt rett tilbake til normalbehovet for mat. Ulvehungeren rett før mensen kom riktignok tilbake, men den gjorde ikke noe fra eller til på vekta. -Etter den verste forelskelsen hadde lagt seg var libido plutselig helt på bunn. Kunne få orgasme med litt ekstra jobbing, men det var bare ikke et behov i kroppen lenger. I tillegg var underlivet mye mindre følsomt. Dette rettet seg også opp kort tid etter pilleslutt. -Jeg hadde hodepine flere ganger i måneden som var såpass ille at jeg måtte ta smertestillende. Etter pilleslutt har jeg hodepine 4-5 ganger i året, og det er sjelden jeg trenger å ta smertestillende for den. Anonymkode: fe55a...366
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #11 Skrevet 2. mars 2024 Gått på den i 8 år. Ingen mens, ingen bivirkninger. Funker veldig bra for meg Anonymkode: 43960...649
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #12 Skrevet 2. mars 2024 Har gått på den i 9 år. Ingen mens i alle årene og ingen andre bivirkninger. Kan ha litt nedsatt sexlyst, men å være mensfri har vært viktigst for meg. Anonymkode: f9010...28e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #13 Skrevet 2. mars 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Hvilke erfaringer har du med denne p-pillen? Mistet du mensen helt med en gang eller? Fikk du noen bivirkninger som hodepine, hårtap eller depresjon/nedstemthet? Vektøkning? Jeg har adenomyose og fastlegen ønsker at jeg skal starte på denne. Anonymkode: 30ccc...98c Gikk på cerazette i 10 år uten blødning og smerter. Ble deretter gravid på cerazette etter at jeg glemte å ta med pillene på hyttetur en helg. Etter fødsel og i fire år nå, så har jeg hatt veldig uregelmessig mens. Noen ganger to-tre ganger om måneden, andre ganger er det annenhver måned, en gang i måneden, etc. Jeg vet aldri når jeg får mensen rett og slett. Jeg må alltid ha med tampong i vesken. Jeg har også smerter uansett om jeg får mens eller ikke. Jeg føler meg også litt deppa, men der er det også flere ting som spiller inn. Sexlysten har vært den samme hele veien. Anonymkode: 71a29...9bb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #14 Skrevet 2. mars 2024 Har brukt det to ganger. Første gangen hadde jeg småblødninger i 2 måneder. Jeg var nyforelsket så jeg orket ikke vente lenger og byttet til en annen type. Andre gangen minstet jeg mensen i løpet av 1 måned. Brukte det i mange år og var helt mensfri, det var topp! Mot slutten mistet jeg sexlysten og humøret ble svært dårlig, da sluttet jeg helt. Sexlysten og humøret kom tilbake igjen etter at jeg sluttet. Vil anbefale å gi det et forsøk. De årene hvor det fungerte bra for meg var helt supre. Anonymkode: 597bd...b1e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #15 Skrevet 2. mars 2024 Jeg mistet mensen nokså fort, og dermed forsvant også mensenkramper. I tillegg var den effektiv på å unngå graviditet. Det er det eneste positive jeg har å si. Av bivirkninger fikk jeg depresjon og ustabilt humør, sexlysten forsvant og jeg ble helt tørr nedentil (er fortsatt tørr etter å ha slutta på pillen). Jeg var også konstant sulten, så det var et slit å holde vekten. Anonymkode: 47840...86a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #16 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvilke erfaringer har du med denne p-pillen? Mistet du mensen helt med en gang eller? Fikk du noen bivirkninger som hodepine, hårtap eller depresjon/nedstemthet? Vektøkning? Jeg har adenomyose og fastlegen ønsker at jeg skal starte på denne. Anonymkode: 30ccc...98c Jeg har gått på den i over ti år nå, så jeg husker ikke om jeg mistet mensen med én gang eller ikke. Den eneste bivirkningen jeg har er at jeg ikke har stabil mens og mindre menssmerter. Hadde noen grusomme menssmerter i tenårene, smertestillende første dagen var et must. Det eneste som plager meg er at jeg aldri vet når jeg får mensen og hvor mye jeg blør. Noen ganger blør jeg mye, andre ganger bare nok til et lite truseinnlegg. Jeg har ikke så mange alternativer til cerazette da jeg har migrene med aura og derfor ikke kan ha prevensjon med østrogen. Anonymkode: 9183b...45e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #17 Skrevet 2. mars 2024 Har gått på den i sikkert 15 år, ingen mens er deilig! Ikke har jeg blitt feit, sexlysten…nja, vet ikke, den er på topp i begynnelsen av et nytt forhold, så dabber det av. Har hatt nok å stri med på disse årene, men tviler på at pillene har all skyld. Uansett deilig å slippe mens, jeg blødde som en gris… Anonymkode: 5f00d...6c0
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #18 Skrevet 2. mars 2024 Gått på den to ganger, første gangen hadde jeg mensen i to måneder sammenhengende før den forsvant. Gikk ikke opp i vekt av den, men den stabiliserer vekta og jeg slet med å gå ned i vekt. Slutta, gikk ned i vekt, så begynte jeg igjen, og da hadde jeg mensen sammenhengende i 8 måneder. Fun times 🫣 Så forsvant den helt igjen. Fikk meg type ila de 8 månedene, oppdaga dog at sexlysten forsvant helt andre gangen og kroppen var mye mindre responsiv. Nå har jeg slutta for godt h kommer aldri til å gå på noen prevensjon igjen 😊 Anonymkode: da8ca...c18
ValarMorghulis Skrevet 2. mars 2024 #19 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Gikk på cerazette i 10 år uten blødning og smerter. Ble deretter gravid på cerazette etter at jeg glemte å ta med pillene på hyttetur en helg. Etter fødsel og i fire år nå, så har jeg hatt veldig uregelmessig mens. Noen ganger to-tre ganger om måneden, andre ganger er det annenhver måned, en gang i måneden, etc. Jeg vet aldri når jeg får mensen rett og slett. Jeg må alltid ha med tampong i vesken. Jeg har også smerter uansett om jeg får mens eller ikke. Jeg føler meg også litt deppa, men der er det også flere ting som spiller inn. Sexlysten har vært den samme hele veien. Anonymkode: 71a29...9bb Må bare skyte inn at du ikke ble gravid på cerazette, du tok jo ikke pillen når du skulle. Når man ikke tar p-piller som normalt så er man heller ikke beskyttet mot graviditet. Når det er sagt - jeg var svært fornøyd med cerazette i 7-8 år. Begynte i tenårene, så mulig pillene gjorde meg mer flate i humøret enn ellers. Har hvertfall vært voldsomt plaget med PMS etter pilleslutt. Blødde 2-3 uker i strekk første gang jeg begynte på pillene, men så mistet jeg mensen helt i de årene jeg brukte pillen. Jeg kan ikke lengre bruke cerazette - mister all sexlyst, får forferdelig stygg hud, og er potte sur hele tiden. Har aldri vært en eksplosiv person, men de raseriutbruddene jeg fikk de siste månedene på pillen var helt ekstreme. Men jeg var veldig fornøyd i mange år før jeg begynte å merke noe negativt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå