Silvia515 Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Er det lurt å vente til de eksporterte batteribilene kommer tilbake til Norge igjen? Her virker det som vi kan få meget rimelige batteribiler om ganske så kort tid. Tesla Model X fra 2018 har allerede passert 300 k kr grensen. VW ID 3 nærmer seg luksusbilen e-Golf til under 200 k, mens kinamonsteret "Rødt flagg" halverer nybilprisen på rekordlave 12 måneder! Blir det en fest for bruktbilkjøpere som fremdeles kan og vil lade? Kanskje jeg skal opprette finn-søk på rød Audi etron GT og rosa Porsche Taycan? https://www.tv2.no/broom/brukt-elbil-prisene-kollapser-i-europa/16498622/
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Elektrifiseringen og det grønne skiftet har aldri vært skikkelig konsekvensutredet. Det er direkte klimagalskap uten noe form for styring. Forstår ikke at folk kjøper biler som små stakkars afrikanske barn har gravd ut mineralene for at du skal få kjøre bilen din til 1million. Barna dør ofte av det de puster inn i kobaltminene. En dag kommer rettferdighetsdagen, og det blir en gledens dag når alle må stå til ansvar for å ha deltatt i elendigheten man ser i verden. Anonymkode: ef43e...674 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 For meg blir det veldig tydelig at det å kjøpe ny bil er helt idiotisk i et økonomisk perspektiv. Verdien faller sinnsvakt fort i starten. Om det er leasing eller lån spiller ingen rolle, det å kjøpe ny bil er bare for de som har en masse penger å sløse bort, eller for de som ikke forstår hvor dårlig pengebruk dette er. Kjøp en god bruktbil som er 4-6 år gammel og bruk den i 10-15 år, eller til den er passert 3-400 000 km. Det er det mest økonomisk fornuftige, med mindre du velger en amerikansk eller tysk bil som havarerer totalt lenge før den har gått så langt. Anonymkode: 575d4...e26 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #4 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For meg blir det veldig tydelig at det å kjøpe ny bil er helt idiotisk i et økonomisk perspektiv. Verdien faller sinnsvakt fort i starten. Om det er leasing eller lån spiller ingen rolle, det å kjøpe ny bil er bare for de som har en masse penger å sløse bort, eller for de som ikke forstår hvor dårlig pengebruk dette er. Kjøp en god bruktbil som er 4-6 år gammel og bruk den i 10-15 år, eller til den er passert 3-400 000 km. Det er det mest økonomisk fornuftige, med mindre du velger en amerikansk eller tysk bil som havarerer totalt lenge før den har gått så langt. Anonymkode: 575d4...e26 Ikke bare økonomisk fornuftig, men også det beste for miljøet å reparere på en gammel bil lengst mulig heller enn å kjøpe ny. Anonymkode: 9f9c4...214 3
Tiuren Skrevet 2. mars 2024 #5 Skrevet 2. mars 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: For meg blir det veldig tydelig at det å kjøpe ny bil er helt idiotisk i et økonomisk perspektiv. Verdien faller sinnsvakt fort i starten. Om det er leasing eller lån spiller ingen rolle, det å kjøpe ny bil er bare for de som har en masse penger å sløse bort, eller for de som ikke forstår hvor dårlig pengebruk dette er. Kjøp en god bruktbil som er 4-6 år gammel og bruk den i 10-15 år, eller til den er passert 3-400 000 km. Det er det mest økonomisk fornuftige, med mindre du velger en amerikansk eller tysk bil som havarerer totalt lenge før den har gått så langt. Anonymkode: 575d4...e26 Her er jo et paradoks; leasing at batteribiler er uforholdsmessig billig, tradisjonelt (2-10 år siden)var batteribil en knapphetsvare med lite verditap og verdistigning i perioden fra du skrev kontrakt til levering. Dermed lav leasing. Nå har det snudd, og jeg tror en del leasingselskap må spise opp relativt store tap, som banken viderefører til oss andre....
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #6 Skrevet 2. mars 2024 Dette er nok også delvis en konsekvens av at prisene i bruktbilmarkedet var kunstig høy under pandemien som følge av at brikkemangel gjorde at produksjonen mer eller mindre stoppet hos bilprodusentene. Når en to år gammel bruktbil selges for høyere pris enn da den rullet av butikken er det noe som ikke stemmer. Nå har proppen løsnet og markedet oversvømmes av både nye og brukte biler, men folk har redusert kjøpekraft og beholder bilen de har eller tar bussen. Dette er for så vidt ikke unikt for elektriske biler heller, det er markedet for biler generelt som har stoppet opp. Hvordan noen, i alle fall som har vært på KG en del, kan få seg til å kjøpe en bil kalt "rødt flagg" er for meg ubegripelig. Anonymkode: bd27b...805 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #7 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Elektrifiseringen og det grønne skiftet har aldri vært skikkelig konsekvensutredet. Det er direkte klimagalskap uten noe form for styring. Forstår ikke at folk kjøper biler som små stakkars afrikanske barn har gravd ut mineralene for at du skal få kjøre bilen din til 1million. Barna dør ofte av det de puster inn i kobaltminene. En dag kommer rettferdighetsdagen, og det blir en gledens dag når alle må stå til ansvar for å ha deltatt i elendigheten man ser i verden. Anonymkode: ef43e...674 Her er det noen som aldri har åpnet en avis eller funnet ut hva TV er når oljeindustrien herjer på. Planeten er døende, men whataboutism om elbil tar førsteplassen... Anonymkode: a2d20...962 6
Tiuren Skrevet 2. mars 2024 #8 Skrevet 2. mars 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Her er det noen som aldri har åpnet en avis eller funnet ut hva TV er når oljeindustrien herjer på. Planeten er døende, men whataboutism om elbil tar førsteplassen... Anonymkode: a2d20...962 Tilnærmet ingen kjøper eller kjører batteribil for "å redde kloden", det er utelukkende for egen lommebok. Da hadde de kjørt en minimalistisk ting med 10mil rekkevidde og tatt bussen om de skulle lengre, ikke kjørt en 2tonn klump med 500hk. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #9 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Elektrifiseringen og det grønne skiftet har aldri vært skikkelig konsekvensutredet. Det er direkte klimagalskap uten noe form for styring. Forstår ikke at folk kjøper biler som små stakkars afrikanske barn har gravd ut mineralene for at du skal få kjøre bilen din til 1million. Barna dør ofte av det de puster inn i kobaltminene. En dag kommer rettferdighetsdagen, og det blir en gledens dag når alle må stå til ansvar for å ha deltatt i elendigheten man ser i verden. Anonymkode: ef43e...674 Batterier med kobolt brukes nesten ikke lenger, og kun av amatørnissene i tysk og japansk bilindustri. Anonymkode: 33a8f...68d 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #10 Skrevet 2. mars 2024 Silvia515 skrev (11 timer siden): Er det lurt å vente til de eksporterte batteribilene kommer tilbake til Norge igjen? Her virker det som vi kan få meget rimelige batteribiler om ganske så kort tid. Tesla Model X fra 2018 har allerede passert 300 k kr grensen. VW ID 3 nærmer seg luksusbilen e-Golf til under 200 k, mens kinamonsteret "Rødt flagg" halverer nybilprisen på rekordlave 12 måneder! Blir det en fest for bruktbilkjøpere som fremdeles kan og vil lade? Kanskje jeg skal opprette finn-søk på rød Audi etron GT og rosa Porsche Taycan? https://www.tv2.no/broom/brukt-elbil-prisene-kollapser-i-europa/16498622/ Ja dårlige tyske elbiler gis snart bort. Grunnen til prisfallet er at nye elbiler blir billigere og billigere, og grunnen til det igjen er at prisen på batteriene faller som en stein. Verdens største batteriprodusent Catl har varslet at prisen skal ned nye 40% i år. Utfallet blir selvsagt fossilbilens snarlige død. Anonymkode: 33a8f...68d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #11 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Her er det noen som aldri har åpnet en avis eller funnet ut hva TV er når oljeindustrien herjer på. Planeten er døende, men whataboutism om elbil tar førsteplassen... Anonymkode: a2d20...962 Helt enig, nå må vi sette en stopper for all olje og gass og bare gå for elbiler. Men det er veldig viktig at alle metallene og energien som kreves for å produsere elbiler blir utvunnet og brukt i andre land som ikke trenger å tenke så mye på natur og miljø og barns rettigheter. Det viktigste er at Norge oppfyller klimamålene. Og at vi ikke har gruvedrift eller utslipp i Norge. Resten av verden må jo tenke på seg selv, vi kan jo ikke ta noe ansvar. Hilsen supersmart SVer. Anonymkode: 791f3...f90
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #12 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Batterier med kobolt brukes nesten ikke lenger, og kun av amatørnissene i tysk og japansk bilindustri. Anonymkode: 33a8f...68d Har det rabla for deg? "The Cobalt Institute publiserte nylig sin 2021-rapport der de bekreftet kobolts vitale rolle i det grønne skiftet, først og fremst for bruken i batterier I 2021 økte den globale etterspørselen etter metallet med 22 prosent, og instituttet regner med at etterspørselen vil øke 13 prosent i året de neste 5 årene. 2021 var også det aller første året der etterspørselen etter kobolt til elektriske kjøretøy gikk forbi andre batteribruksområder til å bli den største med 34 prosent. The Cobalt Institute forventer at andelen øker til 50 prosent innen 2026." Anonymkode: 791f3...f90
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #13 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Elektrifiseringen og det grønne skiftet har aldri vært skikkelig konsekvensutredet. Det er direkte klimagalskap uten noe form for styring. Forstår ikke at folk kjøper biler som små stakkars afrikanske barn har gravd ut mineralene for at du skal få kjøre bilen din til 1million. Barna dør ofte av det de puster inn i kobaltminene. En dag kommer rettferdighetsdagen, og det blir en gledens dag når alle må stå til ansvar for å ha deltatt i elendigheten man ser i verden. Anonymkode: ef43e...674 De nye batteri-typene som blir laget nå (1. gen) trenger verken kobolt, nikkel eller litium. Man bruker sodium-ioner. Det gjør at batteriene er litt større, men til gjengjeld fungerer de bedre under kalde forhold og skal visstnok ha bedre ladehastighet. Det er det som er fordelen med kapitalismen, ingen er dumme nok til å kun satse på resurser som man ser blir begrensede, uetiske og vanskelig for forbrukerne å svelge. Så dersom det finnes alternative måter å løse samme problem på, vil det bli utforsket. Så mye energi, penger og intelligens blir pumpet inn i batteri-bransjen verden over per nå, så dette kommer nok til å bli mye bedre bare de neste 3-4 årene. Anonymkode: 75e29...914 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #14 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De nye batteri-typene som blir laget nå (1. gen) trenger verken kobolt, nikkel eller litium. Man bruker sodium-ioner. Det gjør at batteriene er litt større, men til gjengjeld fungerer de bedre under kalde forhold og skal visstnok ha bedre ladehastighet. Det er det som er fordelen med kapitalismen, ingen er dumme nok til å kun satse på resurser som man ser blir begrensede, uetiske og vanskelig for forbrukerne å svelge. Så dersom det finnes alternative måter å løse samme problem på, vil det bli utforsket. Så mye energi, penger og intelligens blir pumpet inn i batteri-bransjen verden over per nå, så dette kommer nok til å bli mye bedre bare de neste 3-4 årene. Anonymkode: 75e29...914 😂Sodium-ioner? Ville lagt til hva sodium/ ion batterier inneholder der jeg da. Natrium og grafitt. Eller salt og kull om du vil, og vi går aldri aldri tomme,ikke på en million år engang. Anonymkode: 33a8f...68d 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #15 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 😂Sodium-ioner? Ville lagt til hva sodium/ ion batterier inneholder der jeg da. Natrium og grafitt. Eller salt og kull om du vil, og vi går aldri aldri tomme,ikke på en million år engang. Anonymkode: 33a8f...68d Godt poeng 🙂 Anonymkode: 75e29...914 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #16 Skrevet 2. mars 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: De nye batteri-typene som blir laget nå (1. gen) trenger verken kobolt, nikkel eller litium. Man bruker sodium-ioner. Det gjør at batteriene er litt større, men til gjengjeld fungerer de bedre under kalde forhold og skal visstnok ha bedre ladehastighet. Det er det som er fordelen med kapitalismen, ingen er dumme nok til å kun satse på resurser som man ser blir begrensede, uetiske og vanskelig for forbrukerne å svelge. Så dersom det finnes alternative måter å løse samme problem på, vil det bli utforsket. Så mye energi, penger og intelligens blir pumpet inn i batteri-bransjen verden over per nå, så dette kommer nok til å bli mye bedre bare de neste 3-4 årene. Anonymkode: 75e29...914 Sodium faktisk. Anonymkode: 1880e...e14
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #17 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har det rabla for deg? "The Cobalt Institute publiserte nylig sin 2021-rapport der de bekreftet kobolts vitale rolle i det grønne skiftet, først og fremst for bruken i batterier I 2021 økte den globale etterspørselen etter metallet med 22 prosent, og instituttet regner med at etterspørselen vil øke 13 prosent i året de neste 5 årene. 2021 var også det aller første året der etterspørselen etter kobolt til elektriske kjøretøy gikk forbi andre batteribruksområder til å bli den største med 34 prosent. The Cobalt Institute forventer at andelen øker til 50 prosent innen 2026." Anonymkode: 791f3...f90 The cobalt institute kan tørke seg bak med den ønskerapporten sin. Brorparten av elbilbatterier i dag er lithium/ jernfosfat- typen som ikke inneholder et gram tungmetaller . Neste generasjon batterier er allerede på veien bl.a. brukt av VW i kina. Sodium/ ion eller natrium/ kull batterier. Kobolt er ute og forsvinner helt fra elbiler ila et par år pga. pris. Anonymkode: 33a8f...68d
bvp Skrevet 2. mars 2024 #18 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja dårlige tyske elbiler gis snart bort. Grunnen til prisfallet er at nye elbiler blir billigere og billigere, og grunnen til det igjen er at prisen på batteriene faller som en stein. Verdens største batteriprodusent Catl har varslet at prisen skal ned nye 40% i år. Utfallet blir selvsagt fossilbilens snarlige død. Anonymkode: 33a8f...68d Den kanskje viktigste grunnen til at prisene faller er overproduksjon av biler, kun EN av 91 kinesiske bilprodusenter går med overskudd, den siste kinesiske produsenten som prøvde seg i Norge ansatte 2 personer, en bil står visst utstilt på Strømmen Storsenter men det er ingen selger man kan snakke med der lenger, det ligger bare noen brosjyrer der, de har ikke solgt en eneste bil i Norge og forrige uke stoppet fabrikken produksjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #19 Skrevet 2. mars 2024 Du sparer absolutt INTENTING på elbil. Var så dum at jeg kjøpte en i 2021 til over 500´ - nå verdt kanskje 300´. Heldigvis snart nedbetalt. Og det er samme trend i hele EU og Usa. Kan fint få en brukt tesla 3 til 210.000 der nå. Anonymkode: 68ce0...f7c
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #20 Skrevet 2. mars 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: For meg blir det veldig tydelig at det å kjøpe ny bil er helt idiotisk i et økonomisk perspektiv. Verdien faller sinnsvakt fort i starten. Om det er leasing eller lån spiller ingen rolle, det å kjøpe ny bil er bare for de som har en masse penger å sløse bort, eller for de som ikke forstår hvor dårlig pengebruk dette er. Kjøp en god bruktbil som er 4-6 år gammel og bruk den i 10-15 år, eller til den er passert 3-400 000 km. Det er det mest økonomisk fornuftige, med mindre du velger en amerikansk eller tysk bil som havarerer totalt lenge før den har gått så langt. Anonymkode: 575d4...e26 Men ingen vil ha en 10 år gammel elbil der man kan risikere å bytte batteri om 1 dag for 200.000...... Anonymkode: 68ce0...f7c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå