Gå til innhold

EU vil ikke ha brukte batteribiler - kommer de tilbake til Norge som billige bruktbiler?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lurt å vente til de eksporterte batteribilene kommer tilbake til Norge igjen? Her virker det som vi kan få meget rimelige batteribiler om ganske så kort tid. Tesla Model X fra 2018 har allerede passert 300 k kr grensen. VW ID 3 nærmer seg luksusbilen e-Golf til under 200 k, mens kinamonsteret "Rødt flagg" halverer nybilprisen på rekordlave 12 måneder! Blir det en fest for bruktbilkjøpere som fremdeles kan og vil lade? Kanskje jeg skal opprette finn-søk på rød Audi etron GT og rosa Porsche Taycan?

https://www.tv2.no/broom/brukt-elbil-prisene-kollapser-i-europa/16498622/

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Elektrifiseringen og det grønne skiftet har aldri vært skikkelig konsekvensutredet. Det er direkte klimagalskap uten noe form for styring. Forstår ikke at folk kjøper biler som små stakkars afrikanske barn har gravd ut mineralene for at du skal få kjøre bilen din til 1million. Barna dør ofte av det de puster inn i kobaltminene. 

En dag kommer rettferdighetsdagen, og det blir en gledens dag når alle må stå til ansvar for å ha deltatt i elendigheten man ser i verden.

Anonymkode: ef43e...674

  • Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg blir det veldig tydelig at det å kjøpe ny bil er helt idiotisk i et økonomisk perspektiv. Verdien faller sinnsvakt fort i starten. Om det er leasing eller lån spiller ingen rolle, det å kjøpe ny bil er bare for de som har en masse penger å sløse bort, eller for de som ikke forstår hvor dårlig pengebruk dette er.

Kjøp en god bruktbil som er 4-6 år gammel og bruk den i 10-15 år, eller til den er passert 3-400 000 km. Det er det mest økonomisk fornuftige, med mindre du velger en amerikansk eller tysk bil som havarerer totalt lenge før den har gått så langt.

Anonymkode: 575d4...e26

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For meg blir det veldig tydelig at det å kjøpe ny bil er helt idiotisk i et økonomisk perspektiv. Verdien faller sinnsvakt fort i starten. Om det er leasing eller lån spiller ingen rolle, det å kjøpe ny bil er bare for de som har en masse penger å sløse bort, eller for de som ikke forstår hvor dårlig pengebruk dette er.

Kjøp en god bruktbil som er 4-6 år gammel og bruk den i 10-15 år, eller til den er passert 3-400 000 km. Det er det mest økonomisk fornuftige, med mindre du velger en amerikansk eller tysk bil som havarerer totalt lenge før den har gått så langt.

Anonymkode: 575d4...e26

Ikke bare økonomisk fornuftig, men også det beste for miljøet å reparere på en gammel bil lengst mulig heller enn å kjøpe ny.

Anonymkode: 9f9c4...214

  • Liker 3
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

For meg blir det veldig tydelig at det å kjøpe ny bil er helt idiotisk i et økonomisk perspektiv. Verdien faller sinnsvakt fort i starten. Om det er leasing eller lån spiller ingen rolle, det å kjøpe ny bil er bare for de som har en masse penger å sløse bort, eller for de som ikke forstår hvor dårlig pengebruk dette er.

Kjøp en god bruktbil som er 4-6 år gammel og bruk den i 10-15 år, eller til den er passert 3-400 000 km. Det er det mest økonomisk fornuftige, med mindre du velger en amerikansk eller tysk bil som havarerer totalt lenge før den har gått så langt.

Anonymkode: 575d4...e26

Her er jo et paradoks; leasing at batteribiler er uforholdsmessig billig, tradisjonelt (2-10 år siden)var batteribil en knapphetsvare med lite verditap og verdistigning i perioden fra du skrev kontrakt til levering. Dermed lav leasing. Nå har det snudd, og jeg tror en del leasingselskap må spise opp relativt store tap, som banken viderefører til oss andre.... 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok også delvis en konsekvens av at prisene i bruktbilmarkedet var kunstig høy under pandemien som følge av at brikkemangel gjorde at produksjonen mer eller mindre stoppet hos bilprodusentene. Når en to år gammel bruktbil selges for høyere pris enn da den rullet av butikken er det noe som ikke stemmer.

Nå har proppen løsnet og markedet oversvømmes av både nye og brukte biler, men folk har redusert kjøpekraft og beholder bilen de har eller tar bussen. Dette er for så vidt ikke unikt for elektriske biler heller, det er markedet for biler generelt som har stoppet opp.

Hvordan noen, i alle fall som har vært på KG en del, kan få seg til å kjøpe en bil kalt "rødt flagg" er for meg ubegripelig.

Anonymkode: bd27b...805

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Elektrifiseringen og det grønne skiftet har aldri vært skikkelig konsekvensutredet. Det er direkte klimagalskap uten noe form for styring. Forstår ikke at folk kjøper biler som små stakkars afrikanske barn har gravd ut mineralene for at du skal få kjøre bilen din til 1million. Barna dør ofte av det de puster inn i kobaltminene. 

En dag kommer rettferdighetsdagen, og det blir en gledens dag når alle må stå til ansvar for å ha deltatt i elendigheten man ser i verden.

Anonymkode: ef43e...674

Her er det noen som aldri har åpnet en avis eller funnet ut hva TV er når oljeindustrien herjer på. Planeten er døende, men whataboutism om elbil tar førsteplassen...

Anonymkode: a2d20...962

  • Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er det noen som aldri har åpnet en avis eller funnet ut hva TV er når oljeindustrien herjer på. Planeten er døende, men whataboutism om elbil tar førsteplassen...

Anonymkode: a2d20...962

Tilnærmet ingen kjøper eller kjører batteribil for "å redde kloden", det er utelukkende for egen lommebok. Da hadde de kjørt en minimalistisk ting med 10mil rekkevidde og tatt bussen om de skulle lengre, ikke kjørt en 2tonn klump med 500hk. 

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Elektrifiseringen og det grønne skiftet har aldri vært skikkelig konsekvensutredet. Det er direkte klimagalskap uten noe form for styring. Forstår ikke at folk kjøper biler som små stakkars afrikanske barn har gravd ut mineralene for at du skal få kjøre bilen din til 1million. Barna dør ofte av det de puster inn i kobaltminene. 

En dag kommer rettferdighetsdagen, og det blir en gledens dag når alle må stå til ansvar for å ha deltatt i elendigheten man ser i verden.

Anonymkode: ef43e...674

Batterier med kobolt brukes nesten ikke lenger, og kun av amatørnissene i tysk og japansk bilindustri. 

Anonymkode: 33a8f...68d

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Silvia515 skrev (11 timer siden):

Er det lurt å vente til de eksporterte batteribilene kommer tilbake til Norge igjen? Her virker det som vi kan få meget rimelige batteribiler om ganske så kort tid. Tesla Model X fra 2018 har allerede passert 300 k kr grensen. VW ID 3 nærmer seg luksusbilen e-Golf til under 200 k, mens kinamonsteret "Rødt flagg" halverer nybilprisen på rekordlave 12 måneder! Blir det en fest for bruktbilkjøpere som fremdeles kan og vil lade? Kanskje jeg skal opprette finn-søk på rød Audi etron GT og rosa Porsche Taycan?

https://www.tv2.no/broom/brukt-elbil-prisene-kollapser-i-europa/16498622/

Ja dårlige tyske elbiler gis snart bort. Grunnen til prisfallet er at nye elbiler blir billigere og billigere, og grunnen til det igjen er at prisen på batteriene faller som en stein.

Verdens største batteriprodusent Catl har varslet at prisen skal ned nye 40% i år. Utfallet blir selvsagt fossilbilens snarlige død.

Anonymkode: 33a8f...68d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her er det noen som aldri har åpnet en avis eller funnet ut hva TV er når oljeindustrien herjer på. Planeten er døende, men whataboutism om elbil tar førsteplassen...

Anonymkode: a2d20...962

Helt enig, nå må vi sette en stopper for all olje og gass og bare gå for elbiler. Men det er veldig viktig at alle metallene og energien som kreves for å produsere elbiler blir utvunnet og brukt i andre land som ikke trenger å tenke så mye på natur og miljø og barns rettigheter.

Det viktigste er at Norge oppfyller klimamålene. Og at vi ikke har gruvedrift eller utslipp i Norge. Resten av verden må jo tenke på seg selv, vi kan jo ikke ta noe ansvar. 

Hilsen supersmart SVer.

Anonymkode: 791f3...f90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Batterier med kobolt brukes nesten ikke lenger, og kun av amatørnissene i tysk og japansk bilindustri. 

Anonymkode: 33a8f...68d

Har det rabla for deg?

"The Cobalt Institute publiserte nylig sin 2021-rapport der de bekreftet kobolts vitale rolle i det grønne skiftet, først og fremst for bruken i batterier

2021 økte den globale etterspørselen etter metallet med 22 prosent, og instituttet regner med at etterspørselen vil øke 13 prosent i året de neste 5 årene.

2021 var også det aller første året der etterspørselen etter kobolt til elektriske kjøretøy gikk forbi andre batteribruksområder til å bli den største med 34 prosent.

The Cobalt Institute forventer at andelen øker til 50 prosent innen 2026."

Anonymkode: 791f3...f90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Elektrifiseringen og det grønne skiftet har aldri vært skikkelig konsekvensutredet. Det er direkte klimagalskap uten noe form for styring. Forstår ikke at folk kjøper biler som små stakkars afrikanske barn har gravd ut mineralene for at du skal få kjøre bilen din til 1million. Barna dør ofte av det de puster inn i kobaltminene. 

En dag kommer rettferdighetsdagen, og det blir en gledens dag når alle må stå til ansvar for å ha deltatt i elendigheten man ser i verden.

Anonymkode: ef43e...674

De nye batteri-typene som blir laget nå (1. gen) trenger verken kobolt, nikkel eller litium. Man bruker sodium-ioner. Det gjør at batteriene er litt større, men til gjengjeld fungerer de bedre under kalde forhold og skal visstnok ha bedre ladehastighet. 

Det er det som er fordelen med kapitalismen, ingen er dumme nok til å kun satse på resurser som man ser blir begrensede, uetiske og vanskelig for forbrukerne å svelge. Så dersom det finnes alternative måter å løse samme problem på, vil det bli utforsket.

Så mye energi, penger og intelligens blir pumpet inn i batteri-bransjen verden over per nå, så dette kommer nok til å bli mye bedre bare de neste 3-4 årene.

Anonymkode: 75e29...914

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De nye batteri-typene som blir laget nå (1. gen) trenger verken kobolt, nikkel eller litium. Man bruker sodium-ioner. Det gjør at batteriene er litt større, men til gjengjeld fungerer de bedre under kalde forhold og skal visstnok ha bedre ladehastighet. 

Det er det som er fordelen med kapitalismen, ingen er dumme nok til å kun satse på resurser som man ser blir begrensede, uetiske og vanskelig for forbrukerne å svelge. Så dersom det finnes alternative måter å løse samme problem på, vil det bli utforsket.

Så mye energi, penger og intelligens blir pumpet inn i batteri-bransjen verden over per nå, så dette kommer nok til å bli mye bedre bare de neste 3-4 årene.

Anonymkode: 75e29...914

😂Sodium-ioner? Ville lagt til hva sodium/ ion batterier inneholder der jeg da. Natrium og grafitt.

Eller salt og kull om du vil, og vi går aldri aldri tomme,ikke på en million år engang.

Anonymkode: 33a8f...68d

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😂Sodium-ioner? Ville lagt til hva sodium/ ion batterier inneholder der jeg da. Natrium og grafitt.

Eller salt og kull om du vil, og vi går aldri aldri tomme,ikke på en million år engang.

Anonymkode: 33a8f...68d

Godt poeng 🙂

Anonymkode: 75e29...914

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

De nye batteri-typene som blir laget nå (1. gen) trenger verken kobolt, nikkel eller litium. Man bruker sodium-ioner. Det gjør at batteriene er litt større, men til gjengjeld fungerer de bedre under kalde forhold og skal visstnok ha bedre ladehastighet. 

Det er det som er fordelen med kapitalismen, ingen er dumme nok til å kun satse på resurser som man ser blir begrensede, uetiske og vanskelig for forbrukerne å svelge. Så dersom det finnes alternative måter å løse samme problem på, vil det bli utforsket.

Så mye energi, penger og intelligens blir pumpet inn i batteri-bransjen verden over per nå, så dette kommer nok til å bli mye bedre bare de neste 3-4 årene.

Anonymkode: 75e29...914

Sodium faktisk.

Anonymkode: 1880e...e14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har det rabla for deg?

"The Cobalt Institute publiserte nylig sin 2021-rapport der de bekreftet kobolts vitale rolle i det grønne skiftet, først og fremst for bruken i batterier

2021 økte den globale etterspørselen etter metallet med 22 prosent, og instituttet regner med at etterspørselen vil øke 13 prosent i året de neste 5 årene.

2021 var også det aller første året der etterspørselen etter kobolt til elektriske kjøretøy gikk forbi andre batteribruksområder til å bli den største med 34 prosent.

The Cobalt Institute forventer at andelen øker til 50 prosent innen 2026."

Anonymkode: 791f3...f90

The cobalt institute kan tørke seg bak med den ønskerapporten sin.

Brorparten av elbilbatterier i dag er lithium/ jernfosfat- typen som ikke inneholder et gram tungmetaller .

Neste generasjon batterier er allerede på veien bl.a. brukt av VW i kina. Sodium/ ion eller natrium/ kull batterier. Kobolt er ute og forsvinner helt fra elbiler ila et par år pga. pris.

Anonymkode: 33a8f...68d

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja dårlige tyske elbiler gis snart bort. Grunnen til prisfallet er at nye elbiler blir billigere og billigere, og grunnen til det igjen er at prisen på batteriene faller som en stein.

Verdens største batteriprodusent Catl har varslet at prisen skal ned nye 40% i år. Utfallet blir selvsagt fossilbilens snarlige død.

Anonymkode: 33a8f...68d

Den kanskje viktigste grunnen til at prisene faller er overproduksjon av biler, kun EN av 91 kinesiske bilprodusenter går med overskudd, den siste kinesiske produsenten som prøvde seg i Norge ansatte 2 personer, en bil står visst utstilt på Strømmen Storsenter men det er ingen selger man kan snakke med der lenger, det ligger bare noen brosjyrer der, de har ikke solgt en eneste bil i Norge og forrige uke stoppet fabrikken produksjonen.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sparer absolutt INTENTING på elbil. Var så dum at jeg kjøpte en i 2021 til over 500´ - nå verdt kanskje 300´. Heldigvis snart nedbetalt.

Og det er samme trend i hele EU og Usa. Kan fint få en brukt tesla 3 til 210.000 der nå.

Anonymkode: 68ce0...f7c

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

For meg blir det veldig tydelig at det å kjøpe ny bil er helt idiotisk i et økonomisk perspektiv. Verdien faller sinnsvakt fort i starten. Om det er leasing eller lån spiller ingen rolle, det å kjøpe ny bil er bare for de som har en masse penger å sløse bort, eller for de som ikke forstår hvor dårlig pengebruk dette er.

Kjøp en god bruktbil som er 4-6 år gammel og bruk den i 10-15 år, eller til den er passert 3-400 000 km. Det er det mest økonomisk fornuftige, med mindre du velger en amerikansk eller tysk bil som havarerer totalt lenge før den har gått så langt.

Anonymkode: 575d4...e26

Men ingen vil ha en 10 år gammel elbil der man kan risikere å bytte batteri om 1 dag for 200.000......

Anonymkode: 68ce0...f7c

  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...