AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Konen til min bror er narsissist og alle ser det utenom min bror. Er så lei av at det alltid skal være henne i fokus og alle skal ta hensyn til henne. Alt hun gjør er kun for egen vinning… Vi har for eksempel sluttet helt å spørre om de kan sitte barnevakt da det alltid er så stor belastning for henne, synd i henne og vil på en eller annen måte bli brukt mot både oss og resten av familien senere. Skal sies at de kun har vært barnevakt 3 ganger for våre 2 barn i barnehagealder og første gang var kun for den ene, mens jeg fødte nr 2. Skal også sies at både vi og resten av familien passet deres barn ofte og de hadde gjerne barnefri annen hver helg når barna var små. Om noen nevner å ha vondt så hadde hun alltid 10 ganger mere vondt og måtte igjennom x antall kontroller og legebesøk for 5 år siden. Og vi er «virkelig heldig» som slipper dette. Eller om noen i familien er på sykehus/sykehjem så er det en så fryktelig stor belastning for henne som må dra å besøke dem. Ikke ett ord om hvordan det er for personen på sykehus. De har barn i tenårene og jeg syntes virkelig synd på barna deres nå som de forstår hvor stor belastning de er for henne. På utsiden skal alt alltid fremstå så perfekt med rent hus, «flinke» barn, gode gjerninger for andre osv… Forstår ikke at ikke flere gjennomskuer henne. Anonymkode: de579...417 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Ja det er pyton med sånne selvopptatte folk. Anonymkode: 55cb3...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Konen til min bror er narsissist og alle ser det utenom min bror. Er så lei av at det alltid skal være henne i fokus og alle skal ta hensyn til henne. Alt hun gjør er kun for egen vinning… Vi har for eksempel sluttet helt å spørre om de kan sitte barnevakt da det alltid er så stor belastning for henne, synd i henne og vil på en eller annen måte bli brukt mot både oss og resten av familien senere. Skal sies at de kun har vært barnevakt 3 ganger for våre 2 barn i barnehagealder og første gang var kun for den ene, mens jeg fødte nr 2. Skal også sies at både vi og resten av familien passet deres barn ofte og de hadde gjerne barnefri annen hver helg når barna var små. Om noen nevner å ha vondt så hadde hun alltid 10 ganger mere vondt og måtte igjennom x antall kontroller og legebesøk for 5 år siden. Og vi er «virkelig heldig» som slipper dette. Eller om noen i familien er på sykehus/sykehjem så er det en så fryktelig stor belastning for henne som må dra å besøke dem. Ikke ett ord om hvordan det er for personen på sykehus. De har barn i tenårene og jeg syntes virkelig synd på barna deres nå som de forstår hvor stor belastning de er for henne. På utsiden skal alt alltid fremstå så perfekt med rent hus, «flinke» barn, gode gjerninger for andre osv… Forstår ikke at ikke flere gjennomskuer henne. Anonymkode: de579...417 Fantastisk omgangskrets du må ha? Siden alle er psykiatere eller psykologer og kan stille en slik diagnose. (Som jeg er litt usikker på om kan stilles i Norge) Anonymkode: 08ee1...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #4 Skrevet 1. mars 2024 Glemte å nevne at hun også kun jobber 20% fordi hun «ikke har tid» til å jobbe mere. Mens resten av familien har 100% stillinger og akkurat de samme pliktene som henne ellers i livet. Anonymkode: de579...417
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 Svigerinne heter det. Anonymkode: 32705...940 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 Man kan være selvopptatt hurpe uten å være narsissist. Slutt å sleng om dere med diagnoser. Anonymkode: 4636d...a1e 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #7 Skrevet 1. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Man kan være selvopptatt hurpe uten å være narsissist. Slutt å sleng om dere med diagnoser. Anonymkode: 4636d...a1e Så sant så sant Anonymkode: 08ee1...ae2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #8 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Svigerinne heter det. Anonymkode: 32705...940 Er visst nordnorsk med "svigersøster"? Brukes ikke på øst- og vestlandet så vidt jeg vet og ikke trenger de diagnose for å være ufordragelige heller, i alle fall ikke her jeg bor. Anonymkode: e40b3...6fd 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #9 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Fantastisk omgangskrets du må ha? Siden alle er psykiatere eller psykologer og kan stille en slik diagnose. (Som jeg er litt usikker på om kan stilles i Norge) Anonymkode: 08ee1...ae2 Det er en personlighetsforstyrrelse, diagnosen blir brukt i USA, men ikke i Europa. Den blir brukt flittig av folk i hverdagsspråk og sosiale medier likevel....syns jo TS beskriver en person med narsisistiske trekk i alle fall. Anonymkode: ff85c...353 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #10 Skrevet 1. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en personlighetsforstyrrelse, diagnosen blir brukt i USA, men ikke i Europa. Den blir brukt flittig av folk i hverdagsspråk og sosiale medier likevel....syns jo TS beskriver en person med narsisistiske trekk i alle fall. Anonymkode: ff85c...353 Det kan godt være, men vi vet ikke om denne diagnosen er satt! Og det må den før man bruker den på noen. Jeg er dritlei av at folk slenger ut diagnoser på folk! Anonymkode: da411...130 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #11 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan godt være, men vi vet ikke om denne diagnosen er satt! Og det må den før man bruker den på noen. Jeg er dritlei av at folk slenger ut diagnoser på folk! Anonymkode: da411...130 Ja, tror vi kan være sikre på at svigersøster ikke har fått diagnosen. Litt rart at en diagnose du ikke kan få i Norge en gang blir slengt rundt sånn. Anonymkode: ff85c...353
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #12 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Konen til min bror er narsissist og alle ser det utenom min bror. Er så lei av at det alltid skal være henne i fokus og alle skal ta hensyn til henne. Alt hun gjør er kun for egen vinning… Vi har for eksempel sluttet helt å spørre om de kan sitte barnevakt da det alltid er så stor belastning for henne, synd i henne og vil på en eller annen måte bli brukt mot både oss og resten av familien senere. Skal sies at de kun har vært barnevakt 3 ganger for våre 2 barn i barnehagealder og første gang var kun for den ene, mens jeg fødte nr 2. Skal også sies at både vi og resten av familien passet deres barn ofte og de hadde gjerne barnefri annen hver helg når barna var små. Om noen nevner å ha vondt så hadde hun alltid 10 ganger mere vondt og måtte igjennom x antall kontroller og legebesøk for 5 år siden. Og vi er «virkelig heldig» som slipper dette. Eller om noen i familien er på sykehus/sykehjem så er det en så fryktelig stor belastning for henne som må dra å besøke dem. Ikke ett ord om hvordan det er for personen på sykehus. De har barn i tenårene og jeg syntes virkelig synd på barna deres nå som de forstår hvor stor belastning de er for henne. På utsiden skal alt alltid fremstå så perfekt med rent hus, «flinke» barn, gode gjerninger for andre osv… Forstår ikke at ikke flere gjennomskuer henne. Anonymkode: de579...417 Så hun er narsissist fordi hun (eller din bror) sier hun ikke vil passe barna dine? De fleste vil vise fram huset ryddig og skryte av barn man er stolt av. høres ut som du er den krevende og fiendtlig svigersøsteren. Sympatisk å diagnostisere de som sier nei til å være barnevakt Anonymkode: 79efc...312
Frk Midnattsol Skrevet 1. mars 2024 #13 Skrevet 1. mars 2024 Når den nye diagnosemanualen kom, var blant annet Narsissistisk personlighetsforstyrrelse fjernet som egen diagnose. For å kunne diagnostisere, må man faktisk ha en relevant utdanning, samt opplæring i de forskjellige diagnoseverktøyene. Vi er nok mange som har diverse trekk fra forskjellig diagnoser i alle spektre, men for en legmann å drive å dele ut diagnoser i hytt og pine, skal man holde seg for god tid. Når folk gjør slikt, blir jeg (som faktisk er kvalifisert til i diagnostisere innen psykisk helse) litt opptatt og litt nysgjerrig på hvorfor det er så viktig for vedkommende å stemple andre med diagnoser 🙂 Just saying 😉 At din svigerinne ikke oppfører seg som du vil og ønsker, er faktisk helt og holdent hennes valg, og hvorfor bryr du deg? Lev ditt eget liv, og la henne leve som hun vil. Garanterer deg at du får det bedre, og du slipper å irritere deg over slikt. Din bror har gjort sitt valg, og det er han som må leve med henne 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #14 Skrevet 1. mars 2024 Tror vi kjenner alle en person som har noen sånne trekk 😅 eller hva? Anonymkode: 55cb3...9a9
Fountaine Skrevet 1. mars 2024 #15 Skrevet 1. mars 2024 Hmm, hun kan ha trekk av narsissisme. Er hun manipulerende? Kontrollererende? Straffer med silent treatment? Kritiserer andre? Belærer andre og gir livstips?
mingus Skrevet 1. mars 2024 #16 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan være selvopptatt hurpe uten å være narsissist. Slutt å sleng om dere med diagnoser. Anonymkode: 4636d...a1e Er det en diagnose? Bruker ikke ordet selv, men trodde det betydde selvopptatt dritt 😅
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #17 Skrevet 1. mars 2024 Fountaine skrev (12 minutter siden): Hmm, hun kan ha trekk av narsissisme. Er hun manipulerende? Kontrollererende? Straffer med silent treatment? Kritiserer andre? Belærer andre og gir livstips? Min gjør alt dette. Og hennes bror - min mann hopper når hun roper hopp. Eks kjører henne 14 mil for det er billigre for henne enn å ta toget. Anonymkode: 8eb8e...194
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #18 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Så hun er narsissist fordi hun (eller din bror) sier hun ikke vil passe barna dine? De fleste vil vise fram huset ryddig og skryte av barn man er stolt av. høres ut som du er den krevende og fiendtlig svigersøsteren. Sympatisk å diagnostisere de som sier nei til å være barnevakt Anonymkode: 79efc...312 Mitt inntrykk er at det ikke er det å avstå fra å være barnevakt som er problemet. Problemet, slik jeg forstod det, er at det hver gang gjøres et stort nummer av hvor tungt og vanskelig det er for henne: AnonymBruker skrev (1 time siden): det alltid er så stor belastning for henne, synd i henne og vil på en eller annen måte bli brukt mot både oss og resten av familien senere. Svigermoren min oppfører seg veldig likt, bortsett fra at hun gjerne tilbyr seg ved hver anledning. Og i tillegg blir fornærmet hvis vi ikke spør henne, eller hvis vi ikke trenger barnevakt når hun vil ha alenetid med barnebarnet. Det samme med andre ting også; hun maser om å hjelpe oss, fremstiller seg som martyr til resten av familien som "må nødt til" ditt og datt, men blir fornærmet og hevder seg å bli nektet å hjelpe til hvis vi takker nei. Det samme om mannens søsken; hun sukker til oss over å "måtte" brette klær hos datteren sin, selv om vi alle vet at svigermor mer sannsynlig har mast seg til å gjøre det. Dette blir veldig slitsomt i lengden, og all "hjelp" vi får fra den kanten får etter hvert en bitter ettersmak. Anonymkode: a48c2...861 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #19 Skrevet 1. mars 2024 Høres ut som min søster, men din svigerinne er nok hakket verre enn søsteren min. Slitsomt med sånne folk i familien som lager konkurranse ut av hvem som er sykest, hvem som er tynnest, vrir og vrenger på hva du sier, er selv helt uskyldig fordi det er alltid alle andre sin feil og lite selvinnsikt, og i tillegg er en mester i å få oppmerksomhet fra andre. Anonymkode: a876a...2c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå