Gå til innhold

Leier eller eier du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

K 46, jeg eier også. Har man barn er det beste å eie. Hvis man leier bolig og du får beskjed fra utleier om flytting kan du risikere at barna må bytte skole og  barnehage på grunn av skolegrenser og kommunegrenser. 

Anonymkode: 3abc0...7f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i en fin liten leilighet i borettslag nordpå og innskuddet er nesten nedbetalt så har lave kostnader. Jeg flyttet ut av Oslo for en god del år siden for likte ikke prisene og kulturen. Det var godt å komme hjem. 

Anonymkode: 86011...998

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier. Men ser av tråden at mye dreier seg om Oslo. Jeg har eid i Trondheim i 30 år. Leilighet, selveier, til hus. Har gått gradene. Trondheim er ikke billig heller, men skjønner, Oslo er værre. Nå har jeg bosatt meg 1 time fra Oslo. Eier fantastisk bolig. Rekkehus. Hadde denne vært i Oslo hadde det kostet skjorta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi leier. Har leid samme plass i rundt 10 år. Får gjøre hva vi vil med tanke på maling og tapetsering. Føles absolutt som hjemme.

Har snart spart opp 5 millioner. Planlegger å kjøpe enebolig uten å måtte låne av banken. 

Vi er begge 40-41 år og har 2 barn i barnehagealder.

Anonymkode: 6d234...4d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle jeg kjenner som bor i Oslo eier, bortsett fra vennene til mine barn - som er studenter
-skjønner ikke hvordan TS kan ha oppfattet at de fleste i Oslo leier 🙄

Anonymkode: 2168c...09b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eier rekkehus 45 min utenfor Oslo. 

Anonymkode: 4b8a3...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er primært fokusert mot folk som leier altså :

Leier eller eier du ?...(Nå sikter jeg til folk utenfor Oslo, studenter er ikke innbefattet i denne spørsmålsstillingen)

I Oslo så virker det som normen er å leie, det er vel vanskelig å finne seg noe særlig annet enn 20 kvadratmerer uten å betale 3 millioner for det.. Men til resten av brukerne her inne, hvor vanlig er det å leie? Når man leier så sier man jo fra seg muligheten til å bestemme over sitt "eget", muligheten til å få tilgang på "billige penger" (i form av lån på egen bolig) og de fleste andre muligheter folk som eier sitt eget har...Jeg bare lurer🙄

Anonymkode: 98816...9d0

Er jo 32 og da eier man , huset er nedbetalt om 5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

K49 og M53, vi eier enebolig som er nedbetalt, og leilighet i Oslo som det er 1 mill igjen på lånet. Ingen leieinntekter, leiligheten er pendlerbolig for mannen. Vi har ikke arvet eller kjempehøy inntekt, men vi har vært gift i nesten 30 år. Skillsmisse er dyr.

Anonymkode: 4e109...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eier 3 leiligheter pluss en enebolig i oslo. Null lån.

Anonymkode: baf66...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor landlig til en times tid utenfor Oslo, eier med samboer. Er fra rett utenfor Oslo, og de fleste jeg kjenner som flytter inn i byen under studietiden, har flyttet ut igjen. De fire venninnene jeg har som har blitt igjen i Oslo er alle single og eier alle sammen (midten av 30-årene). 

Anonymkode: 536ec...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eier andel i borettslag (leilighet) og enebolig. Begge i Oslos nabokommuner 

Anonymkode: 2168c...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg eier huset jeg bor i, samt to leiligheter i Oslo jeg leier ut. 

Anonymkode: 715aa...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja eier to hus. Bor i ene selv og leier ut en leilighet og et forretningslokale. Var kjempe heldig med begge kjøp. Noen som måtte ha kontanter fort så dem solgte veldig billig til oss. Var ledig ei god stund før vi kjøpte. Var jo leie inntekt på den så var ikke noe å tape tenkte vi. Vi delte den opp og solgte ene leiligheten. Og fikk solgt ene leiligheten for det samme som vi betale for hele huset uten å gjøre noe som helt. Kun seksjonert dem. Så happy for det. 

Anonymkode: 62ed7...34d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette er primært fokusert mot folk som leier altså :

Leier eller eier du ?...

Anonymkode: 98816...9d0

Skjønner ikke logikken i spørsmålet. Du spør folk som leier om de leier??

Nei, jeg eier. Nedbetalt enebolig sammen med mannen, i Norges 5. største by.

Anonymkode: da543...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi ler også, hvem faen vil bo på landet!

Anonymkode: 23474...9a9

Elsker å leie på landet,langt fra folk og pakk 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Eier min egen enebolig. Har eid sammenhengende siden jeg var 19år og kjøpte min første leilighet (for snart 20 år siden. Kjøpt meg oppover og bygget til slutt enebolig i 20-årene. 

Anonymkode: 51009...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk kjøpt før politikerne begynte å kjøre landet i grus.

Anonymkode: 1cacf...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fram til jeg var 33 leide jeg. Hadde studert lenge. Singel. Ingen mulighet for hjelp eller arv fra foreldre. Måtte bruke lang tid på å spare opp egenkapital. Så kjøpte jeg med samboer da jeg var 35.

De fleste i samme situasjon som meg,  leide, så var aldri noe jeg skammet meg over.

De som fikk kjøpt tidlig hadde som regel et eller flere trekk som:
- De var et par, eller hadde vært i et samboerskap lenge (alt er billigere når man er eller har vært, to).
- De hadde en kortere utdannelse, eller valgt å ikke studere men hoppet inn i arbeidslivet tidlig.
- De hadde fått økonomisk hjelp eller arv fra foreldre.

Jeg har forøvrig to vennepar som leier, til tross for at de egentlig har råd til egen bolig. Arbeidssituasjonen deres er truet og usikker akkurat nå, så de ønsker å se ann et år, eller ha muligheten til å flytte, før de kjøper. Man kan tape mye penger på å kjøpe/selge hus. Det gunstigste er å kunne se for seg å bo der minst 3 år. Ikke alle er i en slik livssituasjon.

Anonymkode: 6cdb8...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor på Hamar, eier bolig alene. Leier ut en bolig sammen med en annen. 

Anonymkode: e2aa7...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...