Gå til innhold

Hva skal til for å få komme inn på legevakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun ringt til legevakt en gang. Fikk da beskjed om å ikke ikke komme men se det an og kontakte fastlege hvis det ikke var bedring. Jeg kontaktet fastlege dagen etter og ble derfra sendt rett på akutten. Det gikk jo bra, men det hadde visst vært bedre hvis jeg hadde kommet tidligere. 
Dette er en stund siden, og jeg har i ettertid hørt mange historier om folk som ikke får komme inn til legevakt. Hva skal til for å komme inn til legevakt? Har dere noen gang vært på legevakta? Hvordan artet det seg? 

Anonymkode: 316c0...cdc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vært mange ganger på legevakten. Typiske tilfeller er kuttskader som må sys, mistanke om brudd, sykdom som forverres en lørdag og dermed ikke kan vente til mandag, falsk krupp og hodeskader.

har også ringt når jeg har vært usikker på om det er nødvendig med legetilsyn og har da fått god veiledning via videosamtale.

Anonymkode: 94747...72e

AnonymBruker
Skrevet

Har absolutt aldri opplevd å ikke få komme på legevakt, men jeg er også nøye på å være tydelig i kommunikasjonen. Beskrive smerter, sykdomsforløp, hvorfor jeg ringer, hva jeg er bekymret for, er klar på at jeg ønsker å bli undersøkt av en lege fordi bla bla. Ikke alt på en gang nødvendigvis, men det er sjeldent rom for diskusjon fordi jeg vet hvorfor jeg ringer.

Anonymkode: fc26a...bb4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet inn en del ganger pga smerter etter å ha blitt kastet av hest, en kuttskade, halsbetennelse, vond ankel, og en finger som ble blå og nummen uten traume.

Har aldri blitt avvist egentlig... Fikk "kun" hjelp via telefon når jeg hadde helvetesild, men hadde ikke behov for for mer da.

Anonymkode: 1d18d...91f

AnonymBruker
Skrevet

Alltid fått time. Er vel kun 3 ganger og 2 av gangene endte jeg opp med å få medisiner for sykdom og sist gang trynet jeg noe så grandiost at jeg slo meg halvveis i hjel og var sikker på at jeg hadde brukket et par fingre. Endte på sjukehus for røntgen men var bare forstuet.

Anonymkode: d9d9c...49d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde stikkende smerter mellom mage og lunger, og oppkast. Mannen registrerte, og de hentet meg rett etterpå. Fikk til og med kjeft av en mor som hadde sittet der med et barn i flere timer. Fikk vite etterpå at det er slik hjerteinfarkt kan arte seg hos kvinner. 

Mannen måtte vente litt den gangen vi var inne med en allergisk reaksjon. Men også han slapp foran beinbrudd og febersyke barn. 

Anonymkode: 47f17...543

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde stikkende smerter mellom mage og lunger, og oppkast. Mannen registrerte, og de hentet meg rett etterpå. Fikk til og med kjeft av en mor som hadde sittet der med et barn i flere timer. Fikk vite etterpå at det er slik hjerteinfarkt kan arte seg hos kvinner. 

Mannen måtte vente litt den gangen vi var inne med en allergisk reaksjon. Men også han slapp foran beinbrudd og febersyke barn. 

* dette var nest-største legevakten i landet (ca). Så er alltid fullt og lang kø der. 

Er det bare ubehagelig, og ikke akutt, så drar vi til Volvat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oddsen er vel stor for at køen var lag og at de vet de hadde prioritert deg ned uansett.

Hovedregel er vel at det som ikke kan vente til legekontoret åpner tas på legevakt.

Anonymkode: 2ec96...c1b

AnonymBruker
Skrevet

Akutt skade og sykdom som har oppstått etter fastlegens åpningstid, og ikke kan vente til fastlegen åpner igjen. Å legges inn på sykehus er ikke anonymot med at noe er alvorlig, ofte er det et tiltak fra lege bare for å få en avklaring eller få pasienten unna. 

Anonymkode: ec4fa...df4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vært på legevakt noen ganger. 4 ganger hentet hjemme av ambulanse, til legevakt og videre til sykehus. Alltid fått god hjelp. Aldri måttet vente. Her får man et tidspunkt for time.

Anonymkode: 76d70...178

Skrevet

At man ikke har svada uproblematiske: forkjølelser, influensaer, luftveisinfeksjoner osv osv, noe 90% av dagens folk tror de må til legevakt for men som bare er tull

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Loff77 skrev (3 minutter siden):

At man ikke har svada uproblematiske: forkjølelser, influensaer, luftveisinfeksjoner osv osv, noe 90% av dagens folk tror de må til legevakt for men som bare er tull

Ja det er søren ikke rart det blir lang venting. Folk går jo på legevakt med de mest idiotiske ting. Skulle tro folk var evneveike innimellom. 

Anonymkode: f4e90...937

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenkte at jeg var gravid utenfor livmoren og ringte legevakten med sterke smerter. De bad meg kontakte fastlegen.

Med tanke på hvor farlig graviditet utenfor livmoren kan være så var det ganske kjipt å bli avvist. Det var heller ingen hjelp å få hos fastlegen, så dro til privat gynekolog da smertene ikke gav seg. Var ikke det jeg trodde, men det var absolutt noe.

Anonymkode: 59935...acb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...