Chiquita Skrevet 2. februar 2006 #2 Skrevet 2. februar 2006 http://www.smn.no/weblink/felles/wlProdukt...ment&mid=privat Hvis en mindreårig har penger, bankinnskudd, fondsandeler, og lignende som samlet overstiger p.t. kr 75.000,- i verdi, sier vergemålsloven at midlene skal forvaltes av overformynderiet.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #4 Skrevet 2. februar 2006 Tusen takk!!! Har lurt litt på dette. Mente å ha hørt for mange år siden at det var 20 000,- og begynte å bli litt stresset vedr. akkurat dette punktet (barnas konti begynner å nærme seg). Har faktiskt prøvd å få tak i Overformynderiet i kommunen hvor jeg bor flere ganger for å få avklart dette - uten å få tak i han. Men burde jo skjønt det: Her på KG er det alltid noen som vet! *puster lettet ut*
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #5 Skrevet 2. februar 2006 Altså: Ikke bor flere ganger, men prøvd å få tak i flere ganger
Chiquita Skrevet 2. februar 2006 #6 Skrevet 2. februar 2006 Altså: Ikke bor flere ganger, men prøvd å få tak i flere ganger ← Ikke alltid lett dette med formuleringer Jeg kom over dette selv da jeg opprettet sparekonto til Lillebanan med fast månedssparing, og på "mirakuløst" vis så husket jeg siden *stolt av meg selv* Bra det er så mye som 75 000 når en sparer fast ja (og ved ev gaver)
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #7 Skrevet 2. februar 2006 Ikke alltid lett dette med formuleringer Jeg kom over dette selv da jeg opprettet sparekonto til Lillebanan med fast månedssparing, og på "mirakuløst" vis så husket jeg siden *stolt av meg selv* Bra det er så mye som 75 000 når en sparer fast ja (og ved ev gaver) ← FLINK DU! Enig at det er bra at grensen er såpass. 20 000 er ikke så mye i dag når en sparer fast til ungene, så jeg var som sagt litt stresset. Lurer fælt på hvor jeg har den summen fra - kanskje det var det tidligere??? Ihverfall så er 75 000 et mye bedre beløp. Går en stund før vi kommer dit
Gjest HB Skrevet 3. februar 2006 #8 Skrevet 3. februar 2006 Hva skal man gjøre med dette da? Eller er det ikke så farlig om overformynderiet kommer? Vi sparer barnetrygden på vår datters konto og det utgjør jo nesten 12000,- i året. I tillegg har hun jo fått penger til dåpen osv. Men bare ved å spare barnetrygden vil hun jo passere 75000,- når hun er 7 år. Hilsen Lille meg
Gjest Malin_tt Skrevet 3. februar 2006 #9 Skrevet 3. februar 2006 Hei. Faren min døde da jeg var ung, og arven fra han ble forvaltet av overformynderiet. De skal jo sikre at foreldrene ikke bruker opp barnas penger. Husker jeg søkte om å få bruke penger, bla til hest og førerkort. Var ikke noe problem å få de ut i allefall....
Gjest Gjesta Skrevet 3. februar 2006 #10 Skrevet 3. februar 2006 Vi ønsker å kunne ha det slik at barnas kontoer skal være disponible i hele oppveksten. Vi bruker de sånn at barna lærer seg å spare til det de ønsker seg selv. Ergo må det være slik at man kan ta ut penger derfra hele tiden.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #11 Skrevet 3. februar 2006 Hva skal man gjøre med dette da? Eller er det ikke så farlig om overformynderiet kommer? Vi sparer barnetrygden på vår datters konto og det utgjør jo nesten 12000,- i året. I tillegg har hun jo fått penger til dåpen osv. Men bare ved å spare barnetrygden vil hun jo passere 75000,- når hun er 7 år. Hilsen Lille meg ← Da ville jeg opprettet en konto til henne - men i ditt og barnefarens navn. Dersom overformynderiet kommer inn i bildet kan dere IKKE bruke pengene som dere ser best. Vet om ei som mistet samboeren sin bare få uker etter deres barn ble født. De hadde ikke laget gjensidig testamente eller noen ting. Ungen arvet derfor alt etter faren og Overformynderiet tok hånd om pengene. I praksis betydde det at de måtte flytte til en mye mindre leilighet - mor hadde så og si ikke penger og slet med å klare seg de første årene. Hun søkte om å få bruke litt av pengene til å bedre barnets oppvekstvilkår men fikk blankt avslag. Nå er jo dette et tilfelle som de fleste av oss slipper å komme bort i. Men jeg synes uansett at det er greit at jeg og barnefaren kan bestemme selv hva som er best for ungene å bruke penger på. Når de blir større kan det være kjekt at de selv har medbestemmelsesrett - men tanken for oss er at det skal være mest mulig penger på konto til dem den dagen de skal flytte ut. Blir det aktuelt oppretter vi konto i vårt navn men som egentlig er barnas penger.
Shea Skrevet 3. februar 2006 #12 Skrevet 3. februar 2006 Jeg hadde en slik konto når jeg var liten. En konto hvor jeg fikk inn arv og barnetrygd. Overformynderiet kom ikke inn i mitt tilfelle selv om kontoen sto i mitt navn. Er ikke så sikker på at overformynderiet har oversikt / kontroll over alle kontoene og vil sikkert ikke automatisk komme inn i bildet uten at noen ber om det. Tror også det går litt på formynderenes økonomi. Regnes det som usansynlig / lite sansynlig at formynderen skal komme til å missbruke kontoen. Jeg hadde nesten 120.000,- på konto og pappa lånte bort pengene mine. Når jeg 1 år sener fikk dem tilbake var dem forentet seg til 150.000,- Det kaller jeg god avtale. (det var 17 år siden)
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #13 Skrevet 3. februar 2006 Min samboer og far til sønnen min døde for noen år siden. Sønnen min arvet ham, og har i tillegg fått erstatningsutbetalinger. I dag har jeg og sønnen min sameie på huset. Eneste ulempe med dette er at jeg ikke kan ta opp lån med pant i huset, ikke engang med pant i min eierandel. Dette gjør at jeg er litt låst økonomisk. Men jeg opplever absolutt at overformynderiet er samarbeidsvillige, og at de er opptatt av at midlene skal brukes til barnets beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå