AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Del Skrevet 1. mars 2024 Er det noen som har erfaring med Bokashi og kan fortelle litt om hvordan det funker og om du er tilfreds med den måten å bruke matavfallet ? Anonymkode: 434c0...f34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #2 Del Skrevet 2. mars 2024 Ja fått helt dilla: om du dyrker grønnsaker så ser du helt klar forskjell på gjødningen/jorden. Sjekk ut YouTube videoene til Maria Berg Hustad eller bokashinorge sine. Jeg har lagret 2 sekker ute i hagen allerede som starter jordforvandling når temp. Bikker 15 grader.. Anonymkode: b7a36...5f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #3 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja fått helt dilla: om du dyrker grønnsaker så ser du helt klar forskjell på gjødningen/jorden. Sjekk ut YouTube videoene til Maria Berg Hustad eller bokashinorge sine. Jeg har lagret 2 sekker ute i hagen allerede som starter jordforvandling når temp. Bikker 15 grader.. Anonymkode: b7a36...5f4 «Maria Berg Hestad» Anonymkode: b7a36...5f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modni Skrevet 2. mars 2024 #4 Del Skrevet 2. mars 2024 Superfornøyd. Mye info på nett og bokashi.no, lån ev boka på bilblioteket. Melder du i fra til renovasjonsselskapet får du tilskudd eller avslag på regninga mange steder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #5 Del Skrevet 2. mars 2024 Det er ganske kult ☺️ Fryser ned vannet så vi har det til sommeren (plantenæring på steroider). Avfallet blandes i jorda (jordfabrikk) som gjør den full av næring. Det lukter ikke så lenge lokket er på. Er ikke så digg å vaske bøttene, men jeg bruker svamp og zalo, utendørs 😅 Anonymkode: e3f50...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #6 Del Skrevet 2. mars 2024 Ja, veldig fornøyd! Har ikke vært så fornøyd med strøet jeg har kjøpt på Clas Ohlson da, har mer plager med hvitt"mugg". Blir også en motivasjon til å spise mer mat som gir skrell til bokashien 🤩 Det krever at du har plass til selve bokashien og jordfabrikken. Det lukter ikke når det først har vært i jordfabrikken en stund, men lukter veldig sterkt når du tømmer bøttene og blander bokashien i jord. Anonymkode: 4f94b...de7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #7 Del Skrevet 2. mars 2024 Jeg bruker også strøet fra Clas Ohlson. Men opplever ikke noe plager med mugg. Har jordfabrikken i kjelleren i plastkasser fra europris. Bruker fiberduk over de. Bruke bokashijord i plantekassene i fjor, og avlingen ble veldig godt. Utvider plantingen i år, og da kommer også jorda godt med. Det kan lukte, men så snart man har dekket over det i fabrikken forsvinner lukta. Bruker hansker når jeg tømmer bøtta og får skylt den i kjelleren. Vasker den mer grundig i dusjen. Her koster nok bokashi meg mer enn hva det ville gjort å hatt matavfall via kommunen. Anonymkode: 4733a...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #8 Del Skrevet 4. mars 2024 Bokashistrø fra Coop bygg her: veldig bra! Anonymkode: b7a36...5f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #9 Del Skrevet 4. mars 2024 Jeg er skikkelig frista, men 1) vi har egentlig ikke plass på kjøkkenet til den bøtta og 2) jeg har hørt at rev er så ivrig på å grave opp bokashi. Det bor rev rett borti lia Noen her med erfaring med rev og bokashi? Anonymkode: 03084...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragon Skrevet 4. mars 2024 #10 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er skikkelig frista, men 1) vi har egentlig ikke plass på kjøkkenet til den bøtta og 2) jeg har hørt at rev er så ivrig på å grave opp bokashi. Det bor rev rett borti lia Noen her med erfaring med rev og bokashi? Anonymkode: 03084...3e5 Vi bor rett i skogkanten og har mye dyr rundt, inkludert rev. Aldri vært plaget med at noen har gravd oppi . Anbefales varmt . Vi har hatt så fine avlinger og sommerblomstene har stortrivdes i jorden og med næringen fra væsken. Vi har bøtta i gangen og bare en sånn liten oppsamlings bøtte på benken. Den store bøtta skal kun åpnes en gang per dag , så den trenger ikke stå på kjøkken. Jeg har strø og stor bøtte i gang og den lille på benken. Hvis den lille ikke er full venter jeg ofte en dag ekstra før den tømmes. Kjøpte med den lille til kjøkkenbenk da jeg kjøpte bøttene på nett 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #11 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 21.37): Er det noen som har erfaring med Bokashi og kan fortelle litt om hvordan det funker og om du er tilfreds med den måten å bruke matavfallet ? Anonymkode: 434c0...f34 Det komposterer helt ok, du har matavfallet i en beholder og det lukter ikke mugg eller kompost eller ekkelt. Men jeg hadde min bokashi-beholder under kjøkkenbenken, og det lukter «bokashistrø» av den når du åpner den. Den lukten er ikke vond - den er lett søtlig fermentert - men den fyller hele rommet når beholderen åpnes, og holder seg i timevis. Jeg foretrekker mitt hjem uten den lukten. Dyr i restjorden har jeg ikke opplevd. Men jeg har opplevd at fluer stortrives med å legge egg i den lunkne komposten. Og selv om de ikke gjør den minste skade verken på meg eller plantene så er de skikkelig til bry. Anonymkode: 8df95...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #12 Del Skrevet 5. mars 2024 Jeg er veldig fornøyd 😊 Anonymkode: 0853b...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #13 Del Skrevet 5. mars 2024 Forstår jeg det rett om det kan løses som følger: 1) liten bøtte, ikke nødvendigvis med lokk, som daglig avfall havner i fortløpende (a'la det vi allerede har til sortering av matavfall) 2) en gang per døgn/annethvert døgn flyttes dette over i ei bøtte hvor det legges lagvis med strø og som har tappekran. Denne bøtta kan det lukte av, ref erfaringer over. Denne trenger ikke være på kjøkkenet, men må ha romtemperatur 3) når bøtte med strø er full, skal den stå lufttett og fermentere i romtemperatur i minst to uker 4) etter to uker kan nevnte bøtte settes ut og på sikt graves ned i et bed eller en jordfabrikk, og det er da omdannelsen til jord skjer. Innholdet i bøtte 2 lukter, og flytting av innhold over i jordfabrikk stinker, men dette kan skje utendørs dersom man har jordfabrikken utendørs? Anonymkode: 03084...3e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 5. mars 2024 #14 Del Skrevet 5. mars 2024 Her bryr ikke reven seg om bokashi i det hele tatt. Men jeg er litt delt. På en måte en det ganske lettvint, men tror nok jeg foretrekker vanlig varmkompost, det føles bare som mye mindre styr, og man slipper å kjøpe strø og sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #15 Del Skrevet 5. mars 2024 Hva gjør dere med fulle bokashibøtter om vinteren? Anonymkode: 434c0...f34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #16 Del Skrevet 5. mars 2024 solsolsol skrev (31 minutter siden): Her bryr ikke reven seg om bokashi i det hele tatt. Men jeg er litt delt. På en måte en det ganske lettvint, men tror nok jeg foretrekker vanlig varmkompost, det føles bare som mye mindre styr, og man slipper å kjøpe strø og sånt. Hvor mye koster strø? Blir det egentlig dyr jord allikevel? 😅 Anonymkode: 03084...3e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 5. mars 2024 #17 Del Skrevet 5. mars 2024 Det koster ikke kjempemye, bare at man hele tiden må huske på det, må oppbevare det og alt mulig. Går også an å bruke veska fra bokashien som nytt strø (til en viss grad). Innimellom er jeg frelst, også blir jeg lei et par år, også blir jeg frelst igjen 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #18 Del Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva gjør dere med fulle bokashibøtter om vinteren? Anonymkode: 434c0...f34 Jeg har et lite drivhus som jeg har jord og tørt løv i, og blander bokashien inn i det (tømmer bøttene oppi. Prosessen starter når temperaturen stiger om våren. Du kan sikkert gjøre tilsvarende i bokser utendørs (feks en av de største plastkassene til Ikea), så lenge de står under tak. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Forstår jeg det rett om det kan løses som følger: 1) liten bøtte, ikke nødvendigvis med lokk, som daglig avfall havner i fortløpende (a'la det vi allerede har til sortering av matavfall) 2) en gang per døgn/annethvert døgn flyttes dette over i ei bøtte hvor det legges lagvis med strø og som har tappekran. Denne bøtta kan det lukte av, ref erfaringer over. Denne trenger ikke være på kjøkkenet, men må ha romtemperatur 3) når bøtte med strø er full, skal den stå lufttett og fermentere i romtemperatur i minst to uker 4) etter to uker kan nevnte bøtte settes ut og på sikt graves ned i et bed eller en jordfabrikk, og det er da omdannelsen til jord skjer. Innholdet i bøtte 2 lukter, og flytting av innhold over i jordfabrikk stinker, men dette kan skje utendørs dersom man har jordfabrikken utendørs? Anonymkode: 03084...3e5 Ja Anonymkode: 4f94b...de7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #19 Del Skrevet 6. mars 2024 Hei, Vi fyller en bøtte på omtrent 6L som som står på kjøkkenbenken, og når den er full så går den i bokashien. Har også strø og slikt i denne mindre bøtten. Den større bokashibøtten er inne i ett skap, og da sparer jeg litt opp før jeg tar den ut. Synes også det er lettere å komprimere materialet på den måten (for å unngå luft). Har tre bøtter som går på omgang. Hos oss utgjør det stor forskjell på libet med og uten bokashi. Vi får mer plass i søppelet og maten vi ikke spiser (matbokset fra barnehager, frukt og grønnsaksskrell til eksempel) blir brukt til noe nyttig hjemme. Jorden det blir til er helt fantastisk. Har fått veldig gode avlinger. Anonymkode: 38e8b...446 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathta85 Skrevet 22. februar #20 Del Skrevet 22. februar Jeg lager bokashi vår, sommer og høst til blomster og grønnsaker, ypperlig næring til plantene. I de mørkeste og kaldeste månedene går matavfallet i våtorganisk dunken, det blir nok uansett. Orker ikke ha dunker eller sekker med matavfall ligende rundt om siden vi har så mye ville og tamme dyr rundt huset 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå